Nowe Technologie

15 najlepszych polskich projektów w Imagine Cup 2013

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2013 20:15
Znamy już 5 najlepszych projektów w każdej z trzech kategorii tegorocznej edycji Imagine Cup - Games, Innovation oraz World Citizenship.
15 najlepszych polskich projektów w Imagine Cup 2013

 

Najwięcej, bo aż 4 drużyny w finale, reprezentują Warszawskie uczelnie, zaś pozostałe kolejno: Rzeszów (3), Gdańsk (3), Poznań (3), Kraków (1) i Białystok (1). Krajowe finały 11. edycji konkursu Imagine Cup odbędą się 3 i 4 kwietnia. Drużyny zawalczą o tytuł drużyny narodowej, która będzie reprezentowała Polskę w finałach światowych w Petersburgu.

„Konkurs Imagine Cup to doskonała okazja, aby dzięki wyobraźni i pasji, jeszcze na studiach zrealizować marzenie o zaistnieniu w świecie nowych technologii, stworzeniu czegoś wyjątkowego, być może nawet przełomowego. Udział w konkursie otwiera również wiele możliwości naukowych i zawodowych przed wszystkimi uczestnikami. To nie tylko szansa na pokazanie swojego potencjału i zdobycie uznania na rynku pracy, ale przede wszystkim to możliwość przekucia swojego projektu w realny biznes. Wielu dotychczasowych laureatów otworzyło swoje firmy i realizuje się zawodowo. Doskonałym przykładem jest sponsor tegorocznych finałów krajowych Imagine Cup 2013 – firma DevCore, której założyciele kilka lat temu wzięli udział w konkursie, a obecnie z sukcesem prowadza firmę informatyczną. Życzę tego rodzaju osiągnięć wszystkim tegorocznych uczestnikom.” – mówi Agata Dudar, Academic Program Manager w polskim oddziale Microsoft.

Finały krajowe Imagine Cup 2013

Imagine Cup to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów – pasjonatów nowych technologii, którzy wierzą, że dzięki ich innowacyjnemu zastosowaniu możliwe jest tworzenie rozwiązań, które czynią świat lepszym. W tegorocznej edycji projekty można było zgłaszać w trzech głównych kategoriach: Games, Innovation oraz World Citizenship. Z każdej z nich komisja sędziowska wyłoniła 5 najlepszych zespołów, które zaprezentują swoje rozwiązania w trakcie polskich finałów Imagine Cup 2013. 3 kwietnia komisja sędziowska wyłoni spośród 15 finalistów po 3 zespoły w każdej kategorii. W drugim dniu finałów 9 wybranych drużyn zaprezentuje swoje rozwiązania szerokiemu audytorium – zaproszonym gościom, władzom uczelni, innym studentom oraz obecnym dziennikarzom. VIP jury ścisłych finałów wybiorą zwycięzców w poszczególnych kategoriach oraz drużynę narodową, która będzie reprezentował Polskę na finałach światowych w Petersburgu.

“Tegoroczna odsłona Imagine Cup to projekty na bardzo wysokim poziomie, wykorzystujące to, co na rynku IT najbardziej innowacyjne – mobilność, rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality), kody QR, NFC i chmurę Windows Azure. Polscy studenci znajdujący się zawsze bardzo wysoko w światowej czołówce konkursu i tym razem przygotowali wspaniałe projekty we wszystkich trzech kategoriach. Jestem pod ogromnym wrażeniem kreatywności i przedsiębiorczości polskich studentów. Jestem przekonany, że ich projekty zdobędą uznanie międzynarodowe podczas światowych finałów w Petersburgu, a to oznacza ekspresową drogę do sukcesu w branży IT i zbudowania własnej firmy” – powiedział Konstanty Młynarczyk – członek jury konkursowego.

W kategorii GAMES w finałowej piątce znalazły się zespoły:

FunLab – zespó łz Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie z projektem Little Physics. Jest to gra na Windows Phone, w której gracz musi zastosować prawa fizyki, aby pokonać kolejne etapy i zgromadzić jak największą liczbę atomów. W Little Physics wprawiamy w ruch kulkę i obserwując jej tor poruszania się odkrywamy prawa, które pomogą lepiej zrozumieć zjawiska zachodzące w realnym świecie, jednocześnie świetnie się bawiąc.

MadAd – studenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Politechniki Poznańskiej z projektem Fun Brush. To sposób na nauczenie dzieci poprawnego szczotkowania zębów. Używając specjalnie zaprojektowanej szczoteczki dzieci uczestniczą w grze na komputerze, tablecie lub smartfonie, a mycie zębów staje się dla nich przyjemną zabawą, a nie nudnym obowiązkiem.

Touch The Future Team reprezentowany przez studentów z WSIiZ Rzeszów i Politechniki Rzeszowskiej z projektem CityQuest – aplikacją na Windows Phone 8. CityQuest to rodzaj gry miejskiej wykorzystującej rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality), QR kody, technologię zbliżeniową (NFC) oraz Windows Azure. Uczestnicy gry wypełniają kolejne misje wchodząc w realno-wirtualny świat i interakcje z innymi uczestnikami gry.

Vein Rush Team z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie prezentujący projekt Vein Rush – grę na Windows Phone. W tej grze edukacyjnej mamy do czynienia z ludzkim układem krwionośnym, który należy obronić przed bakteriami i wirusami za pomocą dostępnych w realnym świecie metod. Gracz musi się zorientować, którą z metod zastosować, aby pozbyć się danego wroga układu immunologicznego człowieka.

Ad Infinitum – studenci z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie przygotowali projekt Idea. To nie tylko gra, ale cały system wiążący ze sobą komputer, konsolę Xbox, sensor kontroli ruchu Kinect, platformę internetową oraz Windows Azure. A wszystko po to, aby pomóc ludziom zwalczać ich lęki i fobie, które tak silnie potrafią wpływać na obniżenie komfortu życia. Ta gra ma za zadanie zmniejszyć poziom stresu i wprawić gracza w dobry nastrój, a przez to usunąć źródło fobii.

W kategorii INNOVATIONS w finałowej piątce znalazły się zespoły:

ARTeam – zespół z Politechniki Rzeszowskiej z projektem ARSocial. Studenci stworzyli aplikację na Windows Phone, która wykorzystuje funkcje społecznościowe i rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality). Dzięki niej można m.in. odnaleźć znajomych znajdujących się w okolicy, natknąć się na promocję czy skorzystać z interaktywnego, animowanego menu w restauracji.

Future Mind z Politechniki Gdańskiej – projekt Lumi Map. Aplikacja umożliwia łatwe poruszanie się po dużych obiektach takich jak lotnisko, szkoła czy centrum konferencyjne za pomocą QR kodów lub technologii zbliżeniowej (NFC).

Yellow Noodle Dog Team z Politechniki Gdańskiej – projekt Space Explorer. Encyklopedia wiedzy na temat przestrzeni kosmicznej, po której można nawigować za pomocą ruchów rąk i gestów w technologii Kinect.

TapBoarders z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – projekt Multiboard. Technologia umożliwiająca granie w gry planszowe w kilka osób za pomocą mobilnych urządzeń typu smartfon czy tablet. Wystarczy zeskanować kod QR, aby stać się uczestnikiem gry i czerpać przyjemność ze spędzania czasu z przyjaciółmi w otoczeniu nowych technologii.

APPengers z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie – projekt Commutesurf. Aplikacja na Windows Phone dla pasażerów komunikacji miejskiej, którzy mogą informować innych użytkowników Commutesurf w jakim środku lokomocji się znajdują i jakie panują warunki na danej trasie. Aplikacja jest oparta na technologii geolokalizacji.

W kategorii WORLWIDE CITIZENSHIP w finałowej piątce znalazły się zespoły:

Szerszenie z Politechniki Poznańskiej z projektem City Guard. Jest to aplikacja na Windows Phone, której zadaniem jest zapewnić użytkownikowi bezpieczeństwo w sytuacjach zagrożenia. Prosta w obsłudze umożliwia zaalarmowanie o różnych rodzajach niebezpieczeństwa w zaledwie 5 sekund, a dzięki lokalizacji GPS reakcja odpowiednich służb może być szybka i trafiająca prosto do celu.

We are Rescue Team – reprezentanci Politechniki Gdańskiej z projektem Rescue Cloud. Rozwiązanie wykorzystujące Windows Azure Cloud do stworzenia systemu, w którym przechowywane są ważne medyczne informacje o użytkowniku. W sytuacji ratowania jego zdrowia lub życia lekarze bez względu na język, jakim się posługują, mogą w szybki sposób otrzymać wszystkie potrzebne informacje o pacjencie – jego chorobach, alergiach czy kontakcie do bliskich. Aplikacja na telefon została przygotowana z myślą o imprezach masowych, gdzie udzielenie pierwszej pomocy bywa często utrudnione.

Smart Gang – zespół z Politechniki Rzeszowskiej przygotował projekt Deresy. Jest to system raportowania zniszczonych obiektów w przestrzeni miejskiej, co przyczynia się do szybkiego ich naprawiania. Użytkownicy wysyłają w aplikacji zdjęcia połamanych ławek, zamalowanych pomników czy zaśmieconych chodników do portalu, a po drugiej stronie urzędnicy odbierają zgłoszenia i wysyłają ekipy interwencyjne. Projekt wykorzystuje funkcje geolokalizacji i Augmented Reality. Za zgłoszenia można zbierać punkty, które później są wymieniane na nagrody.

We Code For Food – zespół reprezentujący Politechnikę Białostocką przygotował projekt Smart Farm. Jest to zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem rolniczym, mający na celu zmniejszenie kosztów produkcji żywności. Projekt oparty jest o aplikację na smartfona i komputer, która w czasie rzeczywistym optymalizuje trasę maszyn rolniczych i koszty zużycia paliwa.

W.A.N.T.E.D. – zespół z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, który jest autorem projektu HELP. Jest to aplikacja mobilna, dzięki której można nieść pomoc ofiarom trzęsienia ziemi czy innej klęski żywiołowej. Aplikacja wykorzystuje najnowocześniejsze technologie Microsoft oraz funkcje społecznościowe.

Partnerzy lokalni Imagine Cup 2013

Podobnie jak w latach ubiegłych, współorganizatorem Imagine Cup w Polsce jest Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Honorowy patronat nad imprezą objęło Ministerstwo Gospodarki. Partnerami wydarzenia są firmy: DevCore.NET, Billenium, Nokia i MMC Brainville.

Użytkownicy serwisu Facebook mogą na bieżąco sprawdzać informacje na temat konkursu, przyłączając się do grupy Imagine Cup na Facebook: www.facebook.com/ImagineCupPoland. Więcej informacji o konkursie Imagine Cup można także znaleźć na stronie polskiej edycji konkursu: www.imaginecup.pl.

O Imagine Cup 2013

Pomysłodawcą i organizatorem rozgrywanego od 2003 roku konkursu Imagine Cup jest firma Microsoft. Zrodzony z pasji do technologii, powstał, aby inspirować młodych utalentowanych ludzi do tworzenia innowacyjnych projektów, które pomogą rozwiązywać najistotniejsze problemy naszego świata. Przesłanie konkursu brzmi: „Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości”. Imagine Cup jest częścią globalnej inicjatywy Microsoft YouthSpark, która ma na celu wsparcie 300 milionów młodych osób w ciągu trzech lat.

Imagine Cup co roku aktywizuje ponad 300 tysięcy studentów z ponad 100 krajów, którzy po zakwalifikowaniu się do finałowego etapu zmagań mają szansę odwiedzenia tak fascynujących miejsc jak Barcelona, Sao Paulo, Yokohama, Seul, Nowy Jork czy Sydney. W 2000 roku gospodarzem finałów konkursu była Warszawa. W tym roku najlepsi uczestnicy będą mogli zmierzyć się ze sobą o nagrody z najwyższej w historii konkursu puli wynoszącej 300 000 USD w Petersburgu.

Tegoroczna edycja konkursu przeprowadzona zostanie według nowych, odświeżonych zasad w 3 głównych kategoriach:

  • Gry (Games) – uczestnicy tworzą gry na platformy Windows (PC lub tablet), Windows Phone, Xbox albo Kinect.
  • Innowacje (Innovation) – to miejsce dla najbardziej innowacyjnych, przełomowych i atrakcyjnych aplikacji stworzonych przy pomocy technologii oraz narzędzi Microsoft.
  • Projekty Społeczne(World Citizenship) – projekty mające na celu ulepszanie globalnych problemów świata przy użyciu innowacyjnych technologii.

Oraz challenges, koncentrujących się na konkretnych technologiach i platformach:

  • Aplikacje Windows 8 – uczestnicy mogą zaprezentować swoje umiejętności w projektowaniu oraz budowaniu aplikacji na platformę Windows 8.
  • Windows Azure – daje uczestnikom szansę na sukces dzięki wykorzystaniu możliwości platformy Windows Azure i zbudowaniu aplikacji w chmurze.
  • Windows Phone – uczestnicy tworzą aplikacje mobilne na system Windows Phone 8.

Wprowadzono także dwienowe konkurencje, mające na celu wsparcie i aktywizację kobiet na całym świecie:

  • Women’s Empowerment Award
  • Women’s Athletic App Challenge

Studenci mogą także brać udział w Imagine Cup Brain Games Challenge. Jest to comiesięczny quiz, w którym można zmierzyć się ze studentami z całego świata.

Kolejną nowością tegorocznej edycji jest inicjatywa Imagine Cup Kodu Challenge skierowana do młodzieży w wieku 9-18 lat. Projekt ten ma pomóc uczniom rozwijać swoje umiejętności programistyczne już na etapie szkolnym. Uczestnicy konkursu mają za zadanie stworzenie, przy pomocą języka programowania wizualnego Kodu, gry wideo ilustrującej jak wielkie znaczenie ma woda dla naszego życia i otoczenia.

Link do polskiej strony Imagine Cup: www.imaginecup.pl

Link do filmu o Imagine Cup 2013: https:\/\/www.youtube.com/watch?v=-WEwQsTbxC0

 



autor: Robert Kamiński

Zobacz więcej na temat: imagine cup microsoft