Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
Sobota
Niedziela

Playlista

Bliskie spotkania trzeciego stopnia
"Bliskie spotkania trzeciego stopnia", foto: www.denofgeek.us
20.11.2014

Twarze Spielberga

Z okazji pobytu Stevena Spielberga w Polsce warto przypomnieć znakomity wideo-esej "The Spielberg Face".

Jego autorem jest Kevin B. Lee, który analizuje twórczość Spielberga przez pryzmat jednego z ulubionych środków formalnych reżysera - powolnego najazdu kamery na twarz.bohatera lub bohaterki. Lee pokazuje dzięki temu ewolucję Spielberga i dowodzi, że sam twórca dokonał w pewnym momencie dekonstrukcji swojego znaku rozpoznawczego.
Nikogo, kto zwrócił uwagę na oprawę graficzną tego bloga, nie zdziwi zapewne fakt, że jestem fanem Spielberga. Poza innymi przymiotami jego dzieł - kompozycją wizualną, narracyjną wirtuozerią, innowacyjnością połączoną z tzw. "popular appeal" - największą siłą kina Spielberga wydawało mi się zawsze to, że jest ono ekwiwalentem czułego objęcia rodzica po koszmarnym śnie. Filmy autora "E.T." najczęściej oferują pocieszenie, podsuwają odpowiedzi i mówią, że będzie dobrze. Jednak koszmar, mrok i zło istnieją w twórczości Spielberga jako niezbywalna część egzystencji, której trzeba doświadczyć, aby zaznać ukojenia.

Mimo że zdarzają się Spielbergowi nieudane flirty z kiczem i sentymentalizmem, ten dualizm światła i ciemności sprawia, że jego najlepsze filmy przyciągają nie tylko bogactwem wyobraźni, inscenizacji czy spektaklu, ale również potencjałem terapeutycznym. To reżyser, który doskonale rozumie mechanizm i potężną moc lęku, jak również - być może jeszcze potężniejszą - siłę pragnienia, aby ktoś ten lęk przegonił.

O Autorze:

Krytyk filmowy, kulturoznawca. Absolwent Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Redaktor i prowadzący czwartkowej audycji "Na cztery ręce" w radiowej Czwórce. Współpracuje z "Kinem", portalami "dwutygodnik.com", "filmweb.pl", "Fandor". Prowadził i współredagował "Aktualności Filmowe" w Canal+. Współautor książek "Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej" (red. Jakub Bożek) i "Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama" (red. Kuba Mikurda). Laureat Grand Prix Konkursu im. Krzysztofa Mętraka, nominowany do Nagrody PISF w kategorii "Krytyka filmowa". Wielbiciel Jeana-Luca Godarda, Joela i Ethana Coenów, Bruce'a Springsteena i Jona Stewarta. Fan Manchesteru United i angielskiego futbolu.