Ostatni tydzień w europejskiej gospodarce zdominowała sytuacja na Cyprze. Jak donosi z Brukseli korespondentka Polskiego Radia – Beata Płomecka - bankructwa Cypru na razie udało się uniknąć. A to dzięki temu, że jest zgoda na pożyczkę w wysokości 10 miliardów euro. Ale do zaakceptowania pozostają jeszcze warunki jej udzielenia. Eurogrupa, która negocjowała te warunki z władzami w Nikozji popełniała ostatnio błąd za błędem. Sam pomysł opodatkowania depozytów bankowych wywołał kontrowersje. Mniejsze jeśli chodzi o wkłady powyżej 100 tys. euro, bo ucierpią głównie klienci z Rosji, którzy w raju podatkowym – na Cyprze, trzymali depozyty. Gorzej, kiedy Eurogrupa wpadła na pomysł opodatkowania oszczędności do 100 tys. euro. Bo przecież te w Unii Europejskiej są gwarantowane. Później wprawdzie wycofano się z tego pomysłu, ale to nie uspokoiło nerwowych nastrojów. Bo skoro już raz ktoś podniósł rękę na gwarantowane oszczędności, to jaka jest pewność, że drugi raz tego nie zrobi? Ukraina musi spełnić warunki stawiane przez Unię Europejską, jeśli chce jesienią podpisać Umowę Stowarzyszeniową, która zbliża ją do Wspólnoty i Porozumienie o Wolnym Handlu. Władze w Kijowie mają na to czas do 1 maja. Jeśli w listopadzie na Szczycie Partnerstwa Wschodniego ma dojść do podpisania Umowy Stowarzyszeniowej Ukrainy z Unią, to za miesiąc Bruksela musi już rozpocząć procedury z tym związane. Komisarz ds. Rozszerzenia Stefan Fule powiedział: „Potrzebne są konkretne pozytywne decyzje ukraińskich władz zanim podpiszemy dokument”. Komisja Europejska ma ambitne plany dotyczące zmian klimatycznych. Komisja pragnie ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 20 procent do 2020 roku. Bruksela myśli o 40 procentowej redukcji do 2030. Tak mówiła Komisarz ds. Klimatu Connie Hedegaard: „Nadszedł czas by zdefiniować nowy cel. Odpowiedzialność wymaga, byśmy myśleli długofalowo. To już nie powinna być dyskusja czy, ale w jaki sposób ten nowy cel ustalić”. Polska już dwukrotnie wetowała pomysły większej redukcji emisji dwutlenku węgla. Ponadto w audycji o branży motoryzacyjnej w Unii Europejskiej, która przechodzi ciężkie chwile. W audycji również przegląd najnowszej europejskiej prasy gospodarczej przygotowany przez Marcina Pośpiecha. A w nim między innymi o tym, że rząd w Atenach nadal potrzebuje pieniędzy.