Autorzy ekspozycji "Magdalena Abakanowicz. Prolog" przywołują pierwszą indywidualną wystawę Magdaleny Abakanowicz w tej samej co przed 65 laty przestrzeni. Cofają się do początku jej drogi twórczej - debiutu w 1960 roku, by spojrzeć na pierwszy świadomie zbudowany pokaz artystyczny przez pryzmat idei rozwijanych przez Abakanowicz w późniejszych realizacjach czy w świetle jej dokonań, które zmieniły spojrzenie na materialność tkaniny, na pracę z przestrzenią i które ukształtowały nowy język form.
Magdalena Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 roku w Falentach niedaleko Warszawy. Po maturze w gdyńskiej szkole rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, ale wkrótce przeniosła się do Warszawy na Akademię Sztuk Pięknych. Po studiach tworzyła monumentalne gwasze, pełne dzikich barw, fantastycznych roślin i stworzeń. Szybko jednak odeszła od malarstwa. Zajęła się tkaniną, starała się nadać jej trójwymiarowość.
Od połowy lat 60. tworzyła olbrzymie prace wykonane tradycyjną techniką tkacką z barwionego sizalu, które miały cechy w pełni przestrzenne: jednocześnie rzeźbiarskie i architektoniczne. Lata 80. i następne to także czas tworzenia przez Abakanowicz wielkich realizacji przestrzennych na wolnym powietrzu, m.in. we Włoszech, Izraelu, Niemczech, USA, Korei Południowej, na Litwie. Jedna z największych z nich, "Nierozpoznani" - tworzy ją 112 postaci odlanych z żeliwa - znajduje się w poznańskim parku na Cytadeli.
Zmarła 20 kwietnia 2017 roku w Warszawie w wieku 86 lat.
Czytaj także:
Poza tym w audycji:
O książce "Żeromski: powroty", o uczestnictwie młodzieży w kulturze w kontekście dynamicznych zmian współczesnego świata i o programie kulturalnym polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
***
Na audycję "Spacer z kulturą" w niedzielę (23.02) po godz. 21.00 zaprosiła Anna Stempniak.
kk