W latach 2013-2019 globalna liczba subskrypcji na smartfonach potroi się. W tym czasie ilość przesyłanych danych na smartfonach wzrośnie 10-krotnie. W 2019 będzie w obiegu 9,3 mld subskrypcji mobilnych - 5,6 mld z nich będzie wykorzystanych na smartfonach. Za sześć lat, 90 proc. populacji będzie w zasięgu technologii WCDMA/HSPA, 65 proc. w zasięgu LTE.
- Ze smartfona korzysta obecnie co trzeci Polak. Kolejne 18 proc. Polaków chce kupić swojego pierwszego smartfonaw ciągu najbliższego roku.
Tak duży wzrost liczby urządzeń wymaga inwestycji w infrastrukturę sieciową. Firma Ericsson szacuje, że w 2019 roku sieci WCDMA/HSPA będą pokrywać swoim zasięgiem 90 proc. światowej populacji. Co więcej, 65 proc. osób na świecie znajdzie się w zasięgu technologii 4G/LTE.
Obecnie, na świecie smartfony stanowią około 25-30 proc. wszystkich subskrypcji mobilnych. Jednocześnie, ponad połowa (55 proc.) telefonów sprzedanych w trzecim kwartale 2013 roku to smartfony.
– Co trzeci Polak posiada smarton. To znacznie niższa penetracja niż np. w Szwecji czy Korei Południowej, gdzie sięga ona 70 proc. Na podstawie badań Ericsson ConsumerLab w Polsce wiemy jednak, że w ciągu najbliższego roku, aż 18 proc. Polaków chce zakupić swoje pierwsze urządzenie tego typu, a połowa obecnych posiadaczy ma zamiar wymienić obecne smartfony na nowsze modele. – powiedział na Oliver Kanzi, prezydent firmy Ericsson w Polsce.
– Lawinowe tempo absorpcji smartfonów przez rynek jest wyjątkowe i będzie kontynuowane. Potrzeba było pięciu lat, by dojść do poziomu miliarda smartfonowych subskrypcji, ale osiągnięcie kolejnego miliarda zabierze już tylko 2 lata. Od teraz do 2019 roku, liczba subskrypcji smartfonowych zostanie potrojona. – powiedział Douglas Gilstrap, Senior Vice President i szef strategii w firmie Ericsson. – Co szczegolnie interesujące, absorpcja smartfonów będzie szczególnie napędzana przez rynek w Chinach i innych krajach rozwijających się, jako że coraz tańsze modele smartfonów stają się dostępne.
- Wraz z najnowszym Mobility Report firma Ericsson uruchomiła Traffic Exploration Tool, narzędzie, które umożliwia tworzenie własnych wykresów i grafik w oparciu o dane z raportu. Informacje mogą być filtrowane ze względu na region, subskrypcję, technologię, typ danych i urządzenia.
autor: Cezary Tchorek-Helm