- Nastroje są optymistyczne. Tablety multimedialne to kategoria sprzętu elektronicznego, która rozwija się niezwykle szybko. Jeszcze kilka lat temu urządzenia te znane były właściwie wyłącznie specjalistom i fanom technologicznych nowinek. Obecnie zajmują coraz ważniejszą pozycję na rynku i stają się bardzo popularne wśród wszystkich grup klientów - wyjaśnił Dobrosław Wereszko, Członek Zarządu ABC Data, odpowiedzialny za rozwój marki Colorovo.
Próbka
- Badanie w formie ankiety zostało przeprowadzone wśród ponad półtora tysiąca resellerów – sprzedawców sprzętu elektronicznego - od przedstawicieli małych sklepów komputerowych po największe sieci handlowe.
- Ponad połowa ankietowanych spodziewa się wzrostu sprzedaży tabletów o przynajmniej 5 procent. Czterech na dziesięciu badanych zakłada, że wzrost ten przekroczy 10 procent w porównaniu z wynikiem z 2013 roku.
Oczekiwania co do wzrostu sprzedaży najsilniejsze są wśród największych sprzedawców – przede wszystkim dużych sieci handlowych i największych sklepów internetowych.
Spodziewany wzrost sprzedaży będzie również efektem elastycznego dostosowywania oferty produktowej producentów do oczekiwań konsumentów. Według ankietowanych, na rynku pojawiają się nowe rozwiązania technologiczne i najpopularniejsze obecnie tablety, oparte na procesorach ARM i systemie operacyjnym Android, wcale nie są jedyną drogą rozwoju dla tej kategorii sprzętu.
- Do tej pory tablety były postrzegane przez użytkowników przede wszystkim jako wygodne urządzenie uzupełniające smartfona czy laptopa. Wraz z nowymi konstrukcjami, opartymi na procesorach Intela, czy wyposażonych w system operacyjny Windows, wzrośnie znaczenie tabletów jako samodzielnych komputerów osobistych lub ważnych narzędzi biznesowych -powiedział Piotr Czyżewski, Manager ds. badań i analiz marketingowych ABC Data.
- W badaniu ankietowani wskazali Androida jako najpopularniejszy system operacyjny w tabletach w 2014 roku, ale jednocześnie zauważyli, że będzie rosło znaczenie Windows 8 jako systemu operacyjnego, instalowanego w tabletach.
- Z badania wyłania się obraz idealnego, zdaniem klientów, tabletu multimedialnego. Jego podstawową cechą jest ekran o przekątnej zbliżonej do 10 cali (chociaż użytkownicy domowi docenią również bardziej mobilne ekrany o przekątnej około 7-8 cali) z systemem operacyjnym Android lub Windows. Oczekiwania wobec tabletu różnią się, w zależności, czy będzie on wykorzystywany tylko do celów prywatnych, czy także jako narzędzie pracy.
- Jak wynika z badania, przedział cenowy tabletów, przeznaczonych do zastosowań biznesowych jest dość szeroki, jednocześnie jednak na rynku istnieje zapotrzebowanie na tablety biznesowe w cenie poniżej 1000 złotych brutto. W opinii badanych, górna granica ceny dla użytkowników domowych oscyluje w granicach 800 złotych netto.
autor: Cezary Tchorek-Helm