Nowe badania słuchalności radia, opracowane przez Krajowy Instytut Mediów, opierają się na danych pozyskiwanych w rozmowie telefonicznej z respondentami oraz opisujących ich zachowania związane z korzystaniem z mediów. Z pierwszego badania KIM wynika, że wzrasta udział programów Polskiego Radia w rynku treści audio.
Mirosław Kalinowski przyznał, że próba Krajowego Instytutu Mediów "jest stricte losowa i nie zamykamy górnej granicy wieku". - Wtedy uzyskujemy reprezentatywny wynik. Rozmawiamy ze wszystkimi powyżej 15. roku życia. To początek drogi, a naszym zadaniem jest zbudowanie pomiaru słuchalności, które będzie służyło wszystkim - zarówno nadawcy małemu, jak i dużemu - oraz które będzie obiektywne - mówił.
Gość "Sygnałów dnia" stwierdził, że "nasze badanie słuchalności jest losowe, czyli dotyczy wszystkich grup wiekowych, poglądów i obszarów zamieszkania, a to gwarancja pluralizmu". - Nie ograniczamy żadnego z respondentów i nie mamy wpływu na to, do kogo zadzwonimy - powiedział.
"Radia słuchają osoby lepiej wykształcone"
- Radio jest medium elitarnym, sięga się po radio nie tylko, kiedy chce się usłyszeć coś związanego z rozrywką, ale kiedy chce się również poszerzać horyzonty. W badaniu koncentrujemy się na tym, jak Polacy spędzają dzień. Radia słuchają osoby lepiej wykształcone, osoby, które traktują to medium jak sztukę. Jest ono wyborem bardzo świadomym, tak jak wybór książki - zauważył.
Według pomiarów Program 1 Polskiego Radia w lutym i marcu miał trzeci wynik w rankingu stacji radiowych - osiągnął poziom 8,9 proc. słuchalności. Z kolei Program 3 Polskiego Radia osiągnął słuchalność na poziomie 3,2 proc. Te dane są znacznie wyższe niż w badaniu Radio Track, według którego radiowa Jedynka w okresie od grudnia 2021 do lutego 2022 roku osiągnęła poziom 4,7 proc., zaś radiowa Trójka - 1,8 proc. słuchalności.
Zdaniem Mirosława Kalinowskiego "różnica naszego badania z dotychczasowymi wynikami pomiaru słuchalności Programu 1 Polskiego Radia wynika z lepszego doświetlenia mniejszych miast i niezamykania się na osoby powyżej 75. roku życia".
14:31 mp3_for_media.mp3 Mirosław Kalinowski: nie ograniczamy żadnego z respondentów i nie mamy wpływu na to, do kogo zadzwonimy (Sygnały dnia/Jedynka)
Czytaj także:
***
Audycja: Sygnały dnia
Prowadzący: Krzysztof Świątek
Gość: Mirosław Kalinowski (Krajowy Instytut Mediów)
Data emisji: 07.04.2022
Godzina emisji: 8.15
dn