RECENZJA MAJA
Wydarzenia związane z festiwalem Teatru PR i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" opóźniły rozstrzygnięcie trzeciego etapu naszego konkursu na recenzję słuchowiska. Recenzji było tym razem nieco mniej, ale za to poznaliśmy kilkoro nowych autorów. Niektórzy z uczestników przysłali po kilka tekstów. Bardzo dziękujemy.
Do finału tego etapu zakwalifikowaliśmy dziewięć tekstów autorstwa: Katarzyny Prędotki, Jerzego Fily, Sebastiana Maroszka, Macieja Sztąberka, Tomasza Kaczorowskiego i Katarzyny Żądło.
Tym razem nagrodziliśmy dwa teksty. Autorem nagrodzonym po raz drugi w naszym konkursie jest pan Tomasz Kaczorowski (za recenzję słuchowiska „Czy znasz Mleczną Drogę” wg tekstu Karla Wittlingera).
Nagrodę otrzymuje także pani Katarzyna Żądło za recenzję słuchowiska „Czary mary Spółka z o.o.” wg tekstu Rubi Birden.
Gratulujemy.
Zapraszamy do recenzowania słuchowisk czerwcowych nadawanych we wszystkich programach Polskiego Radia. Radzimy zwrócić uwagę na powtórzenia słuchowisk, które otrzymały nagrody na tegorocznym festiwalu Dwa Teatry Sopot 2013. Na recenzje czekamy do 3 lipca.
A oto nagrodzone recenzje:
KAŻDY MA SWOJĄ DROGĘ MLECZNĄ, czyli recenzja słuchowiska „Czy znasz Mleczną Drogę?” Karla Wittlingera w adaptacji i reżyserii Romana Dziewońskiego. Premiera: 19 maja 2013 r. I Program Polskiego Radia.
Zakład psychiatryczny. Noc. Cisza. W tej ciszy rozbrzmiewa echo dzwoniącego telefonu. Słuchawkę podnosi Lekarz (Paweł Wawrzecki). Słyszy, że jeden z pacjentów (Krzysztof Kowalewski) ucieka przez okno. Nie wydaje się tym specjalnie przejęty. W końcu to zakład psychiatryczny (!). Zaskoczony jest dopiero w momencie, w którym przez okno do jego gabinetu wchodzi ów zbieg. Jak się okazuje w trakcie rozmowy, często zdarza mu się wychodzić oknem. I kiedyś - na przykład - przeglądał wtedy kartoteki pacjentów, gromadzone w szpitalu od 20 lat.
Owemu Pacjentowi postawiono diagnozę, jakoby miał obsesję na punkcie UFO. A on jedynie uważa, że pochodzi z innej planety i przybył na Ziemię – bynajmniej nie latającym spodkiem, do którego się przyznał, żeby uniknąć dalszych pytań. Ale jak – już nie zdradza.
Ten początkowy moment słuchowiska naznaczony jest jakąś intymnością i bezpośredniością. Może dlatego, że głosy postaci jakby rozbijają się o siebie w bardzo niewielkiej, kilkunastocentymetrowej odległości; a może dzięki temu, że każde słowo cedzone jest wyraźnie, i jednocześnie cicho.
Pacjent proponuje Lekarzowi (który w swojej karierze był aktorem i księdzem) zagranie spektaklu według tekstu, który napisał. O czym jest? „O mnie. To moja historia” – odpowiada. Od kiedy przybył na Ziemię i, co go na niej spotkało. Lekarz wydaje się zaintrygowany, żeby nie powiedzieć podniecony. Po skonsultowaniu się z przełożonym, zgadza się zagrać razem z Pacjentem przed resztą pensjonariuszy.
I w tym momencie zaczyna się prawdziwa teatralna magia: teatr w teatrze. Właściwie aż do końca bohaterowie, odgrywają zapisane sytuacje. Jako że tekst jest bardzo długi, niektóre sceny zostają po prostu streszczone przez Pacjenta, przez co dopełniony zostaje kolejny poziom bezpośredniości i budowania więzi ze słuchaczem. Te fragmenty skontrastowane są z dynamicznymi dźwiękami rozstrojonych instrumentów, keyboardu i gitary. Delikatny jak nigdy, Krzysztof Kowalewski mówi bardzo spokojnym tonem, pełnym oczywistości o własnej utraconej tożsamości, śmierci statystycznej, której stał się ofiarą i o zwykłej chęci bycia potrzebnym w jakimś miejscu, które mógłby nazwać swoim.
Towarzyszący mu w inscenizacji Teatru Polskiego Radia, Paweł Wawrzecki, bardzo wyraźnie tłumi emocji, chociaż czasami ekspresja i zainteresowanie wygrywa z maską rzetelnego i surowego lekarza. W końcu zgadza się przecież zagrać razem z Pacjentem, przypominając sobie techniki aktorskie, których uczył się dawniej. Słychać, że sprawia mu to nieokreśloną radość. W końcu i jego można nazwać osobą, szukającą siebie w tym wszystkim.
Niesamowite, jak aktorzy przy inscenizowaniu tekstu Pacjenta, wymieniają się rolami. dosłownie żonglują własnymi tożsamościami. Całość ma w sobie coś z prozy Bułhakowa i Sorokina.
Przewrotny koniec słuchowiska, pokrywa się w zasadzie (choć nie jest to wypowiedziane wprost) z treścią autobiografii spisanej przez Pacjenta: dyrektor placówki, ma rzekomo starać się o przywrócenie mu utraconej tożsamości i zapewnić mu pracę na „drodze mlecznej” – czyli drodze, którą dowozi się mleko do zakładu. Jego przewrotność tkwi w wypowiedzianym przez bohatera zdaniu: „co by było, gdyby człowiek rzeczywiście przeżył to, o czym napisał”.
Koniec jest gorzki i wybrzmiewa bardzo mocno. Pacjent w gruncie rzeczy nie wie, kim jest… Czuje, że to, o czym napisał mógł przeżyć każdy. I tyle.
Słuchowisko według sztuki Karla Wittlingera, w reżyserii i adaptacji Rafała Dziewońskiego to bardzo prosta i bezpośrednia inscenizacja. I to jest jej ogromna zaleta.
TOMASZ KACZOROWSKI
Marzenia spełniam od ręki, na zadowolenie trzeba trochę poczekać
Rubi Birden: „Czary mary spółka z o.o.”, Premiera 11maja 2013 w Programie I
Chcielibyście spełnić swoje marzenia? Mieć możliwość natychmiastowej realizacji życzeń, całkowicie nieodpłatnie i bez konieczności wychodzenia z domu? Głupie pytanie, oczywiście, że tak. Da się to zrobić. Wystarczy odpowiedni zwrot pejoratywnie określający codzienne życie, a w mig obok was pojawi się tajemniczy Stefan Król, przedstawiciel firmy handlowy Czary mary Spółka z.o.o. Robiliście już tak wiele razy i nikt się nie pojawił? Spokojnie, kolejka jest naprawdę długa – ja sama znajduję się gdzieś na jej szarym końcu, a na spełnienie marzeń czekam od tak dawna. Któż z nas na to nie czeka?
Ania i Robert, bohaterowie słuchowiska według komedii Rubi Birden w reżyserii Adama Wojtyszko, „Czary mary Spółka z o.o” mają niewiarygodne „nieszczęście w szczęściu”, spotykając czarodzieja. W zasadzie nie czarodzieja, a pracownika firmy, posiadającej szeroką ofertę usług, od spełnienia prostych pojedynczych życzeń po zmianę całego życia. Okazja porównywana ze złapaniem w sieć setek złotych rybek i tak samo niemożliwa. Dlatego też małżeństwo sceptycznie podchodzi do wizyty niespodziewanego gościa, traktuje ją jako żart ze strony przyjaciół. Co ciekawe, niewiara przekłada się na chęć spełnienia życzeń, bo gdzieś z tyłu głowy pojawia się naiwna myśl „co by było gdyby faktycznie się udało”. I udaje się. Oczywiście, nie do końca w sposób w jaki tego oczekują, co powoduje masę zabawnych i absurdalnych sytuacji. Słuchowisko obfituje w błyskotliwe i ironiczne dialogi, powodujące nie schodzący z twarzy uśmiech, a nierzadko i prawdziwe wybuchy śmiechu. Aktorzy odtwarzający rolę Ani i Roberta stworzyli świetną metaforę współczesnego małżeństwa, wiecznie narzekającego na sytuację absolutnie nie wymagającej narzekań. Warta uwagi jest też postać teściowej, matki Roberta, która niespodziewanie zamieszkuje w ich domu, na skutek spełnionego życzenia Ani. Firma zastrzegła w umowie, że do zrealizowania marzeń z obecnością osób trzecich potrzebna jest ich chęć. W związku z tym życzenie „zero odwiedzin teściowej”, dało się rozwiązać tylko w ten jeden sposób – wprowadzając mamusię pod wspólny dach. Z radością przysłuchujemy się dialogom dwóch najważniejszych kobiet w życiu Roberta, pełnych zgryźliwości i ironii. Mama znajduje się w swoim żywiole, gotuje dla ukochanego syna, wszystkich poucza i wie wszystko najlepiej.
Najzabawniejszym, a zarazem największym wyzwaniem dla naszej wyobraźni jest próba zwizualizowania COSIA. COŚ jest efektem „czeskiego błędu” przedstawiciela firmy „Czary Mary”, który pominął bardzo istotne słowo „się” w życzeniu: „żeby stało się coś niesamowitego”. COŚ jest stworem?, zwierzęciem?, ryczy, pali cygara, je mydło i powtarza melodie. Zaśmiewamy się do łez wyobrażając sobie scenę nawiązania kontaktu przez Roberta z COSIEM, który na każde pytania odpowiada dziwnym dźwiękiem.
Słuchowisko bawi, niesamowicie poprawia humor, zachwyca inteligentnymi i ciętymi dialogami, ale przy tym zmusza do refleksji. Okazja do spełnienia marzeń, zmienia się w udrękę, pozorne szczęście, które znajduje się w zasięgu ręki jest jednocześnie tym, które powoduje niepowodzenia. Będąc w samym środku wydarzeń, przysłuchując się jak świat Ani i Roberta wywraca się do góry nogami, przy bezradnym, komentującym wszystko pytaniu mężczyzny: „czy ja kogoś zabiłem w poprzednim wcieleniu?”, śmiejemy się, jednocześnie myśląc co byśmy zrobili gdyby Stefan Król pojawił się w naszym domu. Może już lepiej samemu zabrać się za spełnianie własnych marzeń? Jeszcze przez złe sformułowanie ktoś nas źle zrozumie. Kiedy ty, zwracam się bezpośrednio do ciebie, drogi czytelniku, zrobiłeś coś w kierunku realizacji własnych pragnień? Ja robię to właśnie teraz.
Katarzyna Żądło
Katarzyna Żądło (1992), mieszka w Zgierzu, studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną na Uniwersytecie Łódzkim. Jest entuzjastką Programu III Polskiego Radia. Swoje dwie największe pasje (radio i muzykę) łączy w każdy poniedziałek o godzinie 21, prowadząc audycję muzyczną w radiu studenckim Uniwersytetu Łódzkiego - Akademickim Radiu UL.
KONKURS
Zapraszamy do udziału w konkursie na recenzję słuchowisk nadawanych w każdym z programów Polskiego Radia, w kolejnych miesiącach.
Oczekujemy na zwięzłe teksty (ok. 3600 tysiąca znaków), których autorzy spróbują przekazać własne refleksje związane z nadawanymi słuchowiskami: ich tematyką, formą artystyczną, wrażeniami dźwiękowymi, emocjami wywoływanymi przez teatr radiowy. Nie zależy nam na popisach erudycyjnych, a na próbach szczerego opisu osobistego spotkania z opowiadanymi przez nas historiami.
Konkurs rozpoczął się 1 marca 2013 roku i przebiega dwuetapowo:
na początku kwietnia, maja, czerwca i w końcu czerwca (po zakończeniu sezonu artystycznego), powołane przez zespół Teatru Polskiego Radia jury będzie wybierało Recenzję Miesiąca, której Autorka/Autor zostanie uhonorowana/y umieszczeniem tekstu na stronie www. Teatru Polskiego Radia (oraz upominkiem w postaci CD z nagraniem słuchowiska lub książką z serii "Słuchowiska Polskiego Radia").
Na przełomie czerwca i lipca 2013 r. spośród nagrodzonych autorów tekstów zostanie wyłoniony laureat naszego konkursu, któremu zaproponujemy tygodniowy staż w Teatrze Polskiego Radia (w nowym sezonie artystycznym). Laureat będzie mógł wybrać dogodny dla siebie termin stażu.
Nasz gość będzie miał szansę zapoznania się z kolejnymi etapami pracy nad słuchowiskiem, uczestniczenia w nagraniach i spotkań z twórcami teatru radiowego. Niestety, nie będziemy mogli pokryć kosztów pobytu w Warszawie.
Zapraszamy do udziału w naszym konkursie, a recenzje prosimy wysyłać mailem na adres:
teatr@polskieradio.pl
Będziemy wdzięczni za podpisywanie tekstów imieniem i nazwiskiem, a jeśli ktoś jest bardzo przywiązany do używanego w sieci "nicka" - prawdziwa tożsamość będzie zachowana tylko do wiadomości redakcji. Bardzo także prosimy o zapoznanie się ze szczegółowym regulaminem konkursu, który zostanie zamieszczony na stronie www.polskieradio.pl/teatr. Tam również znaleźć będzie można dodatkowe informacje związane z konkursem
Emisja słuchowisk w Polskim Radiu:
Program I:
w każdą sobotę i niedzielę po godzinie 17;
ponadto:
powieść radiowa „Matysiakowie” – w soboty po godz. 13,
powieść radiowa „W Jezioranach” - w niedziele po godz. 13,
słuchowiska dla dzieci – zwykle w trzecią i czwartą niedzielę miesiąca – godz. 19,25
Program II:
w soboty – w paśmie wieczornym, aktualnie ok. godz. 22.oo;
Program III:
w drugą niedzielę miesiąca – po godz. 21
Regulamin - konkurs na recenzję
1. Teatr Polskiego Radia ogłasza konkurs otwarty dla słuchaczy Polskiego Radia (pełnoletnich i niepełnoletnich) na napisanie recenzji ze słuchowisk nadawanych w Programach I, II i III Polskiego Radia w okresie marzec - czerwiec 2013.
2.Oczekujemy na teksty recenzji (ok. 3600 tysiąca znaków), których autorzy spróbują przekazać własne refleksje związane z nadawanymi słuchowiskami: ich tematyką, formą artystyczną, wrażeniami dźwiękowymi, emocjami wywoływanymi przez teatr radiowy.
3. Konkurs rozpoczyna się 1 marca 2013 roku, a kończy się 30 czerwca 2013. Konkurs będzie przebiegał dwuetapowo.
4. Etap pierwszy: na początku kwietnia, maja, czerwca i w końcu czerwca (po zakończeniu sezonu artystycznego), powołane przez zespół Teatru Polskiego Radia jury będzie wybierało Recenzję Miesiąca, której Autorka/Autor zostanie uhonorowana/y umieszczeniem tekstu na stronie www. Teatru Polskiego Radia (oraz upominkiem w postaci CD z nagraniem słuchowiska lub książką z serii "Słuchowiska Polskiego Radia"). Autor Recenzji Miesiąca będzie proszony o pisemna zgodę na wykorzystanie tekstu na stronie www. Teatru Polskiego Radia.
5. Z chwilą nadesłania recenzji konkursowej Uczestnik udziela Polskiemu Radiu nieodpłatnej licencji na czas nieokreślony, która ma charakter licencji niewyłącznej na następujących polach eksploatacji:
a. nadanie za pomocą wizji przewodowej albo bezprzewodowej,
b. wpisanie do pamięci komputera,
c. wprowadzenie i prezentacja na stronach internetowych,
d. prezentacja w siedzibie lub w innej lokalizacji,
e. utrwalenie i zwielokrotnienie dowolną techniką, w tym techniką zapisu magnetycznego, optycznego, drukarską, reprograficzną, cyfrową oraz wprowadzenie do obrotu, w dowolnej liczbie egzemplarzy, w charakterze materiałów informacyjnych lub reklamowych dotyczących Konkursu, materiałów informacyjnych lub reklamowych dotyczących Organizatora.
6. Zwycięzca Konkursu zobowiązuje się do nie zgłaszania żadnych roszczeń względem Organizatora z tytułu wykorzystania recenzji konkursowej.
7. Uczestnik Konkursu oświadcza, iż jest autorem nadesłanej przez siebie recenzji konkursowej oraz że jego recenzja konkursowa nie narusza praw osób trzecich ani bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
8. Uczestnik ponosi pełną odpowiedzialność w przypadku, gdy osoba trzecia będzie sobie rościć prawa do nadesłanej przez Uczestnika recenzji konkursowej.
9. Recenzje konkursowe naruszające prawa osób trzecich lub bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa nie będą brane pod uwagę w Konkursie.
10. Organizator nie zwraca ani nie archiwizuje nadesłanych recenzji konkursowych.
11. Etap drugi Konkursu: na przełomie czerwca i lipca 2013 r. spośród nagrodzonych autorów tekstów zostanie wyłoniony Laureat naszego konkursu, któremu zostanie zaproponowany tygodniowy nieodpłatny staż w Teatrze Polskiego Radia (w nowym sezonie artystycznym). Laureat będzie mógł wybrać dogodny dla siebie termin stażu. (Organizator Konkursu nie pokrywa kosztów pobytu laureata w Warszawie).
12. Recenzje prosimy wysyłać mailem na adres: teatr@polskieradio.pl
13. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie przez Uczestnika niewłaściwych lub nieprawdziwych danych dotyczących adresu zamieszkania lub innych danych uniemożliwiających lub opóźniających kontakt z Organizatorem.
14. Administratorem danych osobowych jest Organizator.
15. Przystępując do Konkursu Uczestnik potwierdza, że wyraża zgodę na udział w Konkursie na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.
16. Dodatkowe informacje będą udzielane pod numerami telefonów: 22 645 54 56 lub 22 645 54 61