Wraz z rozpoczęciem pobierania zwrot towaru nie będzie możliwy
Julia Mandel: Prawnicy nadal toczą spory na temat możliwości odstąpienia od umowy w przypadku zakupu produktów cyfrowych. W większości przypadków sprzedawcy internetowi klasyfikują produkty cyfrowe jako świadczenia, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone. Obecnie trwają prace nad nową ustawą o prawach konsumenta, która prawdopodobnie wejdzie w życie 13 czerwca bieżącego roku. W nowej ustawie kwestia odstąpienia od umowy w przypadku zakupu produktów cyfrowych (czyli zakup treści, które nie są zapisane na nośniku materialnym) zostanie jasno uregulowana. Na przykład konsumenci nie będą mogli zwrócić produktu np. gry komputerowej w momencie gdy zaczęli już pobierać pliki. Oczywiście wcześniej konsumenci powinni wyrazić na to wyraźną zgodę i otrzymać informację o utracie prawa do odstąpienia od umowy w momencie rozpoczęcia pobierania materiału. W przypadku niespełnienia jednego z warunków np. braku zgody konsumenta lub braku informacji o utracie prawa do odstąpienia od umowy, konsument będzie mógł odstąpić od umowy w ustawowym terminie nie ponosząc przy tym kosztów związanych z dostarczeniem treści cyfrowych.
Portal bezpłatny po okresie testowym przekształca się w płatny
Julia Mandel: Niektóre portale oferują użytkownikom bezpłatną rejestrację nie informując przy tym, że po okresie testowym abonament przekształci się w płatny. W sytuacji serwisu Pobieraczek.pl, portal zachęcał konsumentów do skorzystania z usług serwisu, sugerując klientom, że usługa jest bezpłatna np. „10 dni pobierania za darmo” lub „Tak, chcę testować przez 10 dni”. UOKiK stwierdził, że portal umyślnie wprowadzał klientów w błąd. Decyzja UOKiK nie rozwiązuje jednak problemów z wszystkimi portalami tego typu. Przy tego rodzaju serwisach należy zawsze uważnie czytać regulamin lub informacje na stronie. Często znajdują się tam informacje, że po okresie testowym korzystanie z serwisu jest płatne.
Nowa ustawa o prawach konsumenta ma na celu ochronę konsumentów przed ukrytymi kosztami. Nakłada ona na właścicieli serwisów internetowych obowiązek, aby „w sposób jasny i czytelny, bezpośrednio przed złożeniem przez konsumenta zamówienia” poinformowali klienta o tym, że złożenie zamówienia pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Z tego powodu przycisk, za pomocą którego standardowo potwierdzamy złożenie zamówienia, powinien mieć nazwę „zamówienie oznacza obowiązek zapłaty”. Jeśli serwis nie spełni tego wymogu, konsument nie będzie zobowiązany umową i nie będzie musiał płacić za abonament.
Bezpłatne aplikacje mogą przekształcić się w płatne
Julia Mandel: In-App Purchases, czyli zakupy wewnątrz aplikacji stają się coraz bardziej popularne. Konsumenci korzystający z darmowych aplikacji gier powinni sprawdzić, czy zainstalowanie funkcji dodatkowej nie wiąże się z koniecznością zapłaty. W przypadku darmowych aplikacji dodatkowe funkcjonalności są często płatne. Warto również pamiętać, że logując się do sklepu iTunes hasło pozostaje aktywne jeszcze przez 15 minut. W tym czasie dziecko może dokonać zakupu bez konieczności podawania hasła. Użytkownicy smartfonów lub tabletów mogą dodatkowo sprawdzić, czy ich urządzenie oferuje opcje zabezpieczającą przed pobieraniem dodatkowo płatnych aplikacji. Już kilka kliknięć wystarczy, aby dziecko nie mogło dokonać zakupu. Jeśli dziecko pobierze płatne aplikacje, rodzice nie mogą domagać się zwrotu poniesionych kosztów, ponieważ to oni są odpowiedzialni za bezpieczne przechowywanie i korzystanie z karty kredytowej. Aby uniknąć takiej sytuacji warto np. zablokować możliwość zakupu płatnych aplikacji bądź nie zapisywać danych do logowania na swoim urządzeniu mobilnym.
Zakup ebooków, aplikacji oraz gier z pewnością umili nam wolny czas. W sieci możemy już znaleźć praktycznie wszystkie interesujące nas tytuły i wydania. Warto zachować jednak zdrowy rozsądek i dbać o bezpieczeństwo haseł oraz właściwe korzystanie z urządzeń mobilnych, tak aby nie narażać się na dodatkowe koszty.
autor: Robert Kamiński