Nowe Technologie

Co zwiększy konkurencyjność gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2013 09:57
Europa Zachodnia jest zadłużona na ponad 115 % PKB rok/do/roku. Polska ma szansę znaleźć się w pierwszej lidze tych krajów Europy, które dzięki finansowaniu długiem mogą zaistnieć na globalnym rynku. To normalny standard ekonomiki dzisiejszych czasów. Czy jednak przełoży się to na poprawę jakości i standardów życia mieszkańców Polski?
Co zwiększy konkurencyjność gospodarki

- Znaleźliśmy się, jako kraj na ważnym etapie budowy solidnych fundamentów dla konkurencyjnej gospodarki, opartej na wiedzy i innowacjach. Na tych fundamentach w przyszłości opierać się będzie także rozwój otwartego, dynamicznego społeczeństwa, realizującego swoje aspiracje – przekonuje Simon Boyd, prezes UPC Polska. I dodaje: - Politycy, biznes, decydenci, administracja publiczna – wszyscy mamy do odegrania niezwykle ważną rolę, aby Polska nie zmarnowała niepowtarzalnej szansy dołączenia do czołówki krajów innowacyjnych, które będą nowymi rozgrywającymi na gospodarczej mapie świata.

Wg raportu „Cyfrowa przyszłość Polski – fundamenty rozwoju konkurencyjnej gospodarki w dobie globalizacji” przygotowanego na zlecenie UPC przez instytut Amarach Research oraz firmę Deloitte, kluczem jest przyśpieszenie procesu cyfryzacji poprzez zwiększenie dostępności szybkich łączy internetowych, zmniejszanie cyfrowego wykluczenia oraz zwiększenie zaufania do technologii cyfrowych.

Kluczowe tezy raportu

  • Cyfryzacja przyczyni się do zmiany struktury polskiej gospodarki - do 2020 roku udział cyfrowej gospodarki w PKB może wzrosnąć z 3 proc do 9,5 proc.
  • Dostęp do szybkiego internetu oraz rozwój cyfrowych rozwiązań i usług to, zdaniem przedsiębiorców, fundamenty przyszłego wzrostu gospodarczego – 74 proc. polskich firm spodziewa się dodatkowego wzrostu przychodów dzięki „skutecznej” strategii online.
  • Małe i średnie firmy (zatrudniające od 2 do 9 pracowników), które korzystają z internetu, spodziewają się dzięki temu wzrostu przychodów aż o 24 proc.
  • Pierwszym czynnikiem mogącym przyspieszyć cyfryzację jest – dla  około 90 proc. przedsiębiorców w Polsce – zmniejszenie obciążeń regulacyjnych.
  • Dalsza cyfryzacja Polski może też mieć kluczowy wpływ na rozwój społeczny naszego kraju – 61 proc. respondentów spodziewa się zmniejszenia nierówności między obszarami wiejskimi a miastami dzięki rozwojowi usług cyfrowych.
  • Prawie połowa badanych spodziewa się, że cyfrowe usługi obniżą koszty opieki zdrowotnej (e-zdrowie).

Z raportu „Cyfrowa przyszłość Polski” wynika, że jeśli Polska przyspieszy rozwój infrastruktury szerokopasmowej, to do 2020 r. wkład internetu w polskie PKB wzrośnie z obecnych ok. 3 proc. do 9,5 proc. Oznacza to wkład w gospodarkę w wysokości 200 mld zł, tworzenie nowych firm, a w konsekwencji – nowe miejsca pracy dla około 270 tys. osób.

Jednocześnie cyfryzacja pomoże w transformacji gospodarki opartej obecnie na eksporcie o niskiej wartości dodanej oraz wydatkach konsumpcyjnych, na gospodarkę, która będzie się rozwijać dzięki eksportowi innowacyjnych towarów i usług, zwiększonej wydajności i konkurencyjności.

Dalszy wzrost gospodarczy, oparty na technologiach cyfrowych, nie będzie jednak możliwy bez rozwijania nowoczesnej infrastruktury cyfrowej pozwalającej na dostęp do szybkiego internetu. Ponad 60 proc. osób, podejmujących decyzje w działach IT firm, uważa, że rozpowszechnianie umiejętności cyfrowych to czynnik najbardziej przyczyniający się do przyszłego wzrostu gospodarczego.

Na podstawie raportu sformułowane zostały rekomendacje działań, które pozwolą wyzwolić polski potencjał cyfrowy:

  • Skoordynowana i jednolita strategia cyfryzacji dla całej administracji publicznej
  • Efektywne regulacje wspierające inwestycje sektora prywatnego w sieci nowej generacji
  • Wspieranie efektywnego miksu technologicznego
  • Efektywne korzystanie z funduszy UE
  • Nowa polityka konkurencyjna
  • Edukacja na rzecz zwiększenia cyfrowego włączenia polskich małych i średnich firm
  • Zrównoważone rozwiązania dotyczące ochrony danych edukacja użytkowników internetu
  • Cyfryzacja jako kluczowe narzędzie dla nowoczesnych modelów społecznych
  • Edukacja na rzecz większego włączenia cyfrowego

UPC do lat przyczynia się do budowy Polski cyfrowej. Systematyczne inwestycje w rozwój sprawiły, że staliśmy się czołowym podmiotem w realizacji ambitnych celów europejskiej agendy cyfrowej. Dzięki naszej sieci już jedna szósta polskich gospodarstw domowych w 150 miejscowościach może korzystać z internetu o prędkości do 250 Mb/s. Stajemy się również partnerem dla polskich przedsiębiorców, wspierając ich w tworzeniu nowoczesnych usług i produktów.

Metodyka badania

Raport powstał na podstawie dwóch równoległych ankiet – pierwszą przeprowadzono w sierpniu 2013 r. online na próbie 1000 osób w wieku od 16 lat i wyżej, reprezentatywna dla polskiej społeczności internetowej, drugą – telefonicznie i przez internet na próbie 201 osób decyzyjnych w kwestiach IT, w małych oraz dużych firmach.

 



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Big Data dla MŚP

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2013 09:52
W 2015 światowy rynek Big Data będzie wart prawie 50 mld dolarów, czyli prawie pięć razy więcej niż w ubiegłym roku. Prawdziwa analityka dopiero teraz zaczyna święcić triumfy. Wydaje się, że nadchodzi czas wykorzystania wyników analiz w sektorze MŚP.
rozwiń zwiń