Wg badania „Efektywność narzędzi i kanałów komunikacyjnych w branży IT” - zdaniem większości respondentów to właśnie warstwa merytoryczna decyduje o ich obecności na wydarzeniach organizowanych przez dostawców.
- 50 proc. specjalistów ds. IT uzależnia swój udział w danym spotkaniu od prezentowanych rozwiązań,
- 41 proc. od programu, a co trzecia osoba kieruje się występującymi prelegentami.
- Ponadto specjaliści IT nie przepadają za dużymi konferencjami. Aż 48 proc. preferuje kameralne spotkania do 30 osób.
„Według respondentów warunkiem udanego spotkania branżowego jest dostęp do praktycznych i użytecznych informacji, które dają możliwość poszerzenia wiedzy. Jednak – jak pokazuje nasze badanie – często to właśnie oprawa i atrakcje znajdują się w centrum uwagi specjalistów od marketingu. W porównaniu ze specjalistami IT, osoby odpowiedzialne za marketing aż trzykrotnie częściej wskazywały na tę odpowiedź” – tłumaczy Beata Lewandowska, Dyrektor Zespołu Nowych Technologii ITBC Communication.
- Respondenci uważają za równie istotny sposób zaproszenia na wydarzenie. Przedstawiciele firm preferują zaproszenie w formie bezpośrednich emaili (71 proc.).
- Nie sprawdzają się natomiast bezimienne wiadomości zbiorcze, jak newslettery firmowe (6 proc.) czy e-mailingi realizowane przez podmioty zewnętrzne (4 proc).
„Personalizacja dokumentów to aktualnie proces zaniedbywany przez specjalistów ds. marketingu. Chociaż platformy i aplikacje e-mailingowe znacznie podnoszą wydajność i tempo pracy, to negatywnie odbijają się na jakości. Wyniki badania dowodzą, że nie zawsze masowe działanie jest wartościowe” – mówi Michał Kamiński, Specjalista ds. Badań Ilościowych z KB Pretendent.
Z raportu wynika również, że najczęstszym źródłem, do którego sięgają specjaliści w celu pozyskania interesujących danych, jest Internet. 99 proc. badanych poszukuje informacji branżowych w sieci, a większość wykorzystuje do tego wyszukiwarkę Google.
„Przewaga internetu nad prasą tkwi w łatwym i szybkim dostępie oraz komforcie użytkowania. Specjaliści korzystają z sieci przede wszystkim wtedy, gdy poszukują branżowych informacji oraz odpowiedzi na konkretne pytania” – stwierdza Michał Kamiński z KB Pretendent.
Do grona najczęściej czytanych w internecie materiałów zaliczyć można artykuły przekrojowe/specjalistyczne (53 proc.), fora dyskusyjne (46 proc.) oraz informacje o nowościach (33 proc.). Chociaż przytłaczająca większość respondentów preferuje internet, to prasa w ich opinii jest bardziej wiarygodnym źródłem informacji. 79 proc. uznaje treści prezentowane na łamach tradycyjnych mediów za godne zaufania.
„Rynek IT jest mocno konkurencyjny, a doświadczenie pokazuje, że organizacje bardzo często próbując odróżnić się od innych graczy, inwestują w działania, które są zupełnie nieefektywne lub mają znikome znaczenie w procesie zakupowym. Mam nadzieję, że raport ITBC Communication i KB Pretendent przyczyni się do lepszego zrozumienia potrzeb klientów końcowych i wpłynie na skuteczność komunikacji prowadzonej przez firmy z branży IT” – wyjaśnia Beata Lewandowska z ITBC Communication.
Badanie
Raport „Efektywność narzędzi współpracy merytorycznej z agencją ITBC Communication. Badanie przeprowadzono w terminie od 14 stycznia do 22 lutego 2013 r. na próbie N=200 wśród specjalistów z branży IT. Brali w nim udział pracownicy działów IT w firmach o rocznym przychodzie powyżej 10 mln euro, których po analizie danych przyporządkowano do jednej z dwóch kategorii: specjalista techniczny (78% wszystkich respondentów) oraz przełożony lub osoba mająca wpływ na decyzje zakupowe w firmie (22%). Dodatkową grupę badawczą stanowili specjaliści ds. marketingu, będący pracownikami spółek z rynku IT, co pozwoliło na zestawienie opinii dwóch stron zaangażowanych w proces komunikacyjny i zakupowy na rynku informatycznym.
autor: Cezary Tchorek-Helm