Współczesne polskie miasta stoją w obliczu niezwykle poważnych problemów związanych z rozwojem, poprawą jakości świadczonych usług i zmniejszeniem cyfrowego wykluczenia mieszkańców (z ang. digital exclusion). W dobie kurczących się budżetów lokalnych, prezydenci miast i decydenci jednostek samorządu stają przed wyzwaniem racjonalnego gospodarowania publicznymi środkami finansowymi, jednocześnie podejmując starania na rzecz innowacyjności i zrównoważonego rozwoju wszystkich obszarów działania.
"Cieszymy się, że mieszkańcy Gdyni są w stanie załatwiać sprawy administracyjne wygodnie i bezpośrednio za pomocą swoich komputerów i smartfonów, zamiast udawać się w każdym przypadku do urzędu. Modernizacja procesów wpisuje się w strategię budowy „Inteligentnego Miasta” Gdynia i ma na celu polepszenie jakości obsługi. Jest to korzystne nie tylko dla mieszkańców, ale i dla administracji miejskiej, gdyż dzięki uproszczeniu procesów, praca urzędników jest bardziej efektywna" – podkreśla Wojciech Szczurek, Prezydent Miasta Gdynia.
- „Wirtualny Urzędnik” to innowacyjna aplikacja, stworzona przez firmę InteliWISE S.A., Partnera Handlowego IBM. To rozwiązanie nowej generacji pozwala, dzięki połączeniu semantycznego wyszukiwania bazy wiedzy oraz rozwiązania typu live chat, w przyjazny sposób obsługiwać interesantów bez konieczności wizyty w urzędzie. Multimedialny avatar wyświetlany na stronie urzędu miasta ułatwia jego mieszkańcom dostęp do informacji o świadczonych przez urząd usługach. Wystarczy wpisać w odpowiednie okienko pytanie lub wybrać jeden z podanych tematów, aby na przykład dowiedzieć się, w jaki sposób odtworzyć zgubione dokumenty lub jakich formalności dopełnić, aby zarejestrować firmę lub samochód. „Wirtualny Urzędnik” działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje odpowiedź bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.
- W związku z rosnącą popularnością „Wirtualnego Urzędnika” potrzebna była nowoczesna i bezpieczna infrastruktura, która z jednej strony zabezpiecza szybkość i ciągłość operacji, z drugiej nie wymaga fizycznej instalacji sprzętu w urzędzie miasta. Odpowiedzią jest chmura IBM SmartCloud Enterprise, która umożliwia dostęp do wirtualnych serwerów z różnymi systemami operacyjnymi oraz do szerokiego wachlarza oprogramowania IBM. Wirtualne serwery pozostają do wyłącznej dyspozycji klienta, a ich parametry mogą być dowolnie zmieniane. Opłata pobierana jest wyłącznie za czas pracy systemu.
„Stworzona przez nas aplikacja „Wirtualny Urzędnik” jest liderem w obszarze e-administracji w Polsce, a ilość miast, w których ją uruchamiamy dynamicznie rośnie, tak jak wymagania naszych samorządowych klientów. Infrastruktura IBM była naturalnym wyborem ze względu na najwyższe standardy bezpieczeństwa, skalowalność i wydajność” - mówi Marcin Strzałkowski, Prezes Zarządu InteliWise S.A. „Liczymy, że IBM, jako firma globalna, wesprze nasz rozwój zarówno na rynku europejskim jak i w Stanach Zjednoczonych, co ma zasadnicze znaczenie dla wielu naszych klientów” – dodaje.
IBM SmartCloud Enterprise udostępnia Partnerom Handlowym IBM oraz klientom szereg usług informatycznych w chmurze, zaczynając od tańszego i bardziej wydajnego środowiska deweloperskiego, a kończąc na udostępnieniu aplikacji klientom w modelu SaaS.
„Dotychczasowy model instalacji aplikacji w środowisku klienta wymagał ciągłego zwiększania zasobów w postaci sprzętu i pracowników. Przejście na model usługowy w chmurze IBM staje się coraz bardziej popularne z prostego powodu – oszczędności czasu i pieniędzy” –mówi Agnieszka Biłko, ISV & Developer Relations, Alliance Manager w IBM Polska. „IBM w ramach strategii „Smarter Cities” pomaga w budowie inteligentnych miast na całym świecie, a gromadzenie i przetwarzanie informacji w chmurze pomaga w spełnianiu oczekiwań związanych z rozwojem oferty innowacyjnych usług dla ich mieszkańców” – dodaje Agnieszka Bilko.
Obecnie z aplikacji „Wirtualnego Urzędnika InteliWISE” w oparciu o model IBM SmartCloud Enterprise korzysta 8 polskich miast, a do końca bieżącego roku IBM i InteliWISE planują podwojenie tej liczby.
autor: Cezary Tchorek-Helm