O tym, jak "korytarze życia" są potrzebne mówią ratownicy medyczni. Podkreślają, że przy zatrzymaniu akcji serca na pomoc zostaje 3 do 4 minut. Potem zamiera niedotleniony mózg. Zwracają uwagę, że do tej pory kierowcy często nie wiedzieli, jak się zachować i zamiast ułatwiać utrudniali przejazd karetki.
Jak tworzyć "korytarz życia"
Radosław Kobryś z Komendy Głównej Policji wyjaśnia, jak robić "korytarze życia". - Jeżeli jezdnia jest dwupasmowa, to kierowcy na prawym pasie dojeżdżają do prawej krawędzi, a ci na lewym do lewej. Po środku zostaje wolna droga dla pojazdów uprzywilejowanych - mówi policjant.
Zasady tworzenia "korytarza życia"
Jazda "na suwak"
W przypadku jazdy na suwak chodzi o ustąpienie pierwszeństwa kierowcy, który chce włączyć się do ruchu, kiedy droga dwupasmowa zamienia się w jednopasmową, czyli jeden pas się kończy. Pierwszeństwo ma pojazd, któremu kończy się pas ruchu. Ale uwaga, jest pewna zasada, która uprawnia do jazdy na suwak. Jej nieprzestrzeganie powoduje, że zamiast jazdy na suwak mamy zwykłą zmianę pasa, a wtedy zmieniający pas nie ma pierwszeństwa. W przypadku drogi trzypasmowej, na której zablokowane są dwa pasy kierowca znajdujący się na pasie przejezdnym ma obowiązek wpuścić po jednym samochodzie z zablokowanych pasów.
Do tej pory tworzenie "korytarzy życia" oraz jazda "na suwak" były jedynie elementem kultury jazdy, dziś brak takiego zachowania jest już wykroczeniem. Za złamanie nowych przepisów kierowca może otrzymać mandat. Karani będą też kierowcy, którzy wykorzystają korytarze życia do ucieczki z zatorów drogowych.
Zasady jazdy na suwak
Posłuchaj całego nagrania, z którego można dowiedzieć się, jak tworzyć "korytarz "życia" na drodze trzypasmowej oraz jakiej reguły przestrzegać, aby korzystać z jazdy na suwak. Oraz jak wysokie mandaty zapłacą kierowcy, jeśli nie będą przestrzegali nowych przepisów.
***
Audycja: "Sygnały dnia"
Przygotowała: Izabela Kostyszyn
Data emisji: 6.12.2019
Godzina: 6.45
ag