Z ogromnym odzewem polskiego społeczeństwa spotkała się akcja #SOSNepal, będąca wspólnym przedsięwzięciem PAH i ponad 30 redakcji prasowych, telewizyjnych i radiowych. Polska Akcja Humanitarna, która prowadziła zbiórkę pieniędzy od pierwszego dnia po trzęsieniu ziemi wraz ze środkami z akcji #SOSNepal (ze sprzedaży koszulek i wysyłanych SMS’ów) zebrała 3 mln złotych. – To nie jest jeszcze kwota ostateczna, ponieważ trwa rozliczenie z operatorami i siecią Rossmann, która sprzedawała koszulki – mówiła w czwartek 30 lipca w Programie 3 Polskiego Radia Justyna Stępień z PAH.
W akcji #SOSNepal chodziło o zebranie jak największej kwoty na pomoc osobom poszkodowanym w trzęsieniu ziemi, które nawiedziło Nepal 25 kwietnia br. Włączyło się w nią ponad 30 redakcji prasowych, radiowych i telewizyjnych oraz ogromna liczba Polek i Polaków, którzy chcą pomagać Nepalczykom.
– Część pieniędzy została przeznaczona na budowę tymczasowych schronień. Reszta środków zostanie użyta do odbudowy domów. Będziemy też zmierzać do odbudowy jednej ze szkół – mówiła wczoraj Justyna Stępień z PAH w audycji „Zapraszamy do Trójki”. Niebawem do Nepalu wyruszy ekipa, która będzie budować misję Polskiej Akcji Humanitarnej. – Trzeba skoordynować nasze działania z pozostałymi organizacjami pozarządowymi i ONZ. Na miejscu znów dokonamy rozpoznania potrzeb i potem zdecydujemy, jaka pomoc powinna być udzielona, gdzie i w jaki sposób ją zaplanować – dodał na antenie Radosław Araszkiewicz z PAH.
Przypomnijmy – wspólna akcja Polskiej Akcji Humanitarnej i polskich mediów #SOSNepal ruszyła 9 czerwca br. W jej nagłośnienie włączyło się wiele gwiazd, m.in.: Jan Borysewicz, Urszula Dudziak, Anna Dymna, Piotr Fronczewski, Anna Maria Jopek, Kayah, Piotr Machalica, Wojciech Malajkat, Marian Opania, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Artur Rojek, Ania Rusowicz, Muniek Staszczyk, Jerzy Stuhr, Magda Umer, Grzegorz Turnau, Bartosz i Wojciech Waglewscy, Grażyna Wolszczak i Zbigniew Zamachowski. I choć specjalne SMS-y o treści „Nepal” można wysyłać na nr 73646 tylko dziś do północy, to wciąż działa konto PAH (BPH S.A. 91 1060 0076 0000 3310 0015 4960 z dopiskiem „Nepal”). Przelewów można dokonywać również on - line (wybierając cel darowizny „Nepal”).
– Wszystkie zebrane środki zostaną wykorzystane na kontynuowanie działań Polskiej Akcji Humanitarnej w Nepalu. Po zakończeniu trwającej obecnie pory monsunowej PAH przystąpi do długofalowych projektów odbudowy zniszczeń. Dlatego tak ważne jest, aby przed ustaniem ulew uzbierać jak najwięcej środków na pomoc – wyjaśniali w Trójce przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej.
Z zebranych środków PAH na bieżąco wspiera poszkodowanych mieszkańców Nepalu. W pierwszej kolejności potrzebującym w dystrykcie Kathmandu przekazana została żywność (mąka i ryż) oraz tabletki do uzdatniania wody. Kolejnym działaniem, podjętym wspólnie z partnerską organizacją International Student Relationship, był zakup i dystrybucja materiałów do przygotowania tymczasowego schronienia (koce, namioty, plandeki/tarpoliny i liny), a w drugiej fazie działań także żywności i artykułów pierwszej potrzeby. Jeśli chodzi o zapewnienie schronienia poszkodowanym – PAH rozdystrybuował materiały służące do zabezpieczenia schronienia (tarpolina, liny i koce) w wioskach w regionie Helambu. Każda z 1562 rodzin otrzymała zestaw do przygotowania tymczasowego schronienia (tzw. „shelter kit”). Każdy zestaw składał się z: 2 tarpolin/plandek, 2 kocy oraz 2 lin o długości 30 metrów każda. Łącznie przekazano: 3124 plandek/tarpolinin oraz tyle samo koców i lin. W tereny objęte kataklizmem dostarczono również 24 282 kg żywności, zabezpieczając w ten sposób 1278 rodzin na czas pory deszczowej. Każda rodzina otrzymała pakiet zawierający: 15 kg dobrej jakości ryżu, 2 kg soczewicy, litr oleju, 1 kg soli. Łącznie wydano: 19 170 kg ryżu, 2556 kg soczewicy, 1278 kg soli i 1278 kg oleju. Dla osób przesiedlonych z wioski Syabru Besone przygotowane zostały urządzenia sanitarne (zbiorniki na wodę, namioty i przybory edukacyjne).
Pora monsunowa wkrótce się skończy, ale mieszkańcy Nepalu już z niepokojem myślą o nadchodzącej zimie, która w tym rejonie zaczyna się w połowie listopada. Dlatego PAH na bieżąco przeprowadza rozpoznanie potrzeb i w oparciu o zebrane dane podejmuje kolejne działania pomocowe. To, ile pomocy będzie w stanie udzielić, zależy od ilości zebranych środków.