Pomimo, iż są to dalej ważne obszary biznesowej działalności, globalni liderzy IT dają więcej „władzy” w ręce managerów IT, zaczynają kłaść większy nacisk na inwestycje w technologie cyfrowe, mobilne (69%), cloud computing (33%) i poprawianie jakości doświadczenia klienta. Potwierdza to Forrester Research w swoich nowych predykcjach na kolejne lata, wskazując że rosną oczekiwania konsumentów w zakresie aplikacji, jakie udostępniają im firmy. Od ich funkcjonalności zależy wizerunek przedsiębiorstwa w myśl zasady: „oprogramowanie to marka”. Konsumenci oczekują, że usługi zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym będą świadczone na takim samym poziomie.
Szefowie IT rzadko u steru
Jednym z najważniejszych spostrzeżeń wynikających z badania Accenture jest to, że wśród 13 organizacji (z ponad 200 przebadanych) uznanych w raporcie za liderów, szefowie IT uczestniczą w budowaniu strategii całej firmy, a podległe im działy nie są tylko dostawcą zamawianych wewnętrznie usług czy rozwiązań. Niestety na polskim rynku włączanie managerów z działów technologicznych jest wciąż rzadkością.
Jak „wycisnąć” więcej z inwestycji w IT
Większa rola CIO w zarządzaniu firmą może przełożyć się na osiąganie większych korzyści z zakupionych technologii, ponieważ to eksperci w tej dziedzinie dopasowują narzędzia do wypracowanej strategii biznesowej. Według raportu Accenture przedsiębiorstwa będące liderami w zakresie stosowania rozwiązań IT średnio dwa razy częściej niż pozostali gracze odnotowują oczekiwany lub wyższy niż przewidywany zwrot z inwestycji w narzędzia analityczne. Skutecznie łącząc i wykorzystując dostępne informacje, procesy i systemy, liderzy są w stanie uzyskać lepsze rozwiązania analityczne niż inne organizacje.
Wśród technologii wdrażanych przez liderów są chmury obliczeniowe, analityka i obecność w mediach społecznościowych. Chętnie wprowadzają oni rozwiązania oparte na cloud computingu, przez co odnotowują szybsze i większe korzyści z modernizacji technologii niż pozostałe organizacje. Jedna trzecia (33%) kadry menedżerskiej reprezentującej te firmy przyznała, że efektywnie zastępuje systemy informatyczne starszej generacji chmurą prywatną lub publiczną. 15% już obecnie centralnie zarządza w pełni wirtualną i dynamicznie rozwijającą się infrastrukturą hybrydową.
- Według danych Gartnera z 2013 r., 80 % organizacji na świecie planuje wykorzystać chmurę w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Obserwujemy rosnące zainteresowanie cloud computingiem w Polsce. Firmy skłaniają do tego takie korzyści, jak mniejsze koszty, brak konieczności inwestowania w infrastrukturę i zatrudniania dodatkowych specjalistów, dostęp do najnowszych technologii, także tych w zakresie bezpieczeństwa IT - Maciej Nuckowski, Dyrektor Działu Usług, Xerox Polska.
Przodujące według raportu Accenture firmy opracowują nowe produkty i usługi w oparciu o potencjał zastosowanych rozwiązań i technologii cyfrowych, co pozwala im zdobyć lub powiększyć przewagę nad konkurencją.
Klient w centrum uwagi
Badania „High Performers in IT: Defined by Digital” pokazało, że liderzy w zakresie innowacyjności, dostarczania usług i elastyczności koncentrują się teraz w większym stopniu na zwiększaniu poziomu tzw. customer experience poprzez nowoczesne narzędzia. Kształtowanie zorientowanych na klienta strategii inwestowania w obszar IT, wymieniane jest niezmiennie przez liderów rynku pośród trzech priorytetowych działań. Wysokoefektywne firmy dużo lepiej niż inne przedsiębiorstwa oceniają także pod względem technicznym i biznesowym swoje aplikacje front – office. Jest to konsekwencją wieloletniego priorytetyzowania inwestycji w aplikacje z obszarów: sprzedaży i marketingu, obsługi klienta, finansów i rachunkowości oraz wsparcia łańcucha dostaw.
- Trend ten potwierdza firma analityczna Forrester Research[1], która przedstawiła technologiczne predykcje na kolejne lata. Według nich rosną oczekiwania konsumentów wobec aplikacji, jakie udostępniają im firmy. Od ich funkcjonalności zależy wizerunek przedsiębiorstwa w myśl zasady: „oprogramowanie to marka”. Jeśli więc proponowane klientom rozwiązania nie są intuicyjne, a klient żeby je obsłużyć musi prosić o pomoc ekspertów, traci na tym cała firma. Konsumenci oczekują, że usługi zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym będą świadczone na wysokim poziomie.
Wszystko do wymiany?
Cechą dobrze funkcjonujących firm jest to, że wdrażają innowacje tylko tam, gdzie są one potrzebne. Nie wymieniają całej infrastruktury i oprogramowania, gdy nie sprawdza się jeden element. Zostawiają te rozwiązania, które okazały się niezawodne. Potwierdza to raport Accenture, według którego liderzy zakładają, że część ich IT – zarówno w zakresie infrastruktury, middleware, jak i aplikacji - będzie nadal opierać się na tradycyjnych modelach, uwzględniających hosting i lokalizację w firmie. Uważają, że prawie sześć na dziesięć (59%) wykorzystywanych przez nich aplikacji w perspektywie do 2020 roku będzie nadal działało w dotychczasowym modelu. Umiejętne i stopniowe wprowadzanie nowych technologii jest kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia.
autor: Cezary Tchorek-Helm