- Rosja modyfikuje fałszywy przekaz, w zależności od kraju, do jakiego go kieruje. Dlatego powinniśmy jasno formułować odpowiedź, pamiętając o specyfice regionów, do których adresujemy naszą informację - podkreśla dyrektorka Polskiego Radia dla Zagranicy, Natalia Bryżko-Zapór.
W Polsce przykładem jest gra na nastrojach antyukraińskich, czego konsekwencją jest zniechęcenie Polaków do wspierania Ukrainy. - To jest dla nas sprawa życia i śmierci, ponieważ głównym celem Moskwy wobec Ukrainy jest teraz pozbawienie naszego kraju wsparcia Zachodu, w tym Polski, szczególnie politycznego i wojskowego – zaznacza Sniżana Czerniuk, przygotowująca cykl w języku ukraińskim.
Z kolei w Niemczech wykorzystywana jest niechęć do Stanów Zjednoczonych i polityki Waszyngtonu. Joachim Ciecierski, kierujący redakcją niemiecką, zwraca uwagę, że dopiero po rozpoczęciu pełnowymiarowej agresji Rosji na Ukrainę zaczęło zmieniać się podejście niemieckiego społeczeństwa wobec Rosji. Mimo to, rosyjska dezinformacja wciąż znajduje podatny grunt u naszych zachodnich sąsiadów.
W komunikacji z Zachodem Moskwa stara się wyolbrzymiać ukraińskie wątki korupcyjne, a Ukraińców i Białorusinów straszy, że Polacy chcą odebrać im terytoria dawnych kresów. Informacje zawarte w podcastach przygotowywanych przez redakcje Polskiego Radia dla Zagranicy ukazują to, czym jest dezinformacja, ale także wskazują, jaka narracja jest stosowana w przypadku każdego z krajów.
Rosja od lat stosuje w wojnie informacyjnej zaawansowane metody dezinformacji wobec krajów, dążących do utrwalenia niezależności i integracji z Zachodem, takich jak na przykład państwa bałtyckie, już będące członkami NATO i UE. W swoich działaniach Kreml wykorzystuje dezinformację, fake newsy, półprawdy, buduje olbrzymie farmy botów dla wrzutek w social mediach.
Wykorzystuje wszelkie możliwe techniki do wpływania na społeczeństwa i władze w różnych regionach, koncentrując się nie tylko na krajach byłego ZSRR, ale również na państwach europejskich, amerykańskich oraz wybranych obszarach w Azji i Afryce, gdzie chce mieć swoje wpływy.
mat.prasowe/id