Polskie Radio Dzieciom

ABC nagrywania mini reportaży przy użyciu smartfonu "Jak zostać reporterem"

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2020 13:31
Jak należy trzymać smartfon, żeby dźwięk dobrze się nagrał? Jan usłyszeć nie tylko nagrywane słowa ale także wszystkie dźwięki dookoła nas? Jak zadawać pytania by rozmowa była ciekawa? Na te i wiele innych pytań odpowiedziała Julia Rozbiecka, reporterka Polskiego Radia Dzieciom, autorka październikowego cyklu "Kącik Reporterski".
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock

Kilka prostych zasad pracy reportera:

Posłuchaj
06:53 kącik reporterski 27.10.mp3 ABC nagrywania mini reportaży przy użyciu smartfonu w "Kąciku reporterskim" (Jak zostać reporterem/Polskie Radio Dzieciom)_27.10.2020.

 

1. Ważne jest, żeby odpowiednie trzymanie smartfonu, po to, by dźwięk dobrze się nagrał. W radiu jakość nagranego dźwięku jest niezwykle ważna. Jeśli jakość będzie zła, pojawią się np. trzaski czy uderzenia w mikrofon to taki dźwięk może być uznany za nieemisyjny czyli niemożliwy do nadania w stacji radiowej. Więc jak nagrywać przy pomocy telefonicznego dyktafonu? Trzeba trzymać telefon w ten sposób, żeby nim nie machać, nie przesuwać po nim ręką, warto też nagrywać w cichym miejscu, gdzie otoczenie, które wychwyci mikrofon nie przeszkadzało w zrozumieniu przeprowadzonej rozmowy.
Trzeba trzymać telefon lub inny sprzęt służący do nagrywania blisko ust, i jednocześnie z boku.
No i pamiętajcie, żeby sprawdzić czy dźwięk się rzeczywiście nagrywa.. Warto, jeśli jest taka możliwość, zablokować jakoś klawisze telefonu czy innego urządzenia po to, żeby przypadkowe dotknięcie nie przerwało nagrania.

2. Przed rozpoczęciem nagrania trzeba się przygotować czyli dobrze zastanowić co będziemy nagrywać i dlaczego. Reporter to ktoś, kto dźwiękiem opowiada o ciekawych historiach, które dzieją się obok niego. To ważne, żebyśmy nagrywając reportaże radiowe bardziej uczyli się słuchać świata dookoła nas, a nie - go oglądać. Szukajmy nie tylko słów, ale i tego co szumi, brzęczy, szeleści - wszystkiego, co dźwiękiem opowiada nam historię.

3. Trzeba zadawać dużo szczegółowych pytań w taki sposób, żeby dowiedzieć się jak najwięcej oraz nagrać jak najwięcej dodatkowych, ciekawych dźwięków, żeby potem w momencie montażu, wkleić je jako ozdobniki. Dzięki temu opowiadana historia będzie ciekawsza i bardziej zadziała na wyobraźnię słuchacza.

4. Trzeba uważnie słuchać tego, co dzieje się w miejscu nagrania i co mówią rozmówcy ponieważ może się okazać, że nasze nagranie opowiada o czymś innym, niż myśleliśmy. Co wtedy?

Zapraszamy do wysłuchania audycji. Na końcu tego odcinka "Kącika reporterskiego" autorka ogłosiła zadanie reporterskie dla wszystkich chętnych! Co należy zrobić? Posłuchajcie!

Listopadowe wydania „Kącika reporterskiego” przygotuje Patryk Bartoszewski. Do usłyszenia!

Audycja: Jak zostać reporterem?
Autor: Reporterzy Polskiego Radia Dzieciom. W tym wydaniu Julia Rozbiecka.
Data emisji: 27.10.2020.
Godzina emisji: 15.30. 

Audycja Jak zostać reporterem w Polskim Radiu Dzieciom w każdy wtorek od 15.30 - 15.35.

Polskie Radio Dzieciom  - całodobowy program radiowy skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz rodziców. Audycje kierowane do dzieci rozwijają wyobraźnię i budują kreatywność. Pasmo wieczorne kierowane jest do osób dorosłych i stanowi kompendium wiedzy w zakresie wychowania, nauki i sztuki.  

Polskie Radio Dzieciom, jako jedyne medium na rynku, kierując się misją Polskiego Radia, nie emituje na swojej antenie żadnych reklam. Rodzice mogą zatem czuć się bezpiecznie, wiedząc, że ich dzieci nie usłyszą żadnych przekazów podprogowych. 

Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom starają się być wszędzie tam, gdzie dzieje się coś interesującego i wartościowego dla najmłodszych. Wspierają charytatywne akcje oraz projekty, które niosą ze sobą wartość edukacyjną. Podejmują współpracę patronacką z wydawnictwami, teatrami, kinami. Patronatem medialnym obejmowane są również koncerty, wystawy i pokazy. 

Jednym z czołowych projektów Polskiego Radia Dzieciom jest współpraca z Placówkami Ambasadorskimi: przedszkolami i szkołami na terenie całego kraju.

jo/jr

Zobacz więcej na temat: dźwięki edukacja wyobraźnia
Zobacz także
Czytaj także

"Jak zostać reporterem?" Mieszamy radiowe dźwięki

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2020 13:32
W czasie poprzednich spotkań zastanawialiśmy się, po co nam w radiu ta wyobraźnia. Warto pamiętać, że wyobraźnia to uważność na dźwięki. W radiu służy nam do tego, żeby nie tyle słowami, ale właśnie różnymi efektami dźwiękowymi takimi jak szeleszczenie, trzeszczenie albo wycie wiatru, opowiadać radiowe historie. Bo wtedy dzięki wyobraźni można daną opowieść zobaczyć oczyma wyobraźni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak nagrywać dźwięki, które opowiadają historię? Reportaż sześciolatki

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2020 15:47
Nauczyć się, jak dźwiękami opowiedzieć w radiu historię - właściwie to będziemy robić w każdym odcinku naszego kącika reporterskiego. Bo możecie sobie myśleć, że radio to prosta sprawa, taka zwykła skrzyneczka, w której nic niestety nie widać, tylko słychać… nic bardziej mylnego. Radio - a tym samym reportaż - jest bardziej czarodziejskie i trochę bardziej skomplikowane, niż wam się zdaje!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Budowanie emocji w reportażu. Siła tkwi w szczególe

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2020 23:55
Z minionych 3 wydań "Kącika reporterskiego" wiemy już, jak trzymać telefon, żeby dobrze nagrywać dźwięki, wiemy też, że reporter musi słuchać różnych odgłosów, nagrywać je i pytać tych z którymi rozmawia o bardzo wiele rzeczy.
rozwiń zwiń