Wśród różnic można wskazać brak tak zwanych grobów pańskich w cerkwiach - mówi prawosławny ksiądz Henryk Paprocki. Za to jest święty całun z ikoną Chrystusa złożonego do grobu.
Po nocnym nabożeństwie ku czci zmartwychwstałego Chrystusa przed południem wierni przychodzą do cerkwi, gdzie są witani przez kapłanów koszami pełnymi jaj farbowanych na czerwono. Kolor jest nieprzypadkowy i nawiązuje do wydarzenia w Rzymie z udziałem Marii Magdaleny. Na dowód zmartwychwstania skorupki jaj, przyniesionych przez nią w koszyku cesarzowi, miały zmienić barwę.
Pascha symbolem obfitości w Ziemi Świętej
Na wielkanocnym stole prawosławnych, po czterdziestodniowym poście, nie brakuje tłustych i mięsnych potraw. Jedną z nich jest zupa solanka, zawierająca wszystkie rodzaje mięs a także oliwki, kapary i kiszone ogórki.
Charakterystyczną potrawą wielkanocną prawosławnych jest pascha, którą przygotowuje się ze słodkiego twarogu z bakaliami. Pascha jest symbolem obfitości w Ziemi Świętej. Dla chrześcijan tym miejscem jest Kościół, w którym spotykamy Chrystusa.
Niedzielne śniadanie wielkanocne u wielu wschodnich chrześcijan będzie pierwszym obfitym posiłkiem po tygodniu bardzo ścisłego postu, a dla niektórych - nawet miesiącu bez spożywania mięsa. Dlatego też śniadanie wielkanocne rozpoczyna się od razu po powrocie ze świątyń. Podobnie jak u katolików, śniadanie wielkanocne zaczyna się od dzielenia święconym jajkiem. Wśród wielu potraw na stole jest też pascha.
TVN24/x-news
Przynależność do Kościoła prawosławnego w Polsce zadeklarowało ponad 150 tys. osób
Cerkiew jest drugim pod względem liczebności Kościołem w Polsce. Najwięcej wiernych obrządku wschodniego mieszka w województwie podlaskim, przede wszystkim w Białymstoku oraz na Podkarpaciu.
Przedstawiciele polskiej Cerkwi liczbę wiernych szacują na 450-500 tys. osób. Według danych GUS z ostatniego spisu powszechnego, ale uznawanych przez hierarchów za niemiarodajne, przynależność do Kościoła prawosławnego w Polsce zadeklarowało 156 tys. osób. Do Kościoła greckokatolickiego - 33 tys.
Różnice w terminie obchodów Wielkanocy u prawosławnych i katolików biorą się z faktu, że prawosławni świętują Boże Zmartwychwstanie zawsze po żydowskim święcie Paschy. Różnice w poszczególnych latach mogą sięgać nawet kilku tygodni. W tym roku jednak kalendarze liturgiczne chrześcijan zachodnich i wschodnich spotkały się. Tylko raz na kilka lat Wielkanoc wypada w obu obrządkach w tym samym czasie. Poprzednim razem wspólnie świętowano w 2010 roku. Przeważnie Wielkanoc w Cerkwi wypada po świętach katolickich, a maksymalna różnica może być nawet pięciotygodniowa.
W Polsce święta obchodzi około pół miliona prawosławnych.
IAR,PAP,kh