Jako pierwsze usłyszymy słuchowisko Pieczeń dla Amfy na podstawie powieści o tym samym tytule. Gdański falowiec, najdłuższy blok mieszkalny w tej części Europy, jest miejscem objawionego cudu Matki Boskiej, nie do końca spełnionych miłości i codziennej litanii rozczarowań. Żyje życiem swoich mieszkańców, ale i własnym. Wszystko to nie brzmi realnie, bo jest bajką. Bajką, którą piszą mieszkające w falowcu Maria Mania (zadłużona wdowa tęskniąca za miłością) i jej przyjaciółka Elwirka, nieustannie skarżąca się na swojego partnera. Piszą o sobie samych i włóczącej się za Marią Manią dziewczynce zombi – upiornych wspomnieniach z dzieciństwa w PRL-u.
Kolejne prezentowane słuchowisko nosi tytuł Nostalgia latarnika. To wariacja na temat słynnej noweli Henryka Sienkiewicza Latarnik. Próba połączenia ducha utworu z genezą jego powstawania i fabularnymi elementami autotematycznymi, które są pomocne w nadaniu całości formy dramaturgicznej. Podstawą adaptacji - obok tekstu noweli - były Listy z Ameryki z pierwotną historią Sielawy, oraz luka w korespondencji między Henrykiem Sienkiewiczem a Heleną Modrzejewską.
Oczy Meduzy to z kolei opowieść ukazująca problem manipulacji, na jaką narażony jest współczesny człowiek w dobie wszechwładnego Internetu i globalizacji. Współczesny Wiedeń. Charllote, początkująca modelka i Max, instruktor fitnessu, postanawiają zamieszkać ze sobą przez rok w wynajętym mieszkaniu. Pragną w ten sposób przekonać się, czy ich związek przetrwa próbę czasu. Nadarza się znakomita okazja – państwo Jeshonek gotowi są wynająć im ekskluzywny apartament w centrum Wiednia za bardzo przystępną cenę. Stawiają jednak pewne warunki, które młodym wydają się dziwne, lecz nie wzbudzają większych podejrzeń. Z biegiem czasu okazuje się, że próba, jakiej zostanie poddany ich związek, okaże się znacznie trudniejsza, niż się początkowo wydawało...
Podobno, kiedy pytają nas o stosunek do przemijania, najczęściej mówimy: „jestem przeciw”, tyle tylko, że nie mamy w tej sprawie nic do powiedzenia… Dziad i Baba to słuchowisko inspirowane opowieścią o parze staruszków, których odwiedza śmierć. W bajce Kraszewskiego śmierć okazuje się być… kozą, w słuchowisku jest nieco inaczej, ale wizyta śmierci staje się pretekstem do refleksji nad relacjami międzyludzkimi. We wszystkie role wcielili się dziennikarze Radia Lublin.
Słuchowiska prezentowane podczas pierwszego dnia festiwalu Dwa Teatry.
Na półmetku będzie można wysłuchać słuchowiska na podstawie filmu Ingmara Bergmana. Tam, gdzie rosną poziomki to traktat psychologiczny rozpisany pomiędzy postaciami matki profesora i osobami, które było mu dane spotkać w dorosłym życiu. To "teatr drogi", w którym rozmowa w podróży głównego bohatera z synową odsłania kolejne fazy jego życia, pozwala się przeglądać w ocenach innych, weryfikować je. Rolę matki profesora Borga zagrała Danuta Szaflarska. Była to jej ostatnia rola w Teatrze Polskiego Radia.
Seupernova Live. Akcja sztuki dzieje się na przełomie lat 40. i 50. XX wieku. W ogniu rewolucyjnych przemian rodzi się nowe miasto. U stóp monumentalnego pomnika Lenina i tuż obok starego grodu Kraka, rozbłyska gwiazda socjalizmu: "miasto, nówka sztuka, nówka huta", w którym grasują "bestie z Hadesu" i trup ściele się gęsto. Absurdalne śledztwo, rodem z kryminałów klasy D, prowadzi niedorzeczny bohater: "sierżant lwie serce ukuty ze stali narodowej". Milicjant Twardowski, ludowy Iron Man, napotyka na swojej drodze barwnych "lokalsów”. Z mozaiki złożonej z fragmentów ówczesnych kronik filmowych, komunikatów prasowych, rysunków i piosenek - cytowanych przez autorkę, wyłania się gęba socrealizmu.
Jako przedostatnie zostanie zaprezentowane słuchowisko Sońka. To wielka, a jednocześnie kameralna, kipiąca emocjami, pacyfistyczna, ale i brutalna historia przepełniona miłością. Autor wykorzystuje konwencję romansu wojennego, by opowiedzieć o kiedyś i teraz, o tu i tam, o piekle i raju pamięci. Historia zaczyna się w sierpniu 1941 r. we wsi na Podlasiu i mówi o miłości Sońki i Joachima – esesmana, którego wojna sprowadziła przed jej dom. Dźwiękowa forma powieści, jaką stworzył Krzysztof Kiczek, jego aktorzy i lektorzy, pozwala nam poznać powieść żywą. Otwiera przed nami niedostępne brzmienie opisywanego świata.
Pierwszy dzień festiwalu zakończy słuchowisko Piter to opowieść o zabieganej dziennikarce i starym PRL-owskim bloku, w którym straszy. Bajkowość miesza się z rzeczywistością. Bohaterka słuchowiska, być może wprowadzona w stan hipnozy, wraca do dzieciństwa by dotknąć własnej emocjonalności.
Równocześnie w sali nr 2 prezentowane będą produkcje Teatru Telewizji Polskiej, a w międzyczasie będzie można się spotkać z ich twórcami.
Konkurs spektakli Teatru Telewizji MULTIKINO, sala nr 2
Również najmłodsi i ich rodzice znajdą coś, przy czym będą mogli wspólnie spędzić czas.
Konkurs słuchowisk dla dzieci i młodzieży MULTIKINO, sala "Urodzinowa"
Od południa w Państwowej Galerii Sztuki będą trwały spotkania z gwiazdami. Najpierw pojawi się tam Jerzy Zelnik, później o 13:30 Dorota Lewandowska, a o 15:00 Krzysztof Gosztyła.
W Gdyni będzie można dwukrotnie wysłuchać fragmentów Jądra ciemności w reżyserii Krzysztofa Babickiego - o 17:00 (Dar Pomorza) i 19:00 (Plac przy pomniku Conrada).
Poniedziałek zakończy się koncertem Studia Piosenki Teatru Polskiego Radia „Osiecka/Tuwim” w reżyserii Janusza Gasta, pod kierownictwem muzycznym Marcina Partyki. TEATR Atelier im. Agnieszki Osieckiej, Al.Franciszka Mamuszki 2, Sopot. Początek o 19:00.