Nowe Technologie

E-faktura - fakty i mity

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2012 00:00
System faktur elektronicznych niesie za sobą znaczne korzyści ekonomiczne, logistyczne i ekologiczne. Wciąż jednak wiele firm i klientów obawia się wiarygodności e-faktury, przez co tylko co dziesiąta faktura w Polsce ma postać elektroniczną.
E-faktura - fakty i mity
Foto: Glow Images/East News

Rozwiązania technologiczne zastępujące tradycyjne formy cyfrowymi odpowiednikami znacznie dłużej adaptują się w dziedzinach, gdzie mamy do czynienia z oficjalnymi dokumentami. Z jednej strony związane jest to z koniecznością zaistnienia regulacji prawnych, a z drugiej z przyzwyczajeniami do realizacji formalności osobiście i za pośrednictwem papierowych dokumentów. Jeśli chodzi o pierwszy czynnik w kwestii e-faktury w Polsce mamy już od dawna przepisy dokładnie precyzujące zasady elektronicznego fakturowania. Czy więc niskie upowszechnienie e-faktur to tylko kwestia przyzwyczajeń? Aby to ustalić zweryfikujemy obiegowe opinie na temat faktur elektronicznych.


Nigdy nie wiadomo kto stoi za e-fakturą – fałsz


Każda wystawiona e-faktura musi spełniać dwa ustawowe warunki autentyczności i integralności. Autentyczność pochodzenia daje odbiorcy gwarancję wystawienia dokumentu przez podmiot wymieniony w odpowiedniej rubryce. Z kolei integralność zapewnia brak możliwości ingerencji w dane zawarte w dokumencie. Odpowiednie prawodawstwo wskazuje szereg technologii w celu zapewnienia dwóch wspomnianych warunków. Jeśli chodzi o potwierdzenie tożsamości wystawcy e-faktury Do najpopularniejszych należy wykorzystanie podpisu elektronicznego – Kwalifikowany podpis elektroniczny to wygodne narzędzie dla wystawców e-faktur, a zarazem prosty sposób weryfikacji dokumentu dla jego odbiorcy. Dzięki takiemu rozwiązaniu szybko można ocenić wiarygodność e-faktury wystawionej np. w pliku PDF – mówi Krzysztof Kaleta, Lider Zespołu Rozwoju i Wsparcia w Obszarze Biznesowym Korespondencja Masowa, Unizeto Technologies.


E-faktura jest ekologiczna – prawda


E-faktura doskonale wpisuje się w ekologiczne trendy we współczesnym biznesie i niesie ze sobą znaczne korzyści dla środowiska naturalnego. Według obliczeń opublikowanych w raporcie PKPP Lewiatan poświęconym e-fakturom, gdyby w Polsce wszystkie faktury wystawiane byłyby w postaci cyfrowej udałoby się uratować od wycinki 255 tys. drzew rocznie. W tym samym czasie skutkowałoby to również zaoszczędzeniem 6,5 mld litrów wody. Ponadto przeciętna emisja dwutlenku węgla przy przetwarzaniu faktury elektronicznej jest dziesięciokrotnie niższa niż w przypadku faktury tradycyjnej.


E-faktur nikt nie kontroluje – fałsz


Faktury w formie elektronicznej podlegają, tak samo, jak inne dokumenty księgowe odpowiednim regulacjom prawnym odnośnie konieczności przechowywania. Co za tym idzie cała dokumentacja jest odpowiednio archiwizowana i umożliwia przejrzystą weryfikację. Wygoda w tej kwestii polega dodatkowo na łatwej możliwości archiwizacji e-faktur na nośnikach takich, jak płyty DVD czy dyski twarde.


System e-fakturowania to oszczędność dla firm – prawda


Wystawianie faktur elektronicznych poza aspektem ekologicznym posiada jeszcze jedną ważną zaletę, która takie rozliczenie czyni szczególnie atrakcyjnym dla firm. Mowa tutaj o znacznych oszczędnościach jakie generuje zastąpienie faktur tradycyjnych cyfrowymi plikami. – Korzystanie z e-faktur pozwala na wygenerowanie nawet 80% oszczędności w porównaniu z kosztami wystawiania i wysyłki dokumentów papierowych. We wszystkich firmach, w których realizowaliśmy wdrożenia spotkaliśmy się z pozytywną oceną optymalizacji kosztów na jakie pozwolił system e-fakturowania – mówi mówi Krzysztof Kaleta, Lider Zespołu Rozwoju i Wsparcia w Obszarze Biznesowym Korespondencja Masowa, Unizeto Technologies.



Czytaj także

Jak obniżyć koszty komunikacji w małej firmie?

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2012 00:00
Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce często traktują zakupy nowych technologii bardziej jak koszt, niż inwestycję. Nie dostrzegają także korzyści, jakie mogą osiągnąć dzięki zastosowaniu rozwiązań informatycznych. Tymczasem, właśnie dzięki nowoczesnym i prostym w obsłudze narzędziom do komunikacji, firma może istotnie ograniczyć wydatki na podróże i dojazdy oraz rozmowy telefoniczne i inne koszty biura, oszczędzając nawet 40% swoich kosztów.
rozwiń zwiń