Nowe Technologie

Ekrany reklamowe coraz popularniejsze

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2013 10:18
Już ponad 60 tysięcy profesjonalnych ekranów znajdziemy w polskich galeriach handlowych, instytucjach, hotelach, dworcach i firmach. Czy zastąpią one tradycyjny outdoor, plakaty i wystawy sklepowe?
Ekrany reklamowe coraz popularniejsze

 

W 2012 roku w Polsce sprzedano około 15 tysięcy ekranów profesjonalnych. Jak wynika z danych Polish Digital Signage Association, w Polsce było już 60 544 tysięcy ekranów reklamowych. Z tego 60 411 tysięcy wewnątrz galerii handlowych, hoteli oraz w instytucjach publicznych i firmach. Jednym z liderów wśród dostawców rozwiązań Digital Signage jest firma Samsung, która w 2012 roku zdobyła 35% polskiego rynku ekranów profesjonalnych. Prawie 70% z nich stanowiły ekrany o przekątnej 40 i 46 cali.

Z naszej perspektywy był to bardzo dobry rok, a szczególnie jego pierwsza połowa jeszcze przed rozpoczęciem Euro 2012. To był także dobry rok ze względu na rosnące zainteresowanie systemami Digital Signage i możliwościami jakie one dają wraz z profesjonalnymi monitorami LFD – mówi Dobromir Maconko z Samsung Electronics Polska. To zainteresowanie dobrze rokuje na przyszłość. Uważam, że rynek będzie w tym roku dynamicznie się rozwijał przede wszystkim ze względu na poszukiwanie przez firmy oszczędności np. w wydruku plakatów czy też możliwość ujednolicenia ekspozycji we wszystkich sklepach należących do jednej marki.

Najnowsze trendy w dziedzinie ekranów profesjonalnych można było zaobserwować na zakończonych niedawno targach Integrated Systems Europe 2013 (ISE) w Amsterdamie. Coraz częściej będą wykorzystywane ekrany o przekątnej 85 i 95 cali oraz ekrany interaktywne LFD. Obecnie w Polsce liczba firm, które zajmują się instalacją systemów Digital Signage przekroczyła już 80, a tych, które dokonują zakupów urządzeń jest już ponad 300, choć zakres ich działalności jest bardzo różny.

Spodziewamy się, że w 2013 roku zapotrzebowanie na ekrany profesjonalne i systemy Digital Signage będzie co najmniej takie samo jak w 2012 roku, albo i większe – uważa Maciej Dziadowiec, Sekretarz Generalny Polish Digital Signage Association. Nadal motorem rozwoju branży DS jest rynek reklamy, ale zaczyna nim być też coraz bardziej powszechne dążenie do cyfryzacji treści, np. w centrach zarządzania ruchem i informacjami, w hotelach czy w instytucjach publicznych. Ostatnie lata przyniosły też konsolidację rynku i postęp technologiczny oraz znaczny wzrost wiedzy inwestorów na temat korzyści i oszczędności, jakie niesie wykorzystanie systemów Digital Signage.

Nowe ekrany komercyjne Samsung oferują także funkcję „plug and play”. Pozwala ona na wczytywanie treści i sterowanie urządzeniem też przez port USB. Obsługuje też różne formaty audio i wideo, w tym m.in. WMV, MP4 i H.264. Dodatkowym atutem ekranów jest oprogramowanie Samsung MagicInfo Premium S, które pozwala zarządzać treścią i urządzeniami przez sieć lub za pomocą pilota. Samsung nawiązał też współpracę z twórcami oprogramowania dla ekranów komercyjnych, takimi jak Scala. Udostępnienie nowego pakietu Software Development Kit pozwoli deweloperom na tworzenie aplikacji dostosowanych do szerokiej gamy środowisk biznesowych.

Specjalistów z branży zainteresował szczególnie nowy ekran LED o przekątnej aż 95 cali z funkcją „plug and play”. Można zaprezentować na nim nawet postać modelki w naturalnych wymiarach oraz stosować na mocno naświetlonych wystawach sklepowych – mówi Dobromir Maconko z Samsunga. Zaletą naszej platformy Samsung Smart Signage jest prosty, łatwy w użyciu interfejs eliminujący skomplikowane procedury instalacji i konfiguracji.

Platforma jest wyposażona w dwurdzeniowy procesor główny, procesor wideo z obsługą szerokiej gamy kodeków oraz 4 lub 8 GB pamięci masowej. Ponadto ma zintegrowany odtwarzacz multimedialny, który umożliwia odtwarzanie treść bez korzystania z podłączonego komputera lub dekodera. Brak zewnętrznych urządzeń ułatwia instalację oraz obsługę urządzenia. Zdecydowanie oszczędza to zarówno czas jak i pieniądze. Ekrany profesjonalne połączone w sieć w doskonały sposób zastępują wystawy sklepowe, czy też drukowane bilbordy.

W czasie targów ISE w Amsterdamie Samsung zaprezentował także najnowsze serie ekranów profesjonalnych MEC, UEC, UDC i PEC.

MEC to seria cienkich, ekologicznych, wielkoformatowych ekranów LED, które ograniczają koszty. Idealnie nadają się one do zastosowań komercyjnych, publicznych i informacyjnych, w których wymagany jest klarowny obraz i wierne odwzorowanie barw.

UEC to seria wielkoformatowych ekranów do naściennych rozwiązań wideo. Ekrany mają cienką ramkę, która nie zakłóca odbioru wyświetlanych obrazów. Wzmacniając tym samym przekaz reklamowy w wielu otoczeniach, takich jak sklepy detaliczne, biura korporacyjne, hotele i restauracje.

Naścienne ekrany wideo z serii UDC mają ultracienką ramkę (5,5 mm po połączeniu), jasność 700 nitów, 8 GB pamięci masowej, zaawansowane zarządzanie kolorem (Advanced Color Management, ACM) oraz łatwy w użyciu zestaw instalacyjny. Są idealnym rozwiązaniem dla lotnisk, restauracji, placówek handlowych czynnych przez całą dobę. Przede wszystkim wykorzystywane są jednak w centrach dyspozytorskich, w przemyśle i monitoringu.

Seria PEC to najnowsza seria LED dedykowana dla pracy ciągłej. Często pełni funkcję tablic informacyjnych na lotniskach, czy wyświetlaczy przy liniach produkcyjnych. Wykorzystywana jest też wszędzie tam, gdzie wymagane jest niezawodne wyświetlanie treści przez wiele godzin.



autor: Robert Kamiński

Zobacz więcej na temat: digital signage ekran