W sierpniu ubiegłego roku przedstawiliśmy najbardziej charakterystyczne zmiany w wyborze parametrów poszukiwanych notebooków w porównywarce cenowej Skąpiec.pl dla pierwszej połowy 2011 i 2012 roku. Przeprowadziliśmy również porównanie wyników sprzedaży najbardziej znanych marek notebooków z preferencjami użytkowników tejże porównywarki cenowej dla pierwszego kwartału 2011 oraz 2012 roku.
W tym artykule chciałbym skupić się na brakujących elementach poprzednich porównań, tworząc syntezę całoroczną, czyli analizę najbardziej zauważalnych zmian w wyborze parametrów notebooków w porównywarce cenowej Skąpiec.pl dla wszystkich czterech kwartałów 2011 i 2012 roku. Pokusiliśmy się również o zestawienie wyników sprzedaży notebooków z preferencjami wyszukiwań użytkowników wspomnianego portalu dla 2011 i 2012 roku.
Piętnastki wciąż na topie
Znaczenie klasycznych piętnastek jest niepodważalne, choć warto zaznaczyć, że według porównywarki cenowej Skąpiec.pl przy poszukiwaniu notebooka w Internecie użytkownicy tego portalu najczęściej (25-30% wszystkich poszukujących w ciągu 2012 r.) zwracają uwagę na zawarty w nim procesor, zaś dopiero w następnej kolejności na przekątną ekranu (15-23% wszystkich poszukujących w ciągu 2012 r.). Dla potencjalnych klientów istotny jest także:
- producent (13-17%),
- karta graficzna (9-13%),
- system operacyjny (5-7%),
- następnie kolejno dysk twardy, napęd optyczny, waga oraz cena (!) – poniżej 5% wszystkich poszukujących w ciągu 2012 roku.
Podobnie jak w sierpniu ubiegłego roku, piętnastki, czyli notebooki o przekątnej ekranu 15”, stanowią swego rodzaju złoty środek – kompromis między wydajnością a mobilnością, wygodą a ciężarem. Ich cena nie jest wygórowana, a jednocześnie ekran jest na tyle duży by móc na nim coś sensownie obejrzeć.
Co ciekawe, o ile w 2011 piętnastki niepodzielnie królują w porównywarce Skąpiec.pl osiągając 19-22% wszystkich wyborów, to w 2012 ich przewaga powoli zaczyna się chwiać – w drugiej połowie tego roku nie przekraczają 20%, zaś w listopadzie i grudniu osiągają kolejno 16,96% oraz 12,26%. Kto zyskał na stracie notebooków 15-calowych? Okazuje się, że prawdopodobnie były to ultrabooki – cienkie i wydajne laptopy o przekątnej najczęściej 13- lub 14-calowej. Świadczy o tym wysoki wynik 14-calowych maszyn, które w grudniu 2012 osiągnęły 11,83% wszystkich wyborów.
Co z tymi Netbookami?
Jak to było opisywane w poprzednim artykule, w roku 2011 wraz z pierwszą połową 2012 dało się zauważyć powolny, ale zauważalny wzrost zainteresowania komputerami, które można nazwać netbookami (w badanych materiałach były to notebooki 10- i 11-calowe oraz te określane mianem „Netbook”). Ta tendencja zmienia się w drugiej połowie 2012 roku – o ile w styczniu 2011 jedynie 8% użytkowników porównywarki cenowej poszukiwało tego typu maszyn, zaś na przestrzeni półtora roku wynik ten zwiększył się do 13,54% w czerwcu 2012 (z pewnymi wahaniami między 10 a 14% w omawianym okresie), to od lipca wartość ta powoli spada. Najwyraźniejszy spadek widoczny jest w ostatnim kwartale 2012 roku, kiedy to w ciągu kolejnych trzech miesięcy popularność wśród użytkowników portalu Skąpiec.pl wynosi kolejno 10,21%, 9,22% oraz 7,01%.
Tym sposobem Netbooki w ciągu dwóch przeanalizowanych lat zatoczyły koło, czasem niemalże podwajając swój pierwotny wynik, aby na początku 2013 roku znowu stanowić swego rodzaju niszę. Oczywiście to tylko metafora – w rzeczywistości można zastanawiać się dlaczego użytkownicy porównywarki cenowej w ciągu 2011 i 2012 roku przejawiali większe zainteresowanie Netbookami niż pod koniec 2012 roku. Co spowodowało ten spadek? Czy jest to związane ze wspomnianym wcześniej wzrostem popularności w tym samym okresie niewiele większych (13-14”), a o wiele bardziej wydajnych ultrabooków? A może bardziej dostępne i chętniej wybierane były tablety? Na te pytania nie można jednoznacznie odpowiedzieć na podstawie dostępnych nam danych. Trudno również stwierdzić, czy decuzje producentów o zaprzestaniu produkcji netbooków nie były samosprawdzającą się przepowiednią.
Intel? Stabilnie
Tendencja zaobserwowana w poprzednim artykule z sierpnia 2012 utrzymuje się. O ile najnowsza generacja procesorów Intela (czyli i3, i5 oraz i7) stanowiła ponad połowę wyborów w czasie 2011 roku, to nie tylko do połowy, ale przez cały 2012 jedynie co czwarty lub co trzeci użytkownik poszukuje tych procesorów.
Nadal pozostaje zagadkowa grupa określana w badaniu nazwą „Pozostałe”, która w 2012 roku stanowi 60-70% wszystkich poszukujących portalu Skąpiec.pl. Trudno określić, jakie procesory dokładnie znajdują się w tej grupie, szczególnie, że nie zawsze wiadomo, która generacja procesorów Intela brana jest pod uwagę – nowsza czy starsza.
Popyt vs sprzedaż – ciąg dalszy
W tej części analizy warto podkreślić, że podawane dane dotyczą uśrednionych wyników ze wszystkich miesięcy dla całego roku 2011 i 2012, zarówno dla porównywarki cenowej Skąpiec.pl, jak i wyników sprzedaży. W związku z tym, że jedynie 8 tych samych producentów występuje zarówno w jednym, jak i drugim zestawieniu stanowiąc kolejno w latach 87,46% oraz 83,53% wyników porównywarki cenowej oraz 96,1% oraz 96,7% wyników sprzedaży, wszystkie dane dotyczące innych producentów zostały przeniesione do kategorii „Pozostałe” jako wzajemnie nieporównywalne.
Popyt przedstawiany przez porównywarkę internetową Skąpiec.pl ukazuje 5 spadków oraz 3 wzrosty rok do roku. Wśród zwiększających swoją popularność są HP, Samsung oraz Lenovo, kolejno o 2,95pp 0,89pp oraz 0,06pp. Spadek odnotowują Asus, Dell, Toshiba, Acer i Sony – najbardziej zauważalny u Asusa i Toshiby, bo kolejno o 2,46pp oraz 1,65pp.
Dane dotyczące sprzedaży wyglądają nieco inaczej – również można wyróżnić 3 wzrosty i 5 spadków, jednakże u innych producentów i o inne wartości. Lepiej sprzedają się Sony, HP oraz Lenovo, kolejno o 0,3pp, 0,3pp oraz 8,2pp, zaś największe spadki da się zauważyć u Asusa i Toshiby, odpowiednio o 2,7pp i 2,7pp.
Porównując choćby powyższe dane warte podkreślenia są podobieństwa w spadkach oraz wzrostach – choć często o zupełnie inne wartości. Dane z portalu Skąpiec.pl są najbardziej zgodne z danymi sprzedaży, jeśli chodzi o tendencje spadkowe – w jednym i drugim przypadku największe, (choć procentowo niewielkie) straty odnotowują Asus i Toshiba. Nie dość, że gorzej się sprzedają, to przestają być popularne, co może iść ze sobą w parze. Inaczej sytuacja wygląda ze wzrostami – w najbardziej wyraźny sposób popularność zyskuje HP (2,95pp), co nie przekłada się na zwiększoną sprzedaż (0,3pp). Natomiast popularność Lenovo rośnie w znikomym stopniu (0,06pp), zaś sprzedaż skacze aż o 8,2pp!
To tyle, jeśli chodzi o zmiany rok do roku – co innego mówią różnice między wartościami procentowymi wyszukiwań w internecie i sprzedaży, bo o ile Asus odnotowuje straty zarówno w popularności, jak i sprzedaży, to nadal pozostaje liderem zestawienia osiągając 15,91% w porównywarce cenowej Skąpiec.pl oraz 17,9% wyników sprzedaży (oba wyniki dotyczą 2012 roku). Jeśli chodzi o Toshibę sprawa wygląda zupełnie inaczej – jej spadek o 2-3pp znaczy o wiele więcej, ponieważ w 2012 roku osiąga kolejno w portalu Skąpiec.pl i w sprzedaży 9,31% oraz 6,8%.
Odnośnie wzrostów, warto zauważyć, że porównywarka internetowa nie oddaje do końca tendencji wzrostu HP – w popularności internetowej uzyskuje on 15,09%, tak więc zajmuje drugie miejsce po Asusie i nieuchronnie się do niego zbliża. Z drugiej strony stanowi on jedynie 14,6% udziałów sprzedaży, nie plasując się nawet w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się.
Natomiast Lenovo odwrotnie – stanowiąc dość niewielką część wśród poszukiwanych produktów na portalu Skąpiec.pl (8,19% w 2012 roku), robi niesamowity skok w sprzedaży, podwajając ilość sprzedanych notebooków z roku 2011 w roku 2012 i uzyskując 14,7% udziału rynku.
Źródła: Dane porównawcze dotyczące sprzedaży za PART/ITReseller
autor: Bartosz Kamiński