Polskie Radio

Europejski Magazyn Plus

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2013 23:12
Nowe unijne zasady oznaczenia kraju pochodzenia towarów.
Audio

1/ Zdaniem Komisji Europejskiej nowe zasady oznaczenia kraju pochodzenia, umieszczane na etykietkach towarów, mają ułatwić życie ich nabywcom. Przedstawiciele niemieckiej gospodarki są innego zdania. Obawiają się, że nowe przepisy zniszczą ważny znak jakości, za jaki uchodzi w świecie marka "Made in Germany". Felieton Michała Strzałkowskiego.

2/ Asfalt z domieszką gumy - to proekologiczny projekt na nowy rodzaj bezpiecznej, taniej, cichej i odpornej na ścieranie drogi. Projekt, dofinansowany przez UE, realizowany jest w Instytucie Badań Technicznych w Pruszkowie. Reportaż Artura Wolskiego.

3/ Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wykorzystuje istniejącą wiedzę i przykłady dobrych praktyk oraz środki i doświadczenia krajów Unii Europejskiej dla zmniejszenia zagrożeń na polskich drogach. Kraje, które stworzyły podobne obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego, znacząco poprawiły jego stan. Szwecja była jednym z prekursorów wdrażania na szeroką skalę programów poprawiających bezpieczeństwo na drogach. Przełomem był rok 1997, kiedy to szwedzki parlament przyjął strategię „Wizja zero“, zakładającą wyłącznie tyle ofiar w wypadkach drogowych. W ustawie, którą jednogłośnie przegłosował parlament szwedzki, napisano: „jest rzeczą niewyobrażalną, by we współczesnym, humanitarnym społeczeństwie człowiek, który popełnił niezamierzony błąd w ruchu drogowym, był karany wyrokiem śmierci z jego natychmiastowym wykonaniem“. „Wizja zero” pociągnęła za sobą wiele zmian w inżynierii drogowej, w wyszkoleniu kierowców i dzieci oraz w przepisach. Efekt? Jeśli w 1956 roku na szwedzkich drogach zginęło w wypadkach 120 dzieci, to w 2010 roku, przy nieporównywalnie większym ruchu, ofiary nie było ani jednej. To w Szwecji padły słowa, które dzisiaj mogą być mottem dla reszty krajów: „Ile ofiar można zaakceptować na drogach? Akceptowalne jest tylko zero“. „Nawet jeśli nie jesteśmy w stanie uniknąć wypadków, to należy zrobić wszystko, by nie prowadziły one do ofiar“. Rozmowa Artura Wolskiego z Marią Dąbrowską-Loranc z Instytutu Transportu Samochodowego.

4/ Po raz dwudziesty pierwszy Komisja Europejska zaktualizowała europejski wykaz linii lotniczych podlegających zakazowi wykonywania lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów na terytorium Unii Europejskiej, zwany również unijnym wykazem bezpieczeństwa lotniczego. Więcej szczegółów o „czarnej liście” linii lotniczych w felietonie Agaty Kasprolewicz.

5/ Jak wynika z badań, ¼ Europejczyków (prawie 100 milionów ludzi) korzysta co roku z bibliotek publicznych. Badanie pokazuje, że 25% użytkowników europejskich bibliotek (24 miliony ludzi) przychodzi tu, żeby uczyć się i doskonalić swoje umiejętności. W bibliotekach znajdują materiały i informacje przydatne w nauce, dowiadują się, jak korzystać z komputera i Internetu, uczą się języków obcych i nabierają wprawy w używaniu Facebooka czy Skype’a. 14 milionów Europejczyków korzysta w bibliotekach z komputerów, 4 miliony Europejczyków wykorzystuje komputery i Internet w bibliotekach do poszukiwania pracy - piszą życiorysy, listy motywacyjne, doskonalą swoje umiejętności, szukają informacji o pracodawcach, firmach rekrutacyjnych. Czy to renesans bibliotek publicznych? Felieton Ewy Syty.

Zobacz więcej na temat: Euranet Plus