25:26 2020_12_23 14_24_22_PR1_Muzyczna_Jedynka.mp3 Album z nowymi aranżacjami starych przebojów. "95 lat Polskiego Radia" (Muzyczna Jedynka)
Na dwóch płytach kompaktowych pod wspólnym tytułem "95 lat Polskiego Radia" znalazły się 32 piosenki. Płyta pierwsza to interpretacje 16 kompozycji, które nagrali: Kuba Badach, Piotr Beczała, Monika Borzym, Piotr Cugowski, Igor Herbut, Sebastian Karpiel-Bułecka, Kayah, Gaba Kulka, Dorota Miśkiewicz, Kasia Moś, Wojciech Myrczek, Renata Przemyk, Natalia Sikora, Mietek Szcześniak, Grzegorz Turnau, Igor Walaszek i Aga Zaryan.
95 lat Polskiego Radia. Jubileuszowy album z piosenkami wybranymi przez słuchaczy
Album drugi to unowocześnione brzmieniowo wersje evergreenów polskiej muzyki - kompozycji w wykonaniu: Mieczysława Fogga, Maryli Rodowicz, Breakoutu, Budki Suflera, Czesława Niemena, Maanamu, Krzysztofa Zalewskiego, Obywatela GC, Ireny Santor, Reny Rolskiej, Sławy Przybylskiej, Eugeniusza Bodo, Kabaretu Starszych Panów, Ewy Demarczyk, Edyty Bartosiewicz i Zbigniewa Wodeckiego.
Źródło: Agencja Muzyczna Polskiego Radia/Kayah i Chór Polskiego Radia, "Dziwny jest ten świat"
Dlaczego nowe aranżacje?
- Kiedy aranżer dotyka utworów, niezależnie czy są znane czy mniej znane, zawsze pojawiają się pytania: po co, dlaczego i czy umiemy wydobyć coś nowego z tego utworu? Niestety narażamy się na to, że najczęściej wydawane są opinie, iż Czesław (Niemen - red.) to Czesław, Grechuta to Grechuta i po co się w to bawić… Wydaje mi się, że z tych piosenek, które są z reguły genialne i ponadczasowe, można wydobyć drugie, trzecie i czwarte dno - uważa Adam Sztaba.
Adam Sztaba dodaje, że dla aranżera najważniejsze jest dążenie do reakcji słuchaczy, że usłyszeli coś nowego, a z tekstu wydobyto nagle nowe połacie.
- Bardzo często ludzie, którzy są przyzwyczajeni do pierwotnych, ikonicznych wykonań, nie wyobrażają sobie usłyszeć ich w nowych wersjach i podchodzą do tego bardzo niechętnie. Dlatego ważne jest, żeby podkreślić to głośno i dobitnie, że z opracowaniach, które przygotowaliśmy z Adamem na tę płytę, jak i w każdym, kiedy sięgamy po rzeczy kultowe z repertuaru wybitnych twórców takich jak Niemen, Ewa Demarczyk, Wodecki czy Zaucha, narażamy się na kontrowersje. Jednak tu nie chodzi o to, żeby ścigać się z kimkolwiek, kogokolwiek poprawiać, ani o to, żeby pokazywać, że zrobimy coś lepiej niż w oryginale - wyjaśnia Krzysztof Herdzin.
Zdaniem Krzysztofa Herdzina artyści z dawnych lat są niedoścignionymi wzorami, a ich wykonania są mistrzowskie. - Chodzi o to, żeby przetrawić oryginalne wersje przez naszą wrażliwość i zgodnie z tym, kim jesteśmy dzisiaj. Upływają bowiem kolejne lata, zmienia się nasza mentalność i zmienia się świat, więc warto pokazać coś nowego, co nam w duszy gra oraz co jest inspirowane oryginałem i dużo bardziej pokazuje naszą aranżerską wrażliwość - dodaje gość Jedynki.
Najważniejsze to słuchać solistów
Adam Sztaba przyznaje, że tworząc nowe aranżacje, bardzo często zastanawia się nad tym, jak oceniłby je twórca tego utworu.
- Miałem przyjemność i zaszczyt znać Niemena i Grechutę. Myślę, że chociaż trochę poznałem ich wrażliwość, ale bardzo ważne jest to, że ściganie w kulturze i sztuce jest kompletnie niepotrzebne. W wielu miejscach są one zaprzeczeniem sportu, tzn. jak biegacz przybiega 2 sekundy wcześniej, to wiadomo, że wygrał, natomiast słuchacz przychodzący do filharmonii może poczuć absolutne wzruszenie, a drugi pogrzebowy nastrój, który nie przypadł mu do gustu. I obaj mają rację, bo każdy ma możliwość odbierania muzyki i sztuki na swój sposób - twierdzi Adam Sztaba.
Na ile muzyk, który będzie wykonywał dany utwór, determinuje jego aranżację? - W 99,9 proc. jest to praca z wokalistami i niezależnie od tego, jakie jest przeznaczenie, zawsze polega ona na tym, że piosenkarz jest solistą. To on stoi przy mikrofonie i na niego zwrócona jest cała uwaga. Musi być wiarygodny, zbudować interpretacje i czuć się z tym naturalnie oraz komfortowo. Rolą aranżera czy producenta, który pracuje z wokalistą jest to, aby zrobić wszystko, aby osiągnąć kompromis i dostosować się do oczekiwań solisty i do jego naturalnej stylistyki, w której czuje się swobodnie i bezpiecznie - ocenia Krzysztof Herdzin.
- Z własnego doświadczenia nauczyłem się przede wszystkim słuchać solistów, jakie mają oczekiwania i nie robić niczego wbrew ich naturalnemu odczuwaniu muzyki. Dzięki temu muzyka później brzmi wiarygodnie, jest prawdziwa i nie słychać w niej jakichś niepotrzebnych rzeczy robionych na siłę - dodaje Krzysztof Herdzin.
Z kolei Adam Sztaba nie ukrywa, że czasami stara się zainspirować solistę, aby wyszedł ze swojej strefy komfortu. - Zdarzyło się to w paru miejscach na tej płycie. W pewnym sensie narzuciłem własną wizję w utworze "Dziwny jest ten świat". Myślę, że to też zdarzyło się w "Pamiętasz, była jesień" - mówi Adam Sztaba.
Czytaj także:
***
Tytuł audycji: Muzyczna Jedynka
Prowadził: Marcin Kusy
Gość: Adam Sztaba i Krzysztof Herdzin (muzycy)
Data emisji: 23.12.2020
Godzina emisji: 14.24
DS