Nowe Technologie

Sprzedano 195 milionów tabletów

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2014 08:49
Według najnowszych analiz firmy Gartner, globalna sprzedaż tabletów sięgnęła w ubiegłym roku ponad 195 mln.

Ten rzadko notowany, 68 proc. wzrost liczony r-d-r od 2012 pokazuje jak przełomowym wynalazkiem był iPad firmy Apple. Tabletowa rewolucja jest wynikiem zarówno zwiększającej się liczby tańszych rozwiązań mobilnych, jak i rosnącej grupy nowych użytkowników urządzeń tego typu.

Gartner sugeruje w swojej analizie, że wzrost popularności tabletów i innych rozwiązań mobilnych ma generować Nowe miejsca pracy w Unii Europejskiej: do 2018 tylko same aplikacje mają wygenerować 5 mln stanowisk. Z samymi urządzeniami jest gorzej ponieważ Europa i USA wyeksportowały swoją produkcję i miejsca pracy do Chin.

20 cali Toughpad 4K - absolutny lider w klasie profesjaonalnej

Jak podaje Gartner, w 2013 r. globalna sprzedaż tabletów zbliżyła się do magicznej granicy 200 mln. Jeszcze rok wcześniej, w 2012 r., było to tylko 116 mln. Tablety wychodzą tym samym z cienia, rzucanego na nie przez smartfony, stając się istotnym czynnikiem rozwoju rynku mobilnego.

  • Największym beneficjentem dynamicznych zmian okazały się urządzenia tego typu z system operacyjnym Android, których poziom sprzedaży wzrósł w ciągu zaledwie 12 miesięcy aż o 127 proc. Co więcej, do tabletów z Androidem należało sześć na dziesięć wszystkich sprzedanych produktów (62 proc.).
  • Spadła liczba zakupionych urządzeń z systemem iOS, obecnym na produktach Apple. W 2013 r. było to 36 proc. wszystkich sprzedawanych tabletów.

Trend jest czytelny: tańsze urządzenia sa bardziej powszechne i przez to dostępne a OS Google zwany Androidem dominuje jako tania alternatywa dla drogiego i zamkniętego iOS-a.

Android dla każdego

Zwiększająca się liczba rozwiązań dostępnych dla kieszeni przeciętnego użytkownika to bardzo ważny czynnik wzrostu popularności rozwiązań mobilnych. Jak wykazało TNS Polska, obecnie aż 44 proc. Polaków posiada smartfony. Jednak najbardziej spektakularnym globalnym przykładem zjawiska popularyzacji urządzeń mobilnych są aplikacje, osiągające bardzo wysokie poziomy pobrań. W jednym z poprzednich raportów Gartner szacował, że w 2013 r. na całym świecie ściągnięto aż 102 mld aplikacji mobilnych.

- Liczba pobrań aplikacji mobilnych na całym świecie rośnie.Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku software’owego w skali globalnej. Według Gartnera, wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. aż 320 mld USD – mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

Konsumeryzacja zwana BYOD

Aż 91 proc. pobrań aplikacji to dziś darmowe rozwiązania. Wśród statystycznych konsumentów głównym źródłem zarobku staje się nie sama aplikacja, a jej przydatność w promocji innych produktów – np. w ramach gier nawiązujących do konkretnych produktów. Po drugiej stronie rynku powstała jednak ważniejsza biznesowo grupa rozwiązań dla urządzeń mobilnych: profesjonalne oprogramowania do pracy na zaawansowanych rozwiązaniach -  zwłaszcza na tabletach.

- Dzięki dedykowanych dla nich zaawansowanym aplikacjom tabletowym, klienci private bankingu uzyskują, w ramach przystępnego interfejsu, m.in. jednoczesny dostęp do zagregowanych informacji o aktywach, portfolio inwestycyjnym czy notowaniach instrumentów finansowych. Inwestorzy mogą także wymieniać się danymi finansowymi z innymi użytkownikami oraz prowadzić rozmowy wideo z doradcami finansowymi z poziomu aplikacji - mówi Przemysław Berendt.

Praca przy tworzeniu aplikacji

Według obliczeń Komisji Europejskiej, dziś wspólnotowy rynek aplikacji zatrudnia ok. 1,8 mln osób, w tym 1 mln deweloperów oraz 800 tys. pracowników m.in. działów marketingu. Przychody sektora w 2014 r. w UE mają wynieść 17,5 mld euro. Według prognoz KE, liczba pracowników dostarczających usług mobilnych wzrośnie do 2018 r. do poziomu 4,8 mln, a przychody sięgną prognozowanego poziomu 63 mld euro.

Tablet narzędziem przyszłości

Według szacunków IDC liczba sprzedanych smartfonów przekroczyła w 2013 miliard ale to tablet  - wg mnie jest przyszłością. Dowodzi tego dynamiczny rozwój tabletów typu profesjonalnego o wysokim stopniu specjalizacji: dużych formatowo narzędzi dla wąskiej grupy specjalistów oraz urządzeń klasy rugged. Nową klasą biznesową jest też grupa tabletów z aplikacjami dla administratorów IT czy użytkowników praktycznie każdego ekosystemu biznesowego w finansach czy przemyśle, dzięki czemu tablety stały się pełnoprawnymi narzędziami dla każdego profesjonalisty.

Od tego już tylko krok do masowych zastosowań praktycznie wszędzie: od kierowcy autobusu miejskiego, przez muzyka do pilota Jumbo-Jeta. Na końcu sa masowi użytkownicy w skali globalnej. I tak tablet napisał koniec ery komputera klasy PC.

 

 



autor: Cezary Tchorek-Helm