Większość z nas sprawdza je już w ciągu godziny od przebudzenia. Zasadnicza część badanych przyznaje, że odczuwają potrzebę zdobycia informacji jako pierwsi. Potwierdza to tezę, że trend sprawdzania skrótowych informacji czyni nas lepiej poinformowanymi.
20 lat temu konsumpcja treści ograniczała się do dzienników, wiadomości telewizyjnych oraz radiowych. Obecnie na sprawdzaniu informacji na różnego rodzaju ekranach – telewizyjnych, laptopach i tabletach, a także smartfonach – spędzamy dziennie 3 godziny i 24 minuty.
Biorąc pod uwagę niesłabnącą sprzedaż telefonów komórkowych na świecie, których ilość w 2013 roku osiągnęła liczbę 1,82 milionów (z czego 55% to smartfony), konsumpcja treści będzie wzrastać, a kluczową rolę w tym rozwoju pełnić będą smartfony.
Zatomizowane informacje
Zatomizowane informacje to „krótka forma” wiadomości, która opiera się raczej na stronie wizualnej, niż na tradycyjnych technikach narracyjnych. W zeszłym roku BBC zaprezentowało zdalnie sterowaną latającą kamerę, nazywaną „heksakopterem”, dzięki której ludzie będą jeszcze bliżej źródła informacji. CNN posiada także własnego drona wyposażonego w kamerę. Ostatnio użyło go na Filipinach do pozyskania zdjęć ukazujących sytuację pod przejściu tajfunu Haiyan.
Rozwój skomplikowanej technologii zbierającej informację, połączony z dostępnością obrazu wideo i szybko zmieniającymi się możliwościami smartfonów, doprowadzi do podkreślenia istoty obrazu w skutecznym przekazywaniu wiadomości. Powoduje to rosnącą atomizację informacji w sieci.
Również Twitter będzie odgrywał ważną rolę w procesie atomizacji treści. Konsumenci muszą więc podjąć decyzję: czy obserwować profile danej sekcji informacyjnej (np. sekcji technologicznej), czy też profil konkretnego dziennikarza (np. technologicznego). Wiadomości od tego typu dziennikarzy trafiają na strony informacyjne jednie w związku z pojawieniem się najnowszych informacji. Dzięki Twitterowi, są oni w stanie publikować krótkie informacje nie tylko dotyczące wiadomości z ostatniej chwili, ale i jako dalsze aktualizacje tych, które już miały miejsce.
Agregatory kolejnej generacji
W związku z rosnącą z dnia na dzień konsumpcją treści, już teraz możemy zauważyć wzrost technologicznie zaawansowanych, wyszukanych agregatorów.
Na przykład, The Huffington Post zapewnia dostęp do oryginalnej treści o szerokim zakresie tematycznym. Upworthy proponuje bardziej selektywnie dobrany zestaw informacji. Ma on na celu zwiększenie możliwości dzielenia się wiadomościami i przyciąga obecnie 87 milionów odwiedzających miesięcznie. Najnowszy przykład stanowi Facebook Paper, aplikacja typu Flipboard, która rekomenduje treści przy wykorzystaniu edytorów i algorytmów.
Obecnie telefony stają się jednak głównym środkiem, poprzez który firmy starają się uporać
z kwestią tak zwanego „tl;dr” („too long; didn’t read” – z ang.„za długie, nie przeczytałem”) i to właśnie spersonalizowany ekran główny stanowi agregator kolejnej generacji. Właśnie czymś takim jest HTC BlinkFeed. To spersonalizowany ekran główny, wyświetlający ulubione treści użytkownika. Znajdują się w nim wpisy jego znajomych na portalach społecznościowych, oraz najnowsze informacje wybrane spośród nawet 10 000 wiadomości zebranych od 1400 dostawców treści. Patrząc w przyszłość, HTC przewiduje, iż trend spersonalizowanych wiadomości będzie stawał się jeszcze bardziej popularny, gdy użytkownicy zaczną wymieniać telefony komórkowe na smartfony i poczują chęć bycia zawsze dobrze poinformowanymi.
Grywalizacja
Grywalizacja staje się coraz bardziej popularna w wielu aspektach naszego życia – począwszy od edukacji aż po służbę zdrowotną, więc czemu i nie w sektorze informacyjnym? Wiele osób zmagało się z tym pytaniem w ciągu ostatnich lat, ponieważ wiadomym jest fakt, iż grywalizacja sektora informacyjnego mogłaby wydłużyć czas korzystania użytkowników, rozwinąć ich zaangażowanie
i wzmocnić lojalność. Podstawowa gra o tematyce newsowej, obejmująca system punktowy, odznaki oraz tabele rankingowe nie wzbudziła jednak przesadnie optymistycznych reakcji.
- Dobrą informacją jest fakt, iż nowa przestrzeń gier zaczyna się szybko rozwijać. „UsVsTh3m” („My kontra oni”) to serwis społecznościowy w stylu BuzzFeed, oferujący gry o tematyce newsowej takie jak „Where’s Damascus? Don’t Ask Us?” („Gdzie jest Damaszek? Nas nie pytaj?”), uruchomiony w maju 2013 roku przez brytyjskiego wydawcę Trinity Mirror. Strona została zaprojektowana w sposób szybki do utworzenia, łatwy w obsłudze oraz śmieszny i ciekawy. Obecnie przyciąga ponad 7 milionów użytkowników miesięcznie. W tym samym czasie inni starają się wykorzystywać gry, aby zachęcić do zdobywania wiedzy i zrozumienia bieżących informacji. Developerzy gier GameTheNews ostatnio opublikowali zainspirowaną przez Edwarda Snowdena grę „Snowden’s Endless Run – The Game” („Niekończąca się ucieczka Snowdena – Gra”).
Patrząc w przyszłość, jasnym zdaje się fakt, iż będzie coraz więcej możliwości zdobycia wiedzy na temat skomplikowanych kwestii, takich jak bezpieczeństwo narodowe czy też konflikt w Syrii, poprzez immersyjne gry interaktywne.
UpStartNewsInc
Nadejdzie również nowa fala przedsiębiorców medialnych inwestujących w informacje, takich jak Jeff Bezos (założyciel Amazona), który w zeszłym roku wykupił Washington Post za 250 milionów dolarów czy też miliarder Pierre Omidyar (założycel eBay’a), który wydał 250 milionów dolarów na uruchomienie First Look Media - nowego rodzaju organizacji informacyjnej, mającej na celu dostosowanie dziennikarstwa do ery cyfryzacji. Oznacza to, iż rzetelne dziennikarstwo śledcze nie będzie już stanowiło domeny tradycyjnych serwisów informacyjnych.
- Również w tym roku opublikowany zostanie VICE News – rozwijający się serwis internetowy prezentujący informacje przez całą dobę oraz internetowy kanał telewizyjny oparty o dziennikarstwo śledcze. Prowadzony on będzie przez VICE Media, firmę stojącą za tytułowym magazynem na temat międzynarodowej sztuki, kultury oraz informacji. Wraz z 8 stronami tematycznymi, każda z oddzielnym kanałem You Tube, VICE posiada już rozbudowana listę poważnych, pełnometrażowych dokumentów, nakręconych przez młodych ludzi znajdujących się w samym centrum wydarzeń. To właśnie w VICE News pokładane są nadzieje na dalsze rozwinięcie dziennikarstwa śledczego, co tłumaczy dlaczego w sierpniu 2013 roku 21st Century Fox kupił 5% ich udziałów za 70 milionów dolarów.
Istota newsów społecznościowych
Newsy społecznościowe przekazywane od jednej osoby do drugiej, tak jak miało to miejsce przed pojawieniem się tradycyjnych zorganizowanych mediów, stają się kluczowym hasłem 2014 roku. Budowanie autentycznej dystrybucji poprzez media społecznościowe i tworzenie informacji możliwych do udostępnienia to trend, który prawdopodobnie będzie się w przyszłości umacniał.
Ten przyszłościowy trend wpisuje się w ideę atomizacji treści. Na przykład, organizacje takie jak New York Times wciąż są cenione za jakość pracy dziennikarskiej, jednak dystrybucja publikowanych przez nie informacji może coraz bardziej opierać się na udostępnianiu treści przez ich czytelników.
Jaka wygląda przyszłość konsumpcji treści?
Forma cyfrowa stanie się nową forma tradycyjną, a technologia sprawi, że wiadomości będą się ciągle zmieniać nie tylko dla twórców treści, ale i dla jej konsumentów.
Możemy oczekiwać przyszłości, w której odbierane przez nas w każdej chwili wiadomości pochodzić będą z rosnącej ilości źródeł. Ich forma będzie jeszcze krótsza, bardziej interaktywna i immersyjna, przez co coraz większa część konsumentów stanie się silnie przywiązana i poinformowana na temat tego co dzieje się w otaczającym nas świecie lepiej niż kiedykolwiek.
autor: Hans-Christian Johansson/HTC