Nowe Technologie

Jak tanio kupić komórkę

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2014 08:33
Według danych GUS liczba klientów telefonii komórkowej we wrześniu 2013 wyniosła 56 mln. Oznacza to, że wielu Polaków używa na co dzień więcej niż jednej karty SIM (np. prywatna i służbowa). W parze ze sprzedażą usług telekomunikacyjnych idą zakupy telefonów komórkowych.
Jak tanio kupić komórkę
Foto: glowimages.com

Gdzie i na jakich zasadach najlepiej kupić telefon? U operatora telefonii komórkowych, a może w sklepie tradycyjnym lub internetowym?

  • Dziś miejsca telefonom stacjonarnym ustępują smartfony oraz tradycyjne telefony komórkowe. Znajdujemy je w kieszeniach i torebkach prawie 90 proc. Polaków. W 2013 sprzedaż smartfonów na świecie wzrosła niemal o 50 proc.Kupiło je 225 milionów konsumentów.
  • Według danych IAB w Polsce w grudniu 2012 roku smartfonów używało 6 mln Polaków, z kolejnym rokiem ich liczba była jeszcze wyższa. Kilkadziesiąt milionów kart SIM odzwierciedla, jak potężnym rynkiem jest rynek telekomunikacyjny. Nie dziwią zatem wszechobecne reklamy sieci komórkowych, które kuszą nas całą paletą różnego rodzaju ofert m.in. telefonami za „złotówkę”.

Telefon za „złotówkę”?

Współczesny konsument, to jednak konsument coraz bardziej świadomy. Zanim kupi zastanowi się dwa razy. Przed podjęciem decyzji o zakupie konsumenci porównują oferty, dlatego nie bez powodów popularny staje się smartshoping. Pierwszym krokiem przed podjęciem decyzji zakupowej może być wejście na stronę porównywarki, kolejnym szybka analiza ofert operatorów. A oferty warto sprawdzać, gdyż oszczędność może wynieść nawet kilkaset złotych.

Okazuje się, że telefon kupiony u operatora wcale nie musi być tańszy niż ten zakupiony w sklepie stacjonarnym, czy internetowym.

Cena telefonu u operatora w większości wypadków uzależniona jest od wysokości miesięcznego zobowiązania – abonamentu, ale także czasu trwania umowy, a to bezpośrednio przekłada się na cenę urządzenia – komentuje Tomasz Żelazny z OleOle.pl, sklepu internetowego specjalizującego się w sprzedaży sprzętu RTV/AGD i elektroniki użytkowej.

W wielu wypadkach może okazać się, że telefon, zwłaszcza smartfon z wyższej półki cenowej dużo taniej można zakupić w wolnym handlu. Prawda jest taka, że w niektórych wypadkach podpisanie umowy w operatorem  jest najbardziej opłacalne. W innych jednak – niekoniecznie. Przyglądając się ofertom abonamentowym czterech największych operatorów na polskim rynku można sprawdzić sumę łącznych obciążeń jakie ponosi konsument. W tym celu wystarczy porównać modele telefonów z wybranych przedziałów cenowych. Choć wymaga to wysiłku, współcześni „sprytni konsumenci” coraz częściej znajdują czas, aby sprawdzić czy nie przepłacają.

Czy to się opłaca?

Przed zakupem warto zastanowić się, w jaki sposób będziemy używać telefon. Być może nie warto wiązać się 24/36-miesięczną umową z operatorem, a bardziej opłacalna wyda się inwestycja w kartę prepaidową i comiesięczne doładowania? Z drugiej strony można zdecydować się na niższe zobowiązania abonamentowe, niekoniecznie podpisując wiążącą umowę, natomiast sam aparat zakupić z innego źródła?

Ceny tego samego modelu telefonu w poszczególnych sieciach komórkowych mogą się bardzo różnić, mimo że wysokość abonamentu jest podobna. Dość duże różnice cenowe widać, jeśli analizie podda się produkty z wyższej półki cenowej. Przykładowo cena modelu iPhone 5 16 GB w oficjalnym sklepie internetowym producenta wynosi 2 949 pln. W sklepach internetowych urządzenie można nabyć już od 2 300 pln. Jeśli chodzi o porównanie poziom oszczędności przy wyborze zakupu telefonu przez sklep internetowy lub operatora, również widać zauważalne różnice, które są większe niż w przypadku telefonów z niższej półki cenowej. W przypadku zakupu modelu u operatora wraz z comiesięcznym abonamentem jest różnica może wynieść nawet nawet 1500 pln.

  • Podobnie jest w przypadku modelu Samsung Galaxy S III. Przykładowo przy zakupie modelu w Plusie różnica wynieść może nawet 1000 pln. Jeżeli obliczymy ile moglibyśmy wydać miesięcznie u operatora, przy założeniu, że w ofercie na kartę minuta rozmowy kosztuje 0,29 pln, to moglibyśmy pozwolić sobie na 175 minut rozmów miesięcznie.
  • Czy to wystarczy aby zaspokoić nasz apetyt na rozmowy? Zależy to od indywidualnego przypadku. Jeśli konsument zdecyduje się na zakup telefonu Nokia Lumia 625 łączne obciążenia dla konsumenta we wszystkich 4 sieciach są porównywalne.
  • Zakup telefonu wyniesie konsumenta około 1800 pln. Różnica przy zakupie wskazanego modelu telefonu w wolnych handlu może wynieść nawet 900 pln. Jednak przy podpisaniu umowy z operatorem należy pamiętać, że oprócz telefonu otrzymujemy różnego rodzaju pakiety (choćby darmowe minuty), których nie otrzymamy, kiedy decydujemy się na zakup w sklepie.

Bez zobowiązań

Przyczyny wyboru oferty operatora mogą być różne. Z jednej czynnikiem sprzyjającym wyborowi abonamentu jest wygoda – zakup telefonu i pakietu w jednym miejscu. Z drugiej jest to również możliwość rozłożenia sporej sumy na miesięczne raty, które są zdecydowanie łatwiejsze w spłacie. Ponadto stali abonamenci, często są kuszeni dodatkowymi ofertami, dlatego też pozostanie wiernym operatorowi w dłuższej perspektywie może przynieść korzyści.

Jednak, co klient, to inne warunki, dlatego każdą ofertę należy traktować indywidualnie. Zakup telefonu z innego niż operator źródła powinien odpowiadać osobom, które nie lubią długich zobowiązań, do który zmuszają nas operatorzy przy podpisywaniu długoterminowych umów. Należy pamiętać, że po pierwsze umowy – zobowiązują, po drugie, przypadku rezygnacji, trudno jest taką umowę rozwiązać. Jej przedterminowe zerwanie oznacza konieczność zapłacenia kary umownej. Operatorzy uzasadniają ten zapis m.in. dotowaniem zakupu telefonu. Duży problem może sprawić skradziony lub zniszczony aparat jeszcze przed końcem kontraktu. Nie zawsze operator zaproponuje nam kolejne urządzenie za przysłowiową „złotówkę”. Konsument będzie zmuszony zapłacić za niego tyle, ile kosztuje w ofercie bez kontraktu lub w niektórych wypadkach ponieść koszty naprawy.

 



autor: Mariola Czapkiewicz

Czytaj także

Przyszłość telefonów komórkowych

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2013 07:57
Banalna prognoza brzmi: smartfon, w dodatku dla każdego. Ponieważ o wartości urządzenia decydują funkcjonalności, przyszłość komórek będzie należała do dostawców: nawet nie oprogramowania ale treści dostępnych przez terminal zwany dziś smartfonem. Stawiam tezę, że przyszłość telefonów komórkowych to spersonalizowany przekaz wideo podawany za pomocą szybkiego Internetu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sprzedaż oprogramowania mobilnego ma przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2013 10:44
Najnowszy raport Mobility Report firmy Ericsson pokazuje, że liczba mobilnych subskrypcji urośnie do poziomu 9,3 mld w 2019 roku. Ponad 60 proc. z nich – 5,6 mld – będzie działać na smartfonach.
rozwiń zwiń
Czytaj także

UKE sprawdzi usługi operatorów sieci komórkowych

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2013 15:42
Urząd Komunikacji Elektronicznej wspólnie z operatorami telekomunikacyjnymi będzie monitorował jakość usług tych ostatnich.
rozwiń zwiń