Przebadane firmy zapytano o ich propozycje i pomysły, które mogłyby polepszyć sytuację małych i średnich przedsiębiorstw na rynku). Przedstawiciele firm w swoich odpowiedziach najliczniej postulowali konieczność wprowadzenia zmian w systemie podatkowym i ubezpieczeniowym (43,6 proc.). Nie brakowało także konkretnych propozycji tych zmian, jak np. całkowita likwidacja ZUS na rzecz indywidualnego ubezpieczenia zdrowotnego i samodzielnego odkładania na emeryturę. Również w kwestii podatków przedsiębiorcy bardzo licznie domagali się wprowadzenia „sensownego” mechanizmu, który umożliwiłby im niepłacenie podatku dochodowego i VAT od niezapłaconych faktur.
- Kolejne wskazywane bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej związane są z budowaniem relacji pomiędzy administracją a biznesem. Rozwiązaniem trudności w tym zakresie, zdaniem badanych, mogłoby być: ograniczenie procedur biurokratycznych, a zwłaszcza cyfryzacja urzędów (10,9 proc.), większy dostęp do środków z UE (1,4 proc.) oraz poprawa wizerunku przedsiębiorców, w tym promocja wśród samej administracji roli i znaczenia biznesu w budowaniu sytuacji społeczno-gospodarczej (1,0 proc.).
- Inne rozwiązania mogące poprawić relacje administracja-biznes i jednocześnie wspierać przedsiębiorczość powinny dotyczyć: zmiany prawa w zakresie zamówień publicznych (0,6 proc.), a także wykorzystania wzorów skutecznych rozwiązań stosowanych w innych krajach w zakresie współpracy administracji z biznesem oraz stosowanych regulacji podatkowych i ubezpieczeniowych (0,3 proc.). Przebadani przedsiębiorcy w sposób bardzo umiarkowany deklarowali swoje niezadowolenie z polityki realizowanej przez rząd (4,7 proc.) oraz z jego zbyt dużej ingerencji w działalność gospodarczą (1,0 proc.).
Z innych pomysłów firm na poprawienie własnej sytuacji warto wymienić: wzrost innowacyjności firm, skupienie ich działalności na specjalizacji, likwidacja/ograniczenie szarej strefy oraz łatwiejszy dostępu do kredytów i środków z UE.
Warto także zwrócić uwagę na fakt, że liczną grupę stanowili przedsiębiorcy, którzy nie potrafili wskazać czynników, które sprzyjałyby prowadzeniu przez nich działalności gospodarczej (20,4 proc.).
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2013 roku z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz. W badaniu wzięło udział 2393 przedstawicieli przedsiębiorstw, które są zarejestrowane w jednym z największych internetowych katalogów branżowych – Firmy.net, umożliwiającym kompleksową promocję firm w internecie. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.
autor: Cezary Tchorek-Helm