Prognoza na 2020 r. przewiduje zaledwie sześć biurek na dziesięciu pracowników w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Holandii i Singapurze. Z kolei krajami o największej liczbie biurek w przeliczeniu na dziesięciu pracowników mają być: Niemcy (7,90), Korea Południowa (7,95) i Japonia (8,77).
- Najnowszy raport „Citrix Workplace of the Future”, to efekt badania przeprowadzonego na zlecenie Citrix w 19 krajach, wśród 1900 osób podejmujących decyzje IT. Pokazuje on, że już teraz blisko jedna trzecia pracowników (29 procent) nie pracuje w tradycyjnym biurze. Zamiast tego wykonują oni swoje obowiązki w innych, mniej lub bardziej stałych miejscach. Wśród nich najczęściej wymienia się pracę z domu (64 procent), w terenie lub w miejscu realizacji projektu (60 procent) lub też w siedzibie klienta lub partnera (50 procent). Ponadto osoby te uzyskują dostęp do korporacyjnych aplikacji, danych i usług z takich miejsc jak hotele, lotniska czy kawiarnie. Coraz częściej pracują również w trakcie podróży.
Co ciekawe ogromna większość ankietowanych organizacji twierdzi, że w najbliższej przyszłości przeprojektuje własną przestrzeń biurową tak, aby była bardziej atrakcyjna dla pracowników. Przyszłe miejsce pracy ma rozwijać kreatywność, inspirować do działania i zachęcać do współpracy z dowolnego miejsca, o najbardziej korzystnej dla pracownika porze i na dowolnym urządzeniu. W efekcie praca ma być definiowana jako zajęcie, a nie określona lokalizacja, do której przywiązani są pracownicy.
- Ograniczanie liczby osób w biurze, które używają wielu urządzeń, aby uzyskać dostęp do korporacyjnych aplikacji, danych i usług spoza tradycyjnego biura jest częścią globalnego trendu, który określa się mobilnym stylem pracy. W skali międzynarodowej już teraz jedna czwarta organizacji (24 procent) stosuje go w pełni a do połowy 2014 r. ma to być 83 procent organizacji.
Mobilny styl pracy jest coraz bardziej popularny
- Z perspektywy organizacji daje możliwość wyboru optymalnego miejsca i pory pracy. Firmy najczęściej wskazują, że pomaga on stworzyć bardziej elastyczne miejsce pracy (73 procent), obniża koszty zatrudnienia (53 procent), ogranicza koszty nieruchomości (48 procent) oraz pomaga przyciągnąć (47 procent) i utrzymać (44 procent) najbardziej utalentowanych pracowników.
- Z perspektywy pracowników przede wszystkim zwiększa elastyczność (65 procent), osobistą produktywność (62 procent), zmniejsza liczbę dojazdów (61 procent) i zwiększa równowagę między życiem osobistym a zawodowym (55 procent). Workshifting pomaga również pracownikom spędzać więcej czasu u klientów (48 procent).
- Jak wynika z badania większość organizacji (83 procent) używa inicjatyw BYOD do zarządzania rosnącą liczbą urządzeń, z których pracownicy uzyskują dostęp do firmowej sieci. Zazwyczaj sami oni wybierają sobie i kupują urządzenia, a 76 procent organizacji zwraca im koszty w całości lub w części.
- 80 procent organizacji, które wprowadziły już workshifting i programy BYOD, odnotowało korzyści finansowe wynikające bezpośrednio z tej decyzji. 96 procent organizacji wdrażających mobilny styl pracy zamierza przeprojektować biura, aby stworzyć bardziej inspirujące i elastyczne środowisko, wyposażone w najnowsze technologie. Dodatkowo planują one ograniczyć powierzchnię biurową o 7 procent w ciągu zaledwie dwóch lat i o 16 procent do 2020 r. Te, które wprowadziły workshifting, już teraz mają o 15 procent mniej biurek niż te, które nie stosują takich rozwiązań. Przyczynia się to do ograniczenia kosztów nieruchomości.
Zarządzanie globalnym trendem mobilnego stylu pracy
Aby bezpiecznie zarządzać danymi mobilnych pracowników organizacje muszą aktywnie zarządzać ludźmi, danymi i aplikacjami z wykorzystaniem zasad dostępu i rozwiązań technologicznych. Wprowadzając mobilny styl pracy muszą zagwarantować, że poufne dane będą odpowiednio zabezpieczone. 65 procent z nich uważa, że uprawnienia stanowią kluczową część zasad pracy mobilnej. Podobnie kluczowym powodem, dla którego organizacje finansują programy BYOD, jest chęć zachowania prawnej i technicznej kontroli nad urządzeniem, zarządzania danymi oraz ograniczenia kosztów poprzez przeniesienie odpowiedzialności za zakup i konserwację na pracowników oraz kontrahentów.
Badanie
Badania do raportu Citrix Workplace of the Future zostały przeprowadzone przez firmę Vanson Bourne w sierpniu 2012 r. w formie wywiadów z 1900 starszymi specjalistami IT z całego świata. Na pytania odpowiedziało po 100 specjalistów IT z różnych branż w 19 krajach (Europa: Francja, Niemcy, Rosja, Szwecja, Holandia i Wielka Brytania; Ameryki: Brazylia, Kanada i Stany Zjednoczone; Azja i Pacyfik: Australia, Chiny, Hong Kong, Indie, Japonia, Malezja, Singapur, Korea Południowa, Tajwan i Tajlandia). Trzy czwarte respondentów reprezentowało organizacje zatrudniające 1000 lub więcej pracowników; jedna czwarta — organizacje zatrudniające od 500 do 999 pracowników.