Polskie Radio S.A., dzięki środkom z abonamentu radiowo-telewizyjnego, realizuje misję nadawcy publicznego, oferując szerokiemu gronu odbiorców zróżnicowaną i bogatą ofertę programową uwzględniającą rzetelną i obiektywną informację, ważne treści edukacyjne - w tym te związane z sytuacją pandemiczną, najwyższej jakości muzykę i rozrywkę, a także propozycje kultury wysokiej.
Współtwórca serwisu "Bitwa Warszawska 1920": PR wykorzystało swój największy atut - bogate archiwa dźwiękowe
Polskie Radio za środki abonamentowe finansuje codzienne funkcjonowanie 9 anten, zarówno tych ogólnych: Program 1, Program 2, Program 3, Polskie Radio 24, jak i wyspecjalizowanych: Czwórka, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio dla Zagranicy, a także Informacyjnej Agencji Radiowej.
Polskie Radio racjonalnie korzysta ze środków publicznych, przeznaczając je nie tylko na codzienną działalność programową, ale też na niezbędną modernizację i rozwój nowoczesnej infrastruktury technologicznej (np. DAB+, sprzęt multimedialny itp.), a także wzbogacanie ogólnodostępnych dla całego społeczeństwa zasobów kulturalnych i naukowych oraz proces digitalizacji i udostępniania bogatych zasobów archiwalnych PR.
Przedsięwzięcia i nowe projekty
Za środki abonamentowe Polskie Radio zrealizowało w 2020 roku, m.in., następujące przedsięwzięcia:
- 9300 korespondencji zagranicznych, przygotowanych przez dziennikarzy Polskiego Radia w 15 krajach,
- 931 odcinków 16 powieści udostępnionych w ramach projektu Agencji Muzycznej „Radiobook", który prezentuje najwybitniejsze dzieła literackie w wersji audiobooków,
- 486 reportaży Studia Reportażu i Dokumentu (emisja głównie w Programie 1 i Programie 3),
- 223 słuchowiska Teatru Polskiego Radia, w tym 110 premierowych i 22 specjalnie dla dzieci,
- 170 koncertów „na żywo” dostępnych online,
- 110 podcastów w Internecie,
- 100 premier lektur na antenach Polskiego Radia,
- 34 transmisje sportowe zrealizowane w trudnych warunkach obostrzeń związanych z pandemią,
- 8 nowych multimedialnych serwisów specjalnych stworzonych przez redakcję portalu internetowego Polskiego Radia, w tym serwis „Bitwa Warszawska 1920” nominowany do prestiżowej nagrody Prix Italia. Inne serwisy specjalne to np. serwisy biograficzne poświęcone Zbigniewowi Romaszewskiemu, Leopoldowi Tyrmandowi, ks. Józefowi Tischnerowi, Jarosławowi Markowi Rymkiewiczowi czy Mieczysławowi Foggowi, a także serwisy poświęcone 95. rocznicy powstania Polskiego Radia i 75. wyzwolenia obozu zagłady Auschwitz-Birkenau,
- 3 wyjątkowe fonograficzno-ikonograficzne albumy płytowe, wydane pod patronatem Rady Mediów Narodowych: „Prezydent RP Lech Kaczyński”, „Smoleńsk - ostatnia misja”; „1920. Bitwa Warszawska”.
Misja publiczna Polskiego Radia w 2020 roku
Nowymi projektami Polskiego Radia z 2020 r. są Polskie Radio Kierowców, czyli całodobowa, nowa, pierwsza w Polsce antena przeznaczona dla kierowców i innych uczestników ruchu drogowego oraz Akademia Radiowa Polskiego Radia. Jest to szkoła warsztatu dla adeptów sztuki radiowej: dziennikarzy, realizatorów, reporterów. Najlepsi absolwenci mają szansę na zatrudnienie w Polskim Radiu. Polskie Radio podpisało porozumienia z największymi uczelniami dziennikarskimi w Polsce i z nich rekrutują się uczestnicy Akademii Radiowej PR.
Tożsamość i historia
Z wpływów abonamentowych realizowane są również projekty szczególnie ważne dla polskiej tożsamości i wspólnoty narodowej, takie jak okolicznościowe wydawnictwa płytowe i specjalne serwisy multimedialne poświęcone ważnym rocznicom i wydarzeniom historycznym.
Ważną inicjatywą Polskiego Radia było uruchomienie w 2020 r. specjalnych serwisów informacyjnych w języku białoruskim, które dzięki Nadawczemu Centrum Radiowemu w Solcu Kujawskim są odbierane na terenie całej Białorusi.
W 2020 roku za środki z abonamentu Polskie Radio z okazji ważnych rocznic - katastrofy w Smoleńsku w 2010 roku oraz 100-lecia Bitwy Warszawskiej - wydało trzy wyjątkowe albumy fonograficzno-ikonograficzne w specjalnej szacie graficznej.
Wydawnictwa te są kontynuacją zapoczątkowanego kilkanaście lat wcześniej cyklu albumów wydanych w 2008 roku przez Polskie Radio z inicjatywy ówczesnego prezesa Krzysztofa Czabańskiego: „Katyń 1940” oraz „Wołyń 1943”.
Kultura i działalność artystyczna
Trzy produkcje Polskiego Radia na Prix Europa 2021 - POSŁUCHAJ!
Polskie Radio prowadzi również Teatr Polskiego Radia, który tworzy słuchowiska i audiobooki na potrzeby całego Polskiego Radia; Radiowe Centrum Kultury Ludowej dbające o emisję w Polskim Radiu audycji z dziedziny kultury ludowej oraz Studio Reportażu i Dokumentu.
Radiowe Centrum Kultury Ludowej działające przy Polskim Radiu obchodziło w 2020 roku swoje 25-lecie. W roku jubileuszowym RCKL zrealizowało w różnych programach Polskiego Radia 14 cykli poświęconych kulturze i muzyce ludowej.
W 2020 roku specjalnymi cyklami audycji na antenach Polskiego Radia uhonorowano takich wybitnych twórców jak np. Krzysztof Penderecki, Jerzy Pilch, Jerzy Gruza, Paweł Królikowski, Jerzy Giedroyć czy Leopold Tyrmand.
Polskie Radio przeprowadziło liczne konkursy i wręczyło nagrody o ustalonej renomie, m.in.: prestiżową dla twórców kultury Nagrodę Mediów Publicznych pod patronatem Rady Mediów Narodowych; Złote Mikrofony dla wybitnych osobowości radiowych; Melchiory dla reportażystów radiowych; Nagrody Gospodarcze Polskiego Radia wręczane wyjątkowym przedsiębiorcom; Splendory dla wybitnych ludzi teatru, czy konkurs otwarty na słuchowisko dla uczczenia 100. Rocznicy Bitwy Warszawskiej.
Polskie Radio to także Agencja Muzyczna Polskiego Radia odpowiedzialna za organizowanie koncertów w salach koncertowych im. W. Lutosławskiego, A. Osieckiej i W Szpilmana oraz wydawanie płyt i albumów fonograficzno-ikonograficznych.
W strukturze Polskiego Radia znajduje się Orkiestra Polskiego Radia. Ściśle z Polskim Radiem związane są zespoły artystyczne: Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Orkiestra Kameralna Polskiego Radia
w Poznaniu AMADEUS oraz Chór Polskiego Radia w Krakowie.
95-lecie działalności
Album "95 lat Polskiego Radia". Piotr Beczała i "Tango milonga"
W 2020 roku Polskie Radio świętowało swoje 95-lecie. Z tej okazji wszystkie anteny publicznego nadawcy emitowały specjalne audycje poświęcone temu jubileuszowi, a Agencja Muzyczna Polskiego Radia wydała wyjątkowe wydawnictwo płytowe pt. „95 lat Polskiego Radia”. W dwupłytowym albumie znalazły się znane i lubiane od dziesięcioleci piosenki w oryginalnym wykonaniu oraz w nowoczesnych aranżacjach.
Wydawnictwo było zwieńczeniem specjalnego konkursu dla słuchaczy „95 piosenek na 95-lecie”. Piosenki, które uzyskały największą liczbę głosów, trafiły na listę utworów nagranych na płytach albumu.
Podsumowanie roku 2020
st