Według marszałka województwa śląskiego Jakuba Chełstowskiego nowa inwestycja to sukces Śląska, premiera Mateusza Morawieckiego i jego rządu.
Fabryka Fiat-Chrysler na Śląsku zacznie produkcję elektryczne auta marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo
We wtorek koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ogłosił, że jego fabryka w Tychach na Śląsku będzie wytwarzać nowe hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo.
Seryjna produkcja pierwszego z trzech nowych modeli ma rozpocząć się w drugiej połowie 2022 r.
Tego samego dnia decyzję o publicznym wsparciu inwestycji przekazała przedstawicielom FCA Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE).
Fiat Chrysler Automobiles zainwestuje w Tychach 755 mln zł
Jak poinformowano, tylko w ramach decyzji o wsparciu inwestor zadeklarował ponad 755 mln zł nakładów w tyskiej fabryce. Przyznane inwestorowi wsparcie będzie realizowane w postaci ulg w podatku dochodowym od osób prawnych - CIT.
Komisja Europejska daje zielone światło dla fuzji dwóch gigantów motoryzacyjnych
Całkowitej wartości inwestycji FCA w Tychach we wtorek nie podano. Prawdopodobnie będzie ona znacząco większa od kwoty zadeklarowanej przez koncern w decyzji o wsparciu przedsięwzięcia przez KSSE.
Warto jednak przypomnieć, że koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zgodnie z planem na lata 2018-2022 zobowiązał się do zainwestowania 9 miliardów euro w elektryfikację w ramach planów inwestycyjnych o łącznej wartości 45 miliardów euro.
Jak opisze agencja Reutera, inwestycja będzie znaczącym bodźcem dla rozwijającej się gospodarki Polski i jest nadzieja, że przejście na pojazdy elektryczne pomoże jej sektorowi samochodowemu dogonić regionalnych rywali, w tym Czechy i Słowację.
Nowa, wielka inwestycja w 100-lecie obecności Fiata w Polsce
Rozbudowa zakładów w śląskim mieście, jak zauważył premier Mateusz Morawiecki, przypada na stulecie obecności Fiata w Polsce - w 1920 roku w naszym kraju utworzona została bowiem spółka Polski Fiat.
Wicepremier Jarosław Gowin poinformował na Twitterze, że inwestycja będzie warta 755 milionów złotych z perspektywą wielokrotnego zwiększenia nakładów. "To koronny dowód zaufania rynków do Polski" - napisał minister rozwoju, pracy i technologii.
Mateusz Morawiecki napisał na Facebooku, że nowe możliwości produkcyjne oparte o najnowocześniejsze technologie oznaczają, że w Polsce będą powstawać samochody w pełni elektryczne i hybrydowe.
Koronawirus nie zatrzymał inwestycji w Polsce
"Przyszłość motoryzacji i polskiej gospodarki tworzą się w naszym kraju. Przyciągamy inwestycje nawet w czasie kryzysu. Mam nadzieję, że to dopiero początek dobrych wiadomości ekonomicznych, jakie przyniesie kolejny rok dla Polski!" - czytamy we wpisie premiera.
Mateusz Morawiecki dodał, że "pomimo trwającego kryzysu Polska i jej gospodarka mają się całkiem nieźle". Przypomniał, że nasz kraj notuje jeden z najniższych spadków PKB w Europie i otrzymuje pozytywne prognozy instytucji ekonomicznych na przyszły rok.
"Robimy wszystko, by ochronić jak najwięcej miejsc pracy i wspomóc przedsiębiorców. Nasza wizja Polski to wizja kraju ambitnego, ze stale wzrastającą pozycją - solidarnego państwa dobrobytu, opartego o najnowocześniejsze technologie przyszłości" - napisał premier.
Wielkie inwestycje wracają na Śląsk
Marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski, odnosząc się do zapowiadanej rozbudowy fabryki Fiata w Tychach, podkreślił, że to kolejna ważna wiadomość dla Śląska, szczególnie teraz, w dobie transformacji sektora górniczego.
- Wielkie inwestycje wracają do naszego regionu. Nowa inwestycja to też istotny element transformacji Śląska i wielki sukces premiera Mateusza Morawieckiego i jego rządu oraz KSSE i strony samorządowej - podkreślił.
Rozbudowa fabryki w Tychach oznacza kilkadziesiąt tysięcy nowych miejsc pracy w regionie
Według marszałka dzięki rozbudowie linii produkcyjnej w samym zakładzie, jak i w regionie w sumie pracę znajdzie kilkadziesiąt tysięcy osób.
- Stare przysłowie ekonomiczne mówi, że jedno miejsce w takiej fabryce generuje cztery kolejne w różnego rodzaju usługach. To bardzo dobra wiadomość dla całego Śląska - powiedział Chełstowski.
Inwestycja wpisuje się w program zielonej transformacji Śląska
Przedstawiciel śląskiego samorządu zwrócił ponadto uwagę, że rozbudowa zakładu w Tychach, jak i zapowiedź, że będą w niej produkowane samochody elektryczne, wpisuje się w "zieloną" transformację, jaką Śląsk będzie musiał przejść.
- Dwa miesiące temu przyjęliśmy strategię "Zielone Śląskie 2030", w której transformacja naszego regionu odgrywa znaczącą rolę. Ta inwestycja (w Tychach - PAP) doskonale w tę transformację się wpisuje. To będą nowe miejsca pracy, nowoczesne samochody. To gigantyczna machina, która napędzi PKB na Śląsku. Co jest ważne, nowe produkowane samochody mają mieć napęd elektryczny, czyli będą przyjazne dla środowiska - zaznaczył Chełstowski.
W tyskim zakładzie powstają Fiaty 500 oraz Lancie
Zaplanowane na najbliższych kilka lat przedsięwzięcie koncernu FCA dotyczy rozbudowy i modernizacji tyskiego zakładu tej firmy, którego sztandarowym modelem jest wytwarzany tu od 13 lat Fiat 500. Zakład produkuje także spokrewnionego z "pięćsetką" Abartha 500 oraz Lancię Ypsilon.
Pierwsze elektryczne i hybrydowe auta mają zjechać z taśm produkcyjnych za dwa lata
Przygotowania do produkcji w Tychach trzech nowych, hybrydowych i elektrycznych modeli już się rozpoczęły. Pierwsze egzemplarze nowych modeli mają zjechać z linii produkcyjnych za niespełna dwa lata. Podczas wtorkowej prezentacji przedsięwzięcia nie podano, ile samochodów poszczególnych marek ma być docelowo produkowanych w tyskim zakładzie.
Spółka FCA Poland, do której należy fabryka w Tychach, to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles w Polsce
Polskie spółki FCA zatrudniają 6,4 tys. osób, z których ponad 2 tys. to załoga zakładu w Tychach. W ub. roku 74 proc. produkcji polskich spółek FCA o wartości ponad 12,4 mld zł trafiło na eksport.
Fabryka FCA Poland w Tychach jest jednym z największych zakładów produkcyjnych koncernu. Zajmuje powierzchnię 2,4 mln m kw., z czego pół mln m kw. to hale produkcyjne i budynki usługowe. Na terenie zakładu działają 42 firmy świadczące usługi na rzecz fabryki. Z jego linii montażowych co minutę zjeżdża nowy samochód. 99 proc. produkcji tyskiego zakłady trafia na zagraniczne rynki, do blisko 60 krajów świata.
Amerykańsko-włoski koncern, który planuje fuzję za 38 miliardów dolarów z francuskim rywalem PSA w celu stworzenia czwartego producenta samochodów na świecie, poinformował w oświadczeniu, że wczesne przygotowania do rozbudowy i modernizacji fabryki rozpoczęły się pod koniec 2020 roku.
IAR, PAP, Reuters, jk