Polskie Radio Dzieciom

Jak spotkać się z uchodźcą twarzą w twarz?

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2022 12:14
Według danych Biura Wysokiego Komisarza ds. Uchodźców, działającego przy ONZ, pod koniec 2020 roku na całym świecie było ponad 26 mln uchodźców oraz 48 mln osób wewnętrznie przesiedlonych ze względu na konflikty zbrojne. Biorąc pod uwagę to, co dzieje się przez ostatnie dwa miesiące, aktualne statystyki z pewnością są znacznie wyższe. 
Uchodźcy z Ukrainy często starają się podjąć pracę, jednak wielu z nich potrzebuje wsparcia.
Uchodźcy z Ukrainy często starają się podjąć pracę, jednak wielu z nich potrzebuje wsparcia.Foto: Shutterstock/Vanja Stokic

Dane pokazują nam skalę zjawiska, które rośnie i wciąż będzie wzrastać, jednak liczby nie pomogą nam poznać, zrozumieć i zaakceptować uchodźctwa. Do tego potrzebne jest spotkanie, ale nie z uchodźcami, tylko z uchodźcą. Nie z tłumem, a konkretnym człowiekiem. Kim jest uchodźca, wyjaśniła w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom dziennikarka i reportarzystka, Monika Białkowska.  

Posłuchaj
59:15 25.04. Strefa 1.mp3 Jak spotkać się z uchodźcą twarzą w twarz? Cz. 1

 

Dwa lata temu po raz  pierwszy wybrała się na plac Wiktorii w Atenach, gdzie spotkała uchodźców twarzą w twarz. Poruszona tym, co zobaczyła i usłyszała, wyruszyła w podróż przez cztery kraje, by poznać historie ludzi dziesięciu narodowości. Swoje obserwacje opisała w książce „Nawet jeśli umrę w drodze. Twarzą w twarz z uchodźcami”, która właśnie się ukazała. 

- My czasami nie widzimy, że ci ludzie są wykształceni, ze świetnymi zawodami, uciekający często z bogatych domów, mający wielkie możliwości zawodowe w swoich krajach, a jednak zmuszeni są z jakiegoś powodu do ucieczki – mówi autorka książki. Jak podkreśliła, najważniejszym celem było zobaczenie w ludziach uciekających partnerów, współpracowników i ludzi równych nam, którzy mają społeczeństwu wiele do zaoferowania. 

Więcej o tym, jak spotkać się z uchodźcą twarzą w twarz w audycji "Strefa Rodzica" na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy do wysłuchania!

Audycja: Strefa Rodzica

Prowadzi: Marcin Perfuński

Gość: Monika Białkowska – dziennikarka i reportarzystka

Data emisji: 25.04.2022

Godzina emisji: 21:00

Zobacz także
Czytaj także

Filmy bodźcem do trudnych rozmów

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2021 18:00
Edukacja filmowa stanowi doskonałe narzędzie wspierające proces edukacji i wychowania dzieci. Słowa i dźwięki przekazywane w produkcjach audiowizualnych mogą być dla dorosłych inspiracją do poruszenia pewnych zagadnień z dziećmi i młodzieżą, którym z kolei film pomaga lepiej zrozumieć rzeczywistość.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak rozwija się mowa w rodzinach wielojęzycznych?

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 14:00
Jak się okazuje, liczba osób na świecie mówiących w więcej niż jednym języku stanowi większość. Co więcej, z czasem język, który przyswoiliśmy na początku życia może ustąpić miejsca innemu, w związku z czym pojęcie języka ojczystego jest płynne. Chcąc przyjrzeć się bliżej rozwojowi umiejętności komunikacyjnych u dzieci, w zależności od liczby języków których się uczą, zespół MultiLADA z Uniwersytetu Warszawskiego postanowił przeprowadzić badanie StarWords, o który w "Strefie Rodzica" opowiedziały Ewa Haman, profesor na Wydziale Psychologii UW oraz Karolina Mieszkowska, adiunkt badawczy na Wydziale Psychologii UW.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fazy pomocy uchodźcom z Ukrainy. Jak zapobiec wypaleniu?

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2022 10:38
Pierwsza faza pomocy nazywana jest heroiczną. Jest ona podsycona dużymi emocjami, a zaangażowanie jest efektywne. Mowa tu o uruchamianiu potencjału społeczności i mobilizacji sił. Następnie przychodzi faza miesiąca miodowego, która objawia się ufnością i nadzieją. Panuje wówczas przekonanie, że można realnie pomóc i uda się coś stworzyć.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ukraińscy uczniowie w polskich szkołach. Problemy i wyzwania

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2022 11:05
Do najważniejszych wyzwań z punktu widzenia nauczycieli i wychowawców należy sprawna integracja dzieci z zespołem klasowym, który zastaną. Właściwe przyjęcie jest gwarancją dobrego samopoczucia w klasie i może ułatwić chociażby poradzenie sobie z barierą językową. Dobrym rozwiązaniem są także oddziały przygotowawcze. Problem pojawia się wówczas gdy ukraińskie dziecko trafia do ostatniej klasy szkoły podstawowej czy liceum i lada moment musi napisać egzamin w języku polskim, w tym egzamin z języka polskiego. 
rozwiń zwiń