Polskie Radio

Europejski Magazyn Plus

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2014 23:11
Trybunał Sprawiedliwości UE przeciwny turystyce zasiłkowej. Debata na temat GMO w UE. Dyskusja o ochronie danych osobowych przez linie lotnicze w UE. Wsparcie UE dla projektu Centrum Informatyczne Świerk. UE wspiera budowę nawierzchni dróg ze zużytych opon.
Audio

1/ Niemcy i inne państwa członkowskie mogą odmówić wypłaty świadczeń socjalnych imigrantom z innych krajów Unii Europejskiej - tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu. Chodzi o sytuację gdy wiadomo, że ktoś przyjechał do danego kraju tylko po to, aby pobierać pomoc socjalną. To ważny sygnał dla całej Wspólnoty, gdzie toczą się spory o unijną fundamentalną zasadę swobody przepływu osób. Fel. Adriana Bąka. „Euranet Plus News Agency”.

2/ Państwa członkowskie powinny mieć możliwość zakazu upraw roślin genetycznie modyfikowanych na swoim terytorium. Tak uważają europosłowie z komisji ds. środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa żywności Parlamentu Europejskiego. Eurodeputowani poparli projekt przepisów w tej sprawie. Fel. Katarzyny Gizińskiej. „Euranet Plus News Agency”.

3/ W Unii Europejskiej na nowo rozgorzała dyskusja o tym, czy należy zobowiązać linie lotnicze do przekazywania władzom danych pasażerów przylatujących i wylatujących z krajów Wspólnoty. Chcą tego rządy, aby skuteczniej walczyć z terroryzmem. Sprawa utknęła jednak w Parlamencie Europejskim, ponieważ budzi wiele kontrowersji. Fel. Michała Strzałkowskiego. „Euranet Plus News Agency”.

4/ Jeden z największych superkomputerów w Polsce został uruchomiony w otwartym pod Warszawą Centrum Informatycznym Świerk. Będzie wykonywał obliczenia na potrzeby budowanych w Polsce elektrowni jądrowych. Polska ma szansę odegrać kluczową rolę w tworzeniu europejskiej przestrzeni badawczej oraz przyciągać naukowców z zagranicy. Projekt o nazwie Centrum Informatyczne Świerk wsparła finansowo Unia Europejska. Fel. Doroty Truszczak.

5/ Polscy naukowcy pracują nad stworzeniem trwałej, opłacalnej pod względem ekonomicznym Poro-elastycznej Nawierzchni Drogowej (Poroelastic Road Surface - PERS) z przerobionych zużytych opon samochodowych. Nawierzchnia taka będzie miała korzystny wpływ na środowisko naturalne nie tylko poprzez znaczące obniżenie hałasu i wibracji powstających podczas ruchu pojazdów, ale pomoże również rozwiązać problem trzech milionów ton zużytych opon, które w ciągu roku są składowane lub spalane w krajach UE. Program współfinansowany jest przez Brukselę. Fel. Artura Wolskiego.

Zobacz więcej na temat: Euranet Plus