- Każde nagranie traktuję jak nowe wyzwanie i cieszą mnie dowody uznania słuchaczy. Nagroda Audio Engineering Society to dla mnie nadzwyczajne wyróżnienie przyznane przez profesjonalistów światowej klasy - mówi Andrzej Brzoska.
AES po raz pierwszy przyznało nagrodę pracownikowi Polskiego Radia. Dotychczas w Polsce laureatami tego prestiżowego wyróżnienia zostało kilku pracowników naukowych. Wśród osób, które doceniło Stowarzyszenie, znajdują się m.in. znani na całym świecie George Martin, producent i aranżer większości nagrań zespołu The Beatles, oraz Georg Neumann – wynalazca, pionier fonograficzny oraz założyciel firmy zajmującej się produkcją mikrofonów studyjnych.
Andrzej Brzoska jest reżyserem dźwięku z 30-letnim stażem zawodowym, a także członkiem-założycielem polskiej sekcji AES, która w tym roku obchodzi swoje 20-lecie. Jego zainteresowania zawodowe skupione są wokół artystycznych form radiowych i fonograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem nagrań słuchowisk oraz z użyciem transformacji dźwięku przy zastosowaniu najnowszych technologii nagrań. Laureat jest prekursorem licznych nowatorskich rozwiązań technologicznych stosowanych w studiach słuchowiskowych Teatru Polskiego Radia, m.in.: opracował i wdrożył wielośladową technologię nagrań - zaczynał pod koniec lat 70. od 4-śladu J37 firmy Studer. Z jego inicjatywy i według jego pomysłów wciąż modernizowane są i podlegają specjalizacji studia słuchowiskowe, które obecnie są wizytówką Polskiego Radia. Aktywnie zabiega o wykorzystanie i stosowanie w praktyce najnowszych możliwości technologicznych nagrań i emisji radiowej. Spośród jego inicjatyw na szczególną uwagę zasługują nagrania surroundowe. W roku 2009 Andrzej Brzoska zainicjował emisję na antenie Programu 1 Polskiego Radia – najpopularniejszego kanału nadawcy publicznego – specjalnego cyklu słuchowisk, który nagrywa w technice dźwięku przestrzennego 5.0, a następnie przygotowuje do emisji w systemie Dolby Pro Logic II do odbioru poprzez system kina domowego. Opracował oryginalną technologię nagrań, posługując się mieszaną techniką mikrofonową w systemie XY, AB i MS z uwzględnieniem specyfiki nagrań słuchowisk. Dotychczas zrealizował kilkanaście słuchowisk surroundowych po ok. 75 minut każde. Organizuje także publiczne, pozaantenowe prezentacje nagrań przestrzennych i popularyzuje słuchowiska wielokanałowe na antenie Polskiego Radia. Udziela się też dydaktycznie. Prowadzi zajęcia ze studentami na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Potwierdzeniem jego dokonań są liczne nagrody na festiwalach krajowych i zagranicznych. Jego nagrania trzykrotnie zdobyły nagrodę Prix Italia (1989, 1992, 1996). Jest także laureatem festiwalu Ostankino Prize (Moskwa 1996) oraz Prix Marulić ( Hvar 2002). Andrzej Brzoska jest również dwukrotnym laureatem Nagrody Akademii Fonografii „Fryderyki” oraz Złotego Mikrofonu – nagrody przyznawanej przez Polskie Radio.
Andrzej Brzoska
AES powstało w 1948 roku w Nowym Jorku i jest międzynarodowym stowarzyszeniem inżynierii dźwięku, zrzeszającym osoby zawodowo związane z techniką foniczną, a także studentów uczelni technicznych i muzycznych takich specjalności jak: elektroakustyka, multimedia i reżyseria dźwięku oraz sympatyków i hobbystów techniki fonicznej. Obecnie liczy ono ponad 15 tysięcy członków zgrupowanych w ponad 110 sekcjach w ośmiu rejonach, rozlokowanych na całym świecie. Stowarzyszenie umożliwia członkom i twórcom niezrzeszonym m.in. poznanie najnowszych osiągnięć z zakresu techniki fonicznej, prezentację swoich osiągnięć oraz uzyskanie wsparcia dla inicjatyw o znaczeniu rozwojowym. AES prowadzi szeroką działalność naukową, normalizacyjną, wydawniczą i wystawienniczą. Przyznaje również nagrody i wyróżnienia za szczególny wkład w rozwój techniki i technologii audio, dorobek publikacyjny i zasługi dla stowarzyszenia. Dwa razy w roku organizuje kilkudniowe konwencje, podczas których prezentowane są referaty techniczne i odbywają się tzw. warsztaty. Konwencje są także miejscem spotkań doświadczonych inżynierów audio różnych specjalności z całego świata.
Polska Sekcja AES powstała w 1991 roku, wśród założycieli znajdują się m.in.: prof. Marianna Sankiewicz – jej pierwsza przewodnicząca, prof. Gustaw Budzyński. Została powołana w celu rozwijania inżynierii dźwięku, popularyzowania inżynierii dźwięku jako dziedziny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin ważnych dla nauki, kultury, społeczeństwa, gospodarki narodowej i ochrony środowiska oraz w celu nawiązania łączności naukowej z osobami pracującymi twórczo w dziedzinie inżynierii dźwięku i dziedzinach pokrewnych.