Spektakl w lekki i zabawny sposób opowiada o czymś, co zupełnie nie jest zabawne: wykluczeniu i pragnieniu akceptacji. To tematy, które dotyczą nie tylko dzieci w szkole, ale
i nas, dorosłych – w społeczeństwie. Przedstawieniu towarzyszą działania wspierające odbiór przez osoby neuroróżnorodne: przedprzewodnik oraz warsztaty kontekstowe.
Proces powstawania spektaklu konsultowali członkowie dziecięcej grupy teatralnej "Wytwórnia" przy Wrocławskim Teatrze Lalek: Zofia Baranowska, Marya Goncharova, Aleksander Górniak, Kinga Groves, Aleksandra Jarmoluk, Aniela Kokocińska, Aleksandra Obrok, Olga Osińska, Ksawery Traczyński.
Premieta spektaklu "Zła dziewczynka" we Wrocławskim Teatrze Lalek
Nikłoś chodzi do pierwszej klasy. Jest nieśmiały, a do tego się jąka. Bardzo chciałby należeć do klasowej paczki, ale dzieci nie akceptują go. Trudno powiedzieć dlaczego, skoro każde z nich zmaga się z jakąś trudnością: Oczarek nie potrafi się skupić, Bojan jest lękliwy, a Idealka musi być zawsze we wszystkim najlepsza. Sytuacja zmienia się, kiedy do klasy dołącza nowa uczennica – Zajarka. Dziewczynka zawsze mówi to, co myśli, nie rozumie żartów i łatwo wpada w złość. Teraz to jej nikt nie lubi, więc Nikłoś powinien być szczęśliwy… ale jakoś nie jest.
Spektakl w lekki i zabawny sposób opowiada o czymś, co zupełnie nie jest zabawne: wykluczeniu i pragnieniu akceptacji. To tematy, które dotyczą nie tylko dzieci w szkole, ale
i nas, dorosłych – w społeczeństwie. Przedstawieniu towarzyszą działania wspierające odbiór przez osoby neuroróżnorodne: przedprzewodnik oraz warsztaty kontekstowe.
Proces powstawania spektaklu konsultowali członkowie dziecięcej grupy teatralnej "Wytwórnia" przy Wrocławskim Teatrze Lalek: Zofia Baranowska, Marya Goncharova, Aleksander Górniak, Kinga Groves, Aleksandra Jarmoluk, Aniela Kokocińska, Aleksandra Obrok, Olga Osińska, Ksawery Traczyński.
Premiera spektaklu "Zła dziewczynka" we Wrocławskim Teatrze Lalek
DOSTĘPNOŚĆ W SPEKTAKLU ZŁA DZIEWCZYNKA
Premierze „Złej dziewczynki” w reżyserii Jakuba Krofty towarzyszą liczne działania artystyczne i edukacyjne dla dzieci i młodzieży. We Wrocławskim Teatrze Lalek dostrzegamy potrzeby
i tworzymy przestrzeń dla nowych odbiorców wydarzeń kulturalnych: dzieci i młodzieży
w kryzysie zdrowia psychicznego, neuroróżnorodnych oraz z niepełnosprawnościami.
„Zła dziewczynka” to znakomita przestrzeń do rozmawiania o bliskich im tematach. Dane WHO mówią, że w Polsce ¼ osób doświadczy lub doświadczyła kryzysu zdrowia psychicznego. Badania jasno pokazują, że kultura, a w szczególności teatr, może być dla nich źródłem wsparcia i zdrowienia.
Dostępność „Złej dziewczynki” realizujemy na poziomie urefleksyjnionym. Nie ograniczamy się jedynie do technicznego wsparcia w postaci audiodeskrypcji czy tłumaczenia PJM, ale proponujemy podejście uwzględniające specyfikę potrzeb odbiorców oraz ich kontekst społeczny. Nawiązujemy dialog z widzami naszych spektakli, uwzględniamy ich opinie
i sugestie, dostosowujemy nasze propozycje do ich potrzeb. Do współpracy zaprosiliśmy organizacje działające na rzecz dostępności wydarzeń kulturalnych, samorzeczników oraz dzieci i młodzież – najważniejszych odbiorców spektaklu.
Dzięki zaprojektowaniu licznych działań towarzyszących (konsultacji, seminariów, warsztatów, publikacji), tworzymy wydarzenie łączące różne perspektywy oraz otwarte i przyjazne dla osób, które zwykle nie uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych, m.in. osób neuroróżnorodnych,
w kryzysie emocjonalnym / kryzysie zdrowia psychicznego oraz tych wszystkich, które odczuwają i wyrażają emocje w sposób odbiegający od społecznie przyjętych norm.
Premierze spektaklu towarzyszą m.in.:
- konsultacje: proces powstawania spektaklu konsultowały dzieci i młodzież z grupy teatralnej „Wytwórnia” przy Wrocławskim Teatrze Lalek;
- seminarium „Kontakt z odbiorcą w kryzysie zdrowia psychicznego oraz z osobą neuroróżnorodną”, które dla pracowników Wrocławskiego Teatru Lalek przeprowadzili eksperci fundacji eFkropka;
- seminarium „Projektowanie działań teatralnych dla zdrowia psychicznego”, które dla pracowników Wrocławskiego Teatru Lalek przeprowadziła Justyna Mańkowska-Kaczmarek – ekspertka Fundacji KATARYNKA i autorka bloga „Czuj się dobrze w kulturze”;
- cykl bezpłatnych warsztatów twórczych „Schola? Styka!” czyli inkluzywna
i przewrotna zabawa w teatralną szkołę marzeń, do której zapraszają Marta Kurowska
i Robert Maniak. Cykl jest adresowany do neurotypowych i neuroróżnorodnych uczestników w wieku 8-12 lat;
- cykl bezpłatnych warsztatów twórczych dla młodzieży z dziennych oddziałów psychiatrycznych. Na spotkania zaprasza Katarzyna Krajewska;
- przedprzewodnik, czyli bezpłatna, inkluzywna publikacja dla widzów, rodziców
i nauczycieli. W przedprzewodniku piszemy o tym, w jaki sposób widzowie neuroatypowi
i w kryzysie zdrowia psychicznego mogą się przygotować do wizyty na spektaklu, jakie treści porusza przedstawienie i jakimi środkami dźwiękowymi i wizualnymi operuje;
- nie zapominamy również o tłumaczeniu na Polski Język Migowy i audiodeskrypcji dla widzów z niepełnosprawnością wzroku. O tłumaczenie PJM zadbają znakomite tłumaczki: Elżbieta Resler i Agata Mazieńczuk, a autorem audiodeskrypcji jest Robert Maniak.
Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Patronat medialny nad premierą spektaklu "Zła dziewczynka" objęło Polskie Radio Dzieciom.