"Inspirowanie społeczeństwa - deklaracja kluczowych wartości mediów publicznych" - ten dokument zaprezentowano podczas 68. sesji Zgromadzenia Ogólnego Europejskiej Unii Nadawców. Jego celem jest poszukiwanie wspólnych wartości łączących media publiczne w Europie.
- Rozpoczynając pracę nad deklaracją, Zarząd odczuwał wyraźną potrzebę podkreślenia znaczenia naszej pracy, naszych celów i ambicji jako mediów sektora publicznego, szczególnie w odniesieniu do świata zewnętrznego - stwierdza prezydent EBU Jean-Paul Philippot.
Przyjęta deklaracja stanowi m.in.: "Media publiczne są związane z kluczową europejską tradycją jednoczesnego służenia potrzebom demokratycznym, kulturowym i społecznym każdego społeczeństwa w Europie. Jesteśmy zaangażowani w sprawy publiczne w perspektywie całościowej; z naszych usług można korzystać nieodpłatnie w określonych punktach w przestrzeni i czasie, które są zgodne z zapotrzebowaniem użytkowników. Chcemy odgrywać istotną i definiującą rolę w procesie gwarantowania wolności wypowiedzi oraz dzielenia się różnorodnymi, pluralistycznymi poglądami."
Europejska Unia Nadawców skupia publiczne radia i telewizje w Europie. Powstała w 1950 roku, ma służyć wymianie programów między nadawcami publicznymi, realizacji wspólnych produkcji i wydarzeń kulturalnych. Dzięki EBU w całej Europie widzowie mogą oglądać choćby konkurs Eurowizj, a słuchacze Polskiego Radia słuchać na przykład koncertów realizowanych przez europejskiej publiczne stacje radiowe.
Treść deklaracji EBU
Prezydent EBU Jean-Paul Philippot oraz prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski