Jeśli wraz z początkiem stycznia decydujemy się na wykorzystanie w codziennej pracy rozwiązań informatycznych, warto abyśmy zwrócili uwagę na kilka wskazówek, które pomogą nam dokonać właściwego wyboru dostawcy systemu.
Elastyczne i skalowalne rozwiązanie
Potrzeba mobilności jest dziś dla wielu przedsiębiorstw nie tylko modnym hasłem, ale elementem rzeczywistości. Chodzi o swobodę związaną z dostępem do rozwiązań z każdego miejsca na świecie, a także możliwość dostosowywania ich do firmy, na każdym etapie jej rozwoju i działalności. Z tego względu rynek oczekuje usług elastycznych i skalowalnych, które będą harmonijnie wzrastać razem z przedsiębiorstwem. Przy wyborze rozwiązania konkretnego dostawcy warto więc zwrócić uwagę, m.in. czy model dostarczania usług będzie odpowiadał naszym potrzebom. Przykładowo, dla firm z sektora MSP, które są na etapie dynamicznego wzrostu zatrudnienia, korzystniej będzie prezentował się model dostarczania usług w chmurze niż stacjonarny. Wykorzystanie technologii cloud computing pozwoli na niezwykle szybkie dodawanie nowych stanowisk, np. konsultantów do systemu contact center, którego firma będzie mogła dokonać bez udziału dostawcy rozwiązania, za pomocą dosłownie kilku kliknięć.
Integracja usług na jednej platformie
Firmy, niezależnie od wielkości i reprezentowanej branży, coraz bardziej cenią sobie rozwiązania zintegrowane na jednej platformie dostawcy. Choć zanika podział na oferty telefonii stacjonarnej, mobilnej czy internetowej – na rzecz kompleksowych rozwiązań dla biznesu, w dalszym ciągu można jednak spotkać sztywne i bardzo oporne na integrację platformy. Z tego względu organizacje poszukujące rozwiązań na lata, powinny zwrócić szczególną uwagę jakie możliwości rozbudowy daje platforma dostawcy. Pamiętajmy również, że kluczowe znaczenie będzie miała tu także elastyczność systemu w zakresie integracji z obecnie wykorzystywanymi w firmie systemami, np. CRM, HR czy obiegu dokumentów.
Wsparcie techniczne systemu
Dobrego dostawcę rozwiązań do komunikacji poznaje się nie tylko po możliwościach systemu, który oferuje, ale również po tym w jaki sposób pomaga klientowi w jego bieżącej obsłudze. Dlatego na etapie zbierania informacji ofertowych warto zadać jedno niezwykle ważne pytanie – w jakim zakresie dostawca świadczy wsparcie techniczne? Najlepsza z możliwych w tym przypadku odpowiedzi powinna brzmieć – dostawca zapewnia pomoc przed i po wdrożeniu, odpowiada za administrowanie platformą, monitoruje jej działanie 24h na dobę i zapewnia bezpłatne aktualizacje systemu. W przypadku zaawansowanych systemów teleinformatycznych ważne, z punktu widzenia użytkownika, będzie również wsparcie szkoleniowe dostawcy. Jeśli świadczy on tego rodzaju pomoc, upewnijmy się np. czy obsługa odbywa się w języku polskim lub czy firma ma swój oddział w naszym kraju, co z pewnością ułatwi komunikację i szybkie rozwiązywanie problemów, które mogą pojawić się w przyszłości.
Czy ta oferta jest dla MSP?
Niestety odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest łatwa. Pod pojęciem MSP kryją się bowiem różne branże, różne potrzeby. Z własnego doświadczenia we współpracy z tym segmentem rynku możemy jednak powiedzieć, że jego przedstawiciele coraz częściej zwracają uwagę na potrzebę budowania profesjonalnego wizerunku firmy, bezpieczeństwa systemu oraz efektywności. Wybrane przez nich rozwiązania IT konkretnego dostawcy te właśnie potrzeby powinny spełniać. W porównaniu z korporacją, mniejsze firmy będą oczekiwały również szybszego zwrotu z inwestycji, co sprawia, że ich zainteresowania kierują się często w stronę rozwiązań w chmurze.
Najważniejszą wskazówką w przypadku wyboru dostawcy rozwiązania – niezależnie czy jest to usługa dla małych czy dużych firm – jest koncentracja na potrzebach organizacji. Należy dobrze rozważyć nie tylko te bieżące, ale również przyszłe potrzeby w 2014 i kolejnych latach. Oferta musi być skrojona na miarę – dopilnujmy tego. W przeciwnym razie może przynieść spore rozczarowanie.
autor: Jacek Piątkowski, Focus Telecom Polska