Widok osób porozumiewających się ze sobą za pomocą komunikatora online pomimo pracy w jednym pokoju, już od dawna przestał dziwić. Zdaniem Tomasza Millera, Senior Account Managera z Jabra to właśnie coraz intensywniejsze wykorzystywanie nowych technologii będzie miało największy wpływ na przyszły kształt komunikacji wewnątrz firmy.
Trend wdrażania rozwiązań IT w codzienne funkcjonowanie biur wiąże się także ze zmianą ich dotychczasowych struktur. W tym obszarze należy uwzględnić różne formy pracy od pracowników stacjonarnych po mobilnych lub pracujących w trybie mieszanym, którzy dzięki nowym technologiom mogą być w stałym kontakcie z centralą – mówi Tomasz Miller.
GN Netcom i E-media szacują, że 75 proc. z nas należy do grupy osób wykonujących swoje obowiązki zarówno z biura, jak i poza nim.
Multi- funkcjonalność
Przyczyn intensywnego wykorzystywania rozwiązań IT przez pracowników w sferze komunikacji możemy upatrywać również w liczbie czynności, które wykonują w tym samym czasie.
Pisanie do siebie maili zamiast rozmowy nie świadczy o trudnościach w nawiązywaniu relacji międzyludzkich, ale wynika z natłoku informacji, jakie przetwarzamy w jednej chwili. Pisząc do kogoś wiadomość możemy jednocześnie przeszukiwać przeglądarkę pod kątem potrzebnych danych lub prowadzić rozmowę telefoniczną – wyjaśnia Miller z Jabra.
Odpowiedzią na potrzeby pracowników zarówno tych biurowych, jak i mobilnych jest koncepcja komunikacji zintegrowanej (Unified Communications). Ideą technologii UC jest zarządzanie za pomocą jednego interfejsu kilkoma kanałami komunikacji, od prostych funkcji telefonicznych po możliwość edytowania dokumentów i zdalnego udziału w wideokonferencjach.
Według prognoz marki Jabra, producenta zestawów słuchawkowych, obecnie na świecie jest blisko 7,8 mln użytkowników technologii Unified Communications (UC, komunikacja zintegrowana). Do 2015 roku liczba ta może sięgnąć nawet 49,5 mln.