Nowe Technologie

Freelancing sposobem na pracę w kryzysie

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2013 11:33
Upowszechnienie się freelancingu to obecnie jeden z najważniejszych trendów na rynku pracy. Wyniki międzynarodowych badań są jednoznaczne - liczba freelancerów rośnie w tempie geometrycznym, a najliczniejszą grupę wśród osób pracujących w tym modelu stanowią graficy. Z myślą o nich powstają nowoczesne platformy łączące projektantów ze zleceniobiorcami, w tym serwisy projektowania społecznościowego.
Freelancing sposobem na pracę w kryzysie
Foto: glowimages.com

Badanie 2012 Freelance Industry Report przeprowadzone wśród respondentów na całym świecie wskazuje, że osoby zajmujące się projektowaniem graficznym stanowią około 20% społeczności freelancerów i tym samym są najliczniejszą grupą zawodową pracującą w tym modelu. Liczby te świadczą o ogromnym potencjale branży projektowania. – mówi Adam Fudala, członek zarządu Corton.pl, pierwszej i największej w Polsce platformy projektowania społecznościowego.

Freelancing staje się coraz popularniejszym modelem pracy. Wyraźnie pokazują to dane dla rynku amerykańskiego. Według prognoz firmy Intuit z 2010 r., do 2020 r. 40 proc. posiadających zatrudnienie Amerykanów będzie pracować na własny rachunek lub na kontrakcie. Globalny serwis Elance, pośredniczący w kontaktach pomiędzy freelancerami działającymi w różnych branżach, a zleceniodawcami prognozuje, że w 2013 r. nawet 25 proc. amerykańskich studentów będzie posiadać status tzw. wolnego strzelca pozyskującego zlecenia za pośrednictwem Internetu. Najsilniej ten trend zaznacza się na rynku usług graficznych – bowiem jak wskazują badania, to właśnie graficy stanowią najliczniejszą grupę wśród freelancerów.

  • Co więcej, z danych serwisu Elance wynika, że zapotrzebowanie na pracę grafików zarejestrowanych na portalu zwiększyło się w 2012 r. aż o 165 proc.

Crowdsourcing szansą by zaistnieć na rynku

Rosnący popyt na usługi freelancerów stwarza zapotrzebowanie na nowoczesne narzędzia łączące zleceniobiorców i ich potencjalnych klientów. Należą do nich np. platformy takie jak Elance.com, gdzie zarejestrowało się już ponad 2 miliony użytkowników z całego świata – projektantów, programistów, tłumaczy, czy dziennikarzy. Coraz większą popularność zdobywają też serwisy specjalizujące się w projektowaniu społecznościowym. Za ich pośrednictwem firmy mają możliwość ogłoszenia konkursu na projekt materiałów marketingowych dla swojej organizacji, np. logotypów, wizytówek, stron www, a czasem również całej identyfikacji wizualnej.  Wokół serwisów skupiają się społeczności grafików, którzy wzajemnie inspirują się i oceniają swoje prace.

Za granicą tego typu portale funkcjonują od 2006 roku. Wtedy ze swoją ofertą wystartowała strona 99designs.com. Zrzeszająca aktualnie ponad 230 tys. grafików platforma jest liderem projektowania społecznościowego na świecie. Za pośrednictwem strony przeprowadzono do tej pory ponad 220 tys. konkursów, w ramach których wypłacono łącznie  56 mln dolarów wynagrodzenia. W Polsce natomiast liderem rynku jest Corton.pl,  za pośrednictwem którego zorganizowano już około 300 konkursów, na które nadesłano ponad 64 tys. projektów graficznych.

  • Zalety crowdosurcingu dostrzegają zarówno freelancerzy jak i przedsiębiorcy. Tym pierwszym, zwłaszcza stojącym u progu kariery zawodowej, oferuje on unikatową szansę na zaistnienie w branży, nawet pomimo braku doświadczenia, rozbudowanego portfolio, czy sieci kontaktów biznesowych. Natomiast z punktu widzenia zleceniodawców, projektowanie społecznościowe to niepowtarzalna szansa na wybór spośród propozycji nie kliku, ale kilkudziesięciu, czy nawet kilkuset propozycji i pozyskanie naprawdę świeżego i oryginalnego projektu przy zachowaniu efektywności kosztowej.

O klientów wkrótce może być łatwiej

Kolejną dobrą wiadomością dla grafików freelancerów jest wzrost świadomości na temat znaczenia identyfikacji wizualnej wśród małych i średnich przedsiębiorstw, które często wolą korzystać z usług zewnętrznych dostawców niż tworzyć własne działy marketingu i reklamy. Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2012 r. przez portal 99designs.com wśród właścicieli małych przedsiębiorstw, 80% respondentów uważa projekt logotypu, strony, materiałów marketingowych i innych elementów brandingowych za „bardzo ważny” lub „ważny”. A trend ten będzie się w przyszłości dodatkowo umacniał – 67% ankietowanych przyznało, że znaczenie projektowania graficznego dla sukcesu przedsiębiorstw będzie rosło w ciągu następnych pięciu lat.

 



autor: materiały prasowe

Czytaj także

Ile zarabia grafik komputerowy

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2013 08:08
Z danych serwisu Elance wynika, że zapotrzebowanie na pracę grafików zwiększyło się w 2012 r. aż o 165 proc. Jednak dobra koniunktura nie oznacza, że przedstawiciele branży przestają szukać nowych rozwiązań, by się dalej rozwijać.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Projektowanie społecznościowe na fali wzrostu

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2013 06:53
Portale projektowania społecznościowego szturmem podbijają rynek usług graficznych. Działalność serwisów projektowania społecznościowego opiera się na modelu coraz powszechniejszego, również w Polsce, crowdsourcingu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Narzędzia społecznościowe w pracy?

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2013 12:36
Pracownicy oczekują większego dostępu do narzędzi społecznościowych, żeby lepiej i sprawniej wykonywać swoje obowiązki.
rozwiń zwiń