Dla firm, których dopadły trudności to szansa na przetrwanie. – Zawieszenie działaności gospodarczej może ułatwić przesiębiorcy przejście przez np. jakiś trudny moment zawodowy, a jednocześnie nie każe mu likwidować działalności – mówi Zbigniew Żurek z Business Centre Club.
Minimalny okres, na który można zawiesić działalność wynosi 30 dni. Wyjątkiem jest luty – tu przyjmuje się liczbę dni, jaką ma ten miesiąc w danym roku. Natomiast maksymalnym okresem zawieszenia działalności mogą być 24 miesiące.
Ważne!
Zawieszenie działalności może zgłosić każdy przedsiębiorca, pod warunkiem, że nie zatrudnia pracowników.
Natomiast w przypadku wspólników spółki cywilnej zawieszenia muszą dokonać wszyscy wspólnicy tej spółki.
Gdzie trzeba zgłosić zawieszenie
– Osoba zawieszająca działalność gospodarczą powinna przede wszystkim zgłosić się do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), w której na formularzu CEiDG-1 , na stronie internetowej bądź w urzędzie gminy informuje o swojej woli zawieszenia działalności. Jeżeli prowadzi spółkę, i to właśnie spółka będzie miała zawieszona działalność, wówczas należy zgłosić się do Krajowego Rejestru Sądowego czyli KRS – wyjaśnia Radosław Milczarski z Biura Prasowego Centrali ZUS.
Ważne!
Przedsiębiorca, który zamiast zakończyć działalność gospodarczą, jedynie zawiesi ją na pewien czas – nie musi opłacać składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, ani też składać dokumentów rozliczeniowych.
O decyzji przedsiębiorcy ZUS powiadomią właśnie wyżej wspomniane instytucje. – Zakład wyrejestruje wówczas osobę prowadzącą działalność gospodarczą z ubezpieczeń, jako płatnika składek oraz spółkę jako płatnika składek – dodaje ekspert.
Natomiast wspólnicy spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej i jednoosobowej spółki z o.o., którzy są płatnikami składek sami za siebie, muszą osobiście wyrejestrować się z ubezpieczeń, i jako płatnicy – w związku z zawieszeniem działalności przez spółkę.
Jakie prawa przysługują w czasie zawieszenia
Przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże w tymże okresie przedsiębiorca:
- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;
- ma prawo przyjmować należności oraz obowiązek regulowania zobowiązań, które powstały przed zawieszeniem;
- może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem;
- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem, np. uzyskiwanie odsetek od lokat firmowych;
- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
Po zawieszeniu łatwiej wznowić
Z możliwości zawieszenia działalności gospodarczej korzystają często osoby, których biznes ma charakter sezonowy. Dotyczy to przykładowo usług budowlanych lub ogrodniczych. Natomiast dla wielu przedsiębiorców, którzy mają przejściowe problemy ta możliwość ma ogromne znaczenie , również psychologiczne.
– Jeżeli zawiesiłem, to oznacza że mogę wrócić, natomiast jeżeli likwiduję – to często nie wracam. Jest to na pewno rozwiązanie lepsze od takiej sytuacji, gdy nie można było zawiesić działalności, trzeba było ją zlikwidować, i potem wystartować jeszcze raz, znowu załatwiając wszystkie papiery od początku – zauważa Zbigniew Żurek z BCC.
Ważne!
Okres zawieszenia działalności gospodarczej wpłynie na uszczuplenie wysokości przyszłej emerytury przedsiębiorcy . Chyba, że zawieszający działalność zdecyduje się opłacać składki na dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe w tym okresie.
– W sytuacji wznowienia płatnik nie musi składać odrębnych zgłoszeń płatnika i do ubezpieczeń, pod warunkiem, że w stosunku do okresu sprzed zawieszenia nie wystąpiły okoliczności mające wpływ na podleganie ubezpieczeniom społecznym. Jeśli zaś wystąpiły, wówczas płatnik jest zobowiązany do złożenia odpowiednich dokumentów ubezpieczenia – podkreśla Radosław Milczarski z ZUS.
Przykładem może być osoba prowadząca wcześniej tylko działalność gospodarczą, która po jej wznowieniu, zostanie zatrudniona na umowę o pracę w pełnym wymiarze, wówczas sama musi dokonać zgłoszenia do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego.
Więcej można się dowiedzieć w ramach Tygodnia Przedsiębiorcy jeszcze do piątku, 22 listopada, w jednostkach terenowych ZUS, które będą pracowały dłużej, tzn. od 8.00 do 18.00. Polecamy też informacje na stronie: www.zus.pl
Podstawa prawna:
Art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447; ost. zm. w Dz.U. z 2011 r. nr 232, poz. 1378).