Nowe Technologie

Huawei: rozwój globalny

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2012 12:21
Z Phillipem Ganem Dyrektorem Generalnym Huawei Polska rozmawia Cezary Tchorek-Helm Komputer w Firmie.
Phillip Gan
Phillip Gan

 

Cezary Tchorek-Helm: Dużym graczem w bankowości w Polsce może okazać się Bank of China, który właśnie rozpoczyna działalność. Jak wygląda w tym kontekście aktywność Huawei w Polsce i czy są planowane jakieś inwestycje bezpośrednie w naszym kraju?

Phillip Gan: Huawei jest obecne w Polsce od 2004 roku.  Nie prowadzimy inwestycji wprost, ale inwestujemy pośrednio. Polska jest centralą Huawei na 24 państwa Europy Środkowo-Wschodniej i Krajów Nordyckich, zatrudniamy tu ponad 500 pracowników, jeszcze więcej miejsc pracy tworzymy pośrednio, dzięki współpracy z partnerami. W Polsce jest wielu doskonałych menedżerów i inżynierów, których Huawei szkoli i oferuje ich usługi w państwach, które koordynujemy z Polski. W najbliższym czasie wspólnie z Politechniką Warszawską uruchomimy pierwszą w Europie Autoryzowaną Akademię Huawei HANA (ang. Huawei Authorized Network Academy), która kształcić będzie specjalistów technologii sieciowych, skupiając się na nowoczesnych rozwiązaniach takich jak LTE. W Warszawie mamy także centrum szkoleniowe dla państw regionu, centrum logistyczne i  magazyn, które obsługują zarówno Polskę, jak i kraje bałtyckie.

Poza działalnością biznesową prowadzimy także działania społeczne, takie jak współpraca z programem edukacyjnym Gazety Wyborczej i Centrum Edukacji Obywatelskiej „Szkoła z Klasą 2.0”.

CTH: Jakie szczególnie istotne plany ma Huawei na rynku polskim?

PG: Huawei jest obecnie w trakcie realizacji planu, którego istotną częścią jest wprowadzenie na rynek naszych smartfonów. Inwestujemy też w rozwiązania dla przedsiębiorstw, z uwzględnieniem  usług dla małych i średnich przedsiębiorstw. Niedawno na Forum Innowacji w Rzeszowie, a wcześniej także w Warszawie i Katowicach, pokazywaliśmy Huawei Enterprise Demo Truck. Nasi potencjalni klienci i partnerzy mogli obejrzeć w nim innowacyjne rozwiązania teleinformatyczne dla firm, które są już teraz dostępne w Polsce – m.in. rozwiązania wideokonferencyjne i contact center, cloud computing a także ekologiczne rozwiązania dla centrów danych.

Naturalnym sektorem działalności Huawei w Polsce jest rynek operatorów telekomunikacyjnych, z których obecnie wszyscy są klientami Huawei. Uniwersalna oferta produktowa powoduje, że dla jednego operatora dostarczamy rozwiązania radiowe, dla innego produkty IP. Jest to tendencja światowa dla Huawei, ponieważ spośród  50 najważniejszych globalnych operatorów, 45 jest naszymi klientami.  

CTH: Dokąd zmierza Huawei na drodze rozwoju technologicznego?

PG: Wywodzimy się z rynku operatorskiego, dlatego może od niego zacznę. W sektorze tym jest kilka ważnych kierunków, którymi nieprzerwanie podążamy. Przede wszystkim technologie bezprzewodowe, LTE, w tym LTE Advanced, które zapewnia jeszcze szybsze radiowe łącze szerokopasmowe. Z drugiej strony to także łącza naziemne, jak profesjonalna telefonia z Internetem szerokopasmowym i łączami telewizyjnymi, usługi konsumenckie, usługi sieci kampusowych pozwalające na integrację sieci rozległych czy budowa infrastruktury zastępującej miedź w dowolnym modelu rozwiazan swiatlowodowych FTTx . Wierzę, że w nadchodzących kilku latach, może nawet w przyszłym roku, Polska  zacznie intensywnie wdrażać FTTx. W niedługim czasie Polacy zaczną korzystać nie tylko z ADSL, ale także z superszybkich łącz światłowodowych, które oferują transfery od 100 Mbit/s do nawet 1 Gbit/s.

CTH: Jakie są pozostałe kierunki działania Huawei?

PG: Kolejny krok to IP oraz części technologii IP. Przykładowo jeśli oferujemy odbiorcy transfer 100 Mbit/s czy nawet 1 Gbits, to cały ruch prędzej czy później trafia do IP, w związku z czym – nawet przy transmisji radiowej, pojawia się potrzeba rozwiązań sieci szkieletowych opartych na IP. Kolejnym  ważnym obszarem są usługi rozliczeniowe budowane w technologii chmurowej Huawei. Ostatnim ważnym dla nas obszarem są rozwiązania konsumenckie – głównie smartfony .

CTH: Jesteśmy w momencie wprowadzenia na rynek nowego smartfona Huawei Ascend G300. Firma telekomunikacyjna wchodzi w na rynek konsumencki. Jak ważną częścią biznesu dla Huawei sa smartfony?

PG: Mówiąc najprościej – ponieważ chcemy się ciągle rozwijać, jest to dla nas bardzo ważny sektor. Kryzys finansowy w Europie spowodował ograniczenie inwestycji na rynku operatorskim, dlatego musimy znaleźć nowe drogi: takie jak rynek smartfonów lub rozwiązań dla przedsiębiorstw. Oba te rynki są dla nas równie ważne. Doświadczenie w technologiach transmisji radiowych, w których jesteśmy liderem branży, zaowocowało opracowaniem technologii optymalizacji zużycia energii wykorzystywanych w naszych smartfonach. Dzięki temu gwarantujemy naprawdę długie życie baterii naszych telefonów.

CTH: Jak przygotowany jest Huawei do Windows 8?

PG: Huawei jest jednym z czterech producentów, którzy używać będą Windows Phone. Na pewno będziemy  w pierwszej fali producentów, którzy wykorzystają ten system.

CTH: Huawei jest globalnym liderem rynku telekomunikacyjnego. Co jest głównym czynnikiem sukcesu na tym rynku?

PG: Wierzę, że każda wiodąca firma powinna podążać za trendami. Jeśli tego nie będzie robić, straci swoją pozycję. Gdy około 4 lat temu zaczęła rosnąć popularność smartfonów, najwięksi producenci, jak Samsung, HTC i oczywiście Apple – skupili się na produkcji tego typu telefonów i dzięki temu stali się liderami rynku.  

10 lat temu Huawei było skupione na technologii UMTS, potem wykorzystaliśmy ją, by odświeżyć technologie GSM i móc oferować nowe usługi i rozwiązania, które pomogą operatorom w optymalizacji sieci radiowych. Obecnie kontynuujemy ten kierunek z technologią LTE i superszybkim przesyłem danych. Mamy dział, w którym ponad 10 tysięcy osób pracuje nad rozwojem technologicznym i strategią oraz  nad tym, by Huawei zawsze wiedziało, jakie są aktualne potrzeby rynku i jaki on będzie za 5 czy 10 lat.

CTH: Jaka jest polityka Huawei odnośnie do inwestycji w R&D?

PG:  Nasza firma ma wiele ośrodków R&D na świecie. W Szwecji mamy centrum R&D zajmujące się technologiami bezprzewodowymi, w Mediolanie z kolei jest centrum zajmujące się radioliniami, w Monachium zaś pracujemy nad technologiami all-IP i szybką transmisją danych. Powstanie nowych centrów badawczo-rozwojowych poprzedza zawsze dogłębne badanie rynku i jego potrzeb.

CTH: Jakie produkty oferuje Huawei sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce?

PG: Definiujemy sektor MŚP jako firmy zatrudniające od 1 do 50 pracowników. Małym i średnim firmom oferujemy m.in. produkty IP służące do transferu danych, takie jak switche i routery, a także rozwiązania zintegrowanej komunikacji oraz rozwiązania telekonferencyjne wraz z rozwiązaniami contact center – wszystko, co wspiera komunikację firm. Oferujemy także serwery i systemy składowania danych.

CTH: jak Huawei pozycjonuje swoja ofertę telepresence na tle konkurencji takiej jak np. Cisco? 

PG: Telepresence to część naszej oferty rozwiązań unified communication (UCC). Jeśli chodzi o wideokonferencje mamy cztery grupy produktów – telepresence to tylko jedna z nich. Najprostsze rozwiązania to system wideokonferencji tylko składający się z komputera zintegrowanego z telefonem. Następnie mamy oparte na telefonie biurkowym rozwiązanie z ekranem i kamerą, mamy też klasyczne systemy wideokonferencyjne i na końcu właśnie telepresence. Wysokiej jakości systemy telepresence kierowane są przede wszystkim do dużych firm i instytucji zatrudniających powyżej 500 osób, które potrzebują wysokiej jakości wideo-połączeń do komunikacji między swoimi siedzibami w kraju lub za granicą. Łącznie w Polsce wdrożyliśmy ponad 200 systemów wideokonferencyjnych.

CTH: Jaki jest model dystrybucyjny Huawei w Polsce?

PG: Jeśli chodzi o rynek urządzeń konsumenckich, np. smartfonów, mamy podpisaną umowę z dystrybutorem oferującym nasze produkty na rynku pozaoperatorskim. Jeśli chodzi o produkty dla przedsiębiorstw mamy dystrybutorów, ale współpracujemy także z integratorami systemów. Współpraca z integratorami jest o tyle korzystna, że to oni najlepiej znają potrzeby klientów i wymagania rynku.

CTH: Jak wygląda oferta chmury Huawei?

PG: Cloud computing to dla nas jeden z czterech najważniejszych obszarów biznesowych w strategii firmy Huawei. W zależności od potrzeb klienta oferujemy zarówno chmurę publiczną, jak i prywatną. Użytkownicy naszych smartfonów mają automatyczny dostęp do chmury publicznej, gdzie mogą wygodnie tworzyć kopie zapasowe zasobów przechowywanych na swoich telefonach. Poza tym, oferujemy nasze rozwiązania także dla rynku operatorskiego, dzięki czemu operatorzy mogą udostępniać chmurę swoim klientom. Do tego należy pamiętać, że oferujemy rozwiązania pozwalające dużym firmom na tworzenie swoich własnych chmur prywatnych. Podsumowując, Huawei ma w swojej ofercie  trzy typy rozwiązań – chmurę prywatną, publiczną i dla operatorów.

CTH: Jak oferowane są te rozwiązania klientowi końcowemu?

PG: To zależy od typu i potrzeb klientow. Chmura publiczna moze byc sprzedawana bezpośrednio. Chmurę operatorską dostarczamy operatorom, a ci udostępniają ją swoim abonentom. Z kolei rozwiązania do chmury prywatnej na ogół sprzedawane są za pośrednictwem naszych partnerów.

CTH: Światowy system ekonomiczny hamuje. Jaka jest polityka Huawei w tym kontekście?

PG: Jeśli spojrzy się na nasze wyniki finansowe i porówna rok 2011 z rokiem 2010 to widać, że nasza marża operacyjna spadła mimo wzrostu dochodów. To pokazuje, że oczywiście kryzys miał swój wpływ na Huawei. Patrząc na nasze wyniki z pierwszej połowy tego roku i porównując je do tego samego okresu w 2011 roku, widać spadek. Jeśli jednak porówna się je do drugiej połowy 2011 roku, widać już wzrost. Na szczęście wpływ kryzysu na nasze wyniki nie jest tak wielki i wypracowaliśmy sposób, by sobie z nim radzić.

CTH: Jak Phillip Gan ocenia polską gospodarkę?

PG: Polska gospodarka, rozwija się, wzrasta PKB, a jeśli chodzi o branże sektora telekomunikacji  obserwujemy lekkie spowolnienie inwestycji w porównaniu do zeszłego roku. Z kolei na rynku konsumenckim jest dobrze, w szczególności w porównaniu do innych państw europejskich. Także np. sprzedaż smartfonów nie powinna być niższa.

Na rynku rozwiązań dla przedsiębiorstw widać lekkie zmniejszenie nakładów na inwestycje, ale jednocześnie obserwuję wiele możliwości, sporo firm szuka sposobów rozwoju, więc jestem optymistą, jeśli chodzi o sytuację na polskim rynku.

CTH: Jak Pan ocenia wejście na rynek operatorski firmy Virgin?

PG: Analizujemy, jaki to będzie miało efekt. W tym momencie wydaje się, że nie pozostanie to bez wpływu na rynek polskich operatorów. Sądzę, że Virgin Mobile będzie musiał walczyć o swoją pozycję na rynku, ale to raczej zobaczymy już w 2013 roku.

CTH: Jakich premier możemy oczekiwać ze strony Huawei w najbliższym czasie w Polsce?

PG: Mamy obecnie kilka ważnych produktów, które wprowadzamy na polski rynek Przykładem są niedawne premiery smartfonów z linii Ascend: Ascend G300 oraz P1. Telefony dostępne są już w ofercie jednego z operatorów, a na rynku pozaoperatorskim pojawią się pod koniec sierpnia. Ponadto planujemy wprowadzenie nowego modelu mobilnego hot spotu Wi-Fi, mniejszego i z lepszą baterią a także z możliwością podłączenia do ładowarki samochodowej, dzięki czemu można będzie o wiele wygodniej i taniej korzystać z GPS w urządzeniach mobilnych. Również w tym roku w Polsce pojawi się nasz nowy 10-calowy tablet MediaPad z doskonałej jakości ekranem i możliwością podłączenia zewnętrznej klawiatury, działający na systemie Android 4.0.

Z kolei wśród premier globalnych planujemy wcześniej wspominany telefon oparty na systemie Windows Phone, a także smartfon działający na naszym własnym, czterordzeniowym chipsecie, który już za chwilę będzie miał premierę w Chinach.