Kampania została zainicjowana przez Wydawnictwo Tatarak i Fundację Powszechnego Czytania, pod patronatem Biblioteki Narodowej. Została zainaugurowana 23 kwietnia, w Światowy Dzień Książki. Kulminacja działań przypadała w czerwcu, w związku z obchodzonym w tym czasie Dniem Ojca.
Akcja zwróciła uwagę na niepokojącą kwestię - obecnie w Polsce chłopcy i mężczyźni czytają dużo mniej niż dziewczynki i kobiety*. Jedną z przyczyn jest brak męskich czytelniczych wzorców. Działania pozwoliły na zainicjowanie dyskusji wokół problemu oraz wprowadzania zmian, które pomogą go rozwiązać.
"Jako wydawca obserwujemy na co dzień kupujących książki dla dzieci, i są to w olbrzymiej większości kobiety. Uderzyło nas to swoiste wykluczenie – postanowiłyśmy zatem zaprosić mężczyzn do naszego kolorowego świata lektur dziecięcych: do wybierania, wspólnego czytania i budowania relacji z dzieckiem – powiedziała Monika Wróbel-Lutz, prezeska wydawnictwa Tatarak.
"Bardzo nas ucieszył zdecydowanie entuzjastyczny odbiór akcji: widać, że sporo Tatusiów, Wujów i Dziadków czyta z dziećmi, widać też, że inni, kiedy poczuli się zaproszeni, od razu się włączyli. I o to chodziło! Kilka minut dziennie poświęcone na wspólną lekturę, to naprawdę niewielka inwestycja, która może zbudować dużo lepszą przyszłość dziecka" – mówiła Maria Deskur, prezeska FPC, współautorka poradnika "Supermoc Książek #TataTeżCzyta".
"Edukacja bez czytania jest zasadniczo niemożliwa. Dlatego tak ogromnie ważne jest, by dzieciom i z dziećmi czytać od małego, to jest najlepsze przygotowanie do edukacji szkolnej jakie można sobie wyobrazić! – dodaje Edyta Plich, prezeska fundacji Edico, współautorka poradnika "Supermoc Książek #TataTeżCzyta".
Kampania powstała dzięki porozumieniu ponad 30 wydawców, dystrybutorów, księgarzy i bibliotekarzy, samorządowców oraz instytucji i firm. Jej ambasadorami zostali znani ojcowie – muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak "Who’s Your Daddy" sportowiec Łukasz Jurkowski,
a także Wiesław Nowobilski. W akcję włączyła się również Anna Lewandowska.
"Jeśli mogę w jakiś sposób pomóc w tym, żeby o czytaniu było głośniej, to chcę to robić i robię! Bardzo lubię takie akcje, bo odnoszę wrażenie, że są naprawdę wartościowe. W wielu domach brakuje książek, a książki w domu to najlepsza droga do tego, aby nimi pozytywnie zarazić dzieci"
– mówił Łukasz Dominiak, Tata Instagramer "Who’s Your Daddy".
Kluczowym punktem Kampanii była publikacja broszury "Supermoc Książek #TataTeżCzyta" autorstwa Marii Deskur, prezeski FPC oraz Edyty Plich, prezeski Fundacji Edico. Bezpłatna publikacja została udostępniona w formie e-booka do pobrania na stworzonej specjalnie stronie www.tatatezczyta.pl oraz w wersji drukowanej – dostępna na Targach Książki w Warszawie,
w wybranych księgarniach, bibliotekach i przedszkolach. Łącznie rozdanych zostało ponad 30 000 papierowych egzemplarzy broszury.
Oficjalna premiera publikacji odbyła się w Domu Literatury w Warszawie 24 maja i była połączona
z bardzo owocnym panelem dyskusyjnym nt. czytania wśród mężczyzn z udziałem znanych ojców
– ambasadorów kampanii.
Inicjatywa swoim zasięgiem objęła także media społecznościowe, gdzie cieszyła się dużym wsparciem użytkowników, blogerów i influencerów oraz zaangażowaniem wydawców literatury dziecięcej. Dzięki temu udało się zbudować szeroką grupę sprzymierzeńców wspierających akcję oraz uzyskać blisko 2 000 publikacji pod hashtagiem #TataTeżCzyta, zapraszając do chwalenia się czytaniem i polecania dobrych książek.
W działania włączyli się m.in. autorzy kanałów Supertata.tv, Uczę filozofować, Father_ing, redaktor naczelny Bliżej Przedszkola, redaktorzy Polskiego Radia Dzieciom, które to, razem z TVP ABC, stały się patronami medialnymi akcji. W ramach wsparcia kanał telewizyjny dla dzieci zorganizował na swoim profilu angażujący konkurs czytelniczy #CzerwcowePiątkiZTatą, a Polskie Radio Dzieciom włączyło się w akcję polecania książek. Liczba wyświetleń treści związanych z akcją przekroczyła 5 000 000.
Działania wsparła także Taniaksiazka.pl, która w swojej literackiej ofercie proponowała szeroką gamę książek rekomendowanych przez wydawców w ramach akcji, skutecznie zwracając uwagę na tytuły warte polecenia, szczególnie tatom.
Kolejnym istotnym elementem kampanii były działania skierowane do bibliotekarzy i nauczycieli, udostępnienie pakietu materiałów - scenariuszy lekcji, plakatów, zakładek i zawieszek do wydruku. Włączenie w akcję bibliotek, szkół i przedszkoli umożliwiło bezpośrednie dotarcie do ojców
i opiekunów dzieci.
Zwieńczeniem akcji było szerokie działanie w przestrzeni miejskiej. Z okazji Dnia Ojca, dzięki uprzejmości PKP, na siatkach led dworców w Warszawie, Poznaniu i Katowicach pojawiły się animacje oraz spot zachęcający do czytania książek dzieciom, bazujący na ilustracjach i treści broszury.
Czytanie powinno być inkluzywne, co wymaga zaproszenia do niego osób nieczytających. Kampania #TataTeżCzyta przyczyniła się do złamania pewnych stereotypów i wykreowania wizerunku czytającego mężczyzny. Tym samym do włączanie do grona czytelników osób, które dotychczas - jak wynika z badań - czuły się niewystarczająco zaproszone. Działania podejmowane w ramach akcji kreowały pozytywne wzorce oraz promowały codzienne nawyki, kluczowe dla naprawy stanu polskiego czytelnictwa.
Treści oraz broszura dostępne na: www.tatatezczyta.pl
Patronat honorowy:
Biblioteka Narodowa
Organizatorzy kampanii:
Wydawnictwo Tatarak i Fundacja Powszechnego Czytania
Patronem medialnym akcji #TataTeżCzyta jest Polskie Radio Dzieciom.