Na szczyt do Moskwy przyjechali przedstawiciele ponad 200 agencji informacyjnych, stacji radiowych i telewizyjnych oraz delegacje międzynarodowych organizacji, takich jak ONZ, UNESCO i Parlament Europejski. W tym szacownym gronie znalazło się także Polskie Radio. Nie jesteśmy jedynie biernym uczestnikiem tej wielkiej międzynarodowej dyskusji. Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski przypomina gościom forum niezwykle ważną rolę mediów publicznych w rozwoju społeczeństw obywatelskich i kształtowaniu demokratycznego modelu państwa. Jednocześnie szef Polskiego Radia zwraca uwagę na wkład mediów publicznych w podtrzymywaniu w świecie przesyconym informacją podstawowych wartości etycznych zawodu dziennikarza:
Mam nadzieję, że to będzie jeden z ważnych wątków debaty, która będzie się tutaj toczyła i w sekcjach, i na posiedzeniach plenarnych. Etyka dziennikarska jest bardzo mocno zagrożona właśnie w wyniku takiego żywiołowego rozwoju komunikowania się masowego. Pytanie podstawowe: czy bloger to dziennikarz? Nawet jeśli jest bardzo intelektualnie sprawny i jeśli potrafi w sposób precyzyjny wyrażać swoje myśli, czy stosuje te wszystkie zasady etyczne, które kształtowały się przez całe dziesięciolecia doskonalenia się fachu dziennikarskiego? Jestem przekonany na podstawie choćby kontaktów z tą sferą blogerską czy tą sferą masowego komunikowania się, którą otworzył Internet, że te wartości praktycznie są w głębokim tle albo ich w ogóle nie ma w takiej działalności. A zatem my, dziennikarze profesjonalni, musimy upominać się o to, żeby ten zawód podlegał dokładnie takim samym, a może jeszcze ostrzejszym regulacjom niż wtedy, kiedy także w sposób zapewne żywiołowy kształtował się na początku swojej historii.
A dostrzega pan prezes tutaj wśród kolegów, z którym pan się spotyka, że informacja, owszem, to ten podstawowy produkt na sprzedaż, ale media publiczne to coś więcej niż tylko handel informacją?
Znaczy my, dziennikarze mediów publicznych, szefowie mediów publicznych mamy taką świadomość, natomiast nie jestem pewien, czy taka sama świadomość towarzyszy wystąpieniom innych przedstawicieli mediów, mediów komercyjnych działających w sposób żywiołowy i dla maksymalizowania zysku. Czeka nas taki okres wzmożonego podkreślania naszej roli i temu celowi między innymi, podkreślaniu roli mediów publicznych we współczesnych społeczeństwach, w ich rozwijaniu służy deklaracja, która została przyjęta kilkanaście dni temu w Strasburgu na Zgromadzeniu Generalnym Europejskiej Unii Nadawców, Unii, która zrzesza 54 kraje. To jest taki manifest wolności, jakie niosą ze sobą media publiczne, z takim bardzo mocnym adresem do rządów państw, w których te media działają, o szczególną troskę o te media. Będę chciał także o tym przypomnieć i o tym będę chciał powiedzieć w czasie swojego wystąpienia na forum tego szczytu.
W trakcie Światowego Szczytu Mediów poruszone zostaną również tematy między innymi dotyczące roli, jaką odgrywają portale społecznościowe w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i współpraca mediów z biznesem przy olbrzymim postępie technologicznym w mediach elektronicznych. Przedstawiciele stacji telewizyjnych i radiowych zastanawiać się będą, jak nie przekroczyć granicy między informowaniem a kreowaniem rzeczywistości. Padną także pytania o sposoby finansowania mediów publicznych i walk z cenzurą. Światowemu Szczytowi Mediów towarzyszy wystawa poświęcona historii rosyjskojęzycznej prasy.