Woda na księżycu Saturna

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2009 14:05
Odkryto sód, który najprawdopodobniej świadczy o istnieniu wody.

Na niewielkim księżycu Saturna, Enceladusie, znajduje się prawdopodobnie płynna woda. Wskazują na to zdjęcia, które dostarczyła znajdująca się w pobliżu amerykańska sonda Cassini.

Urządzenia badawcze sondy wykryły sole sodu, które znajdują się w gazie i drobinach lodu, wydobywających się z okolic południowego bieguna księżyca. Do wypłukiwania takich minerałów prowadzi długotrwały kontakt skał z wodą - podobnie jak na Ziemi.

Zdaniem amerykańskich naukowców oznacza to, że tuż pod powierzchnią księżyca w jaskiniach mogą znajdować się jeziora płynnej wody. To sensacyjne odkrycie - podkreślają astronomowie. Wskazuje ono bowiem, że Enceladus może być księżycem, na którym istnieje lub istniało życie. Oprócz wody prawdopodobnie obecne są tam bowiem dwa inne czynniki niezbędne do utrzymywania życia - energia i związki organiczne. Publikację amerykańskich i niemieckich naukowców zamieszcza najnowszy numer tygodnika Nature.

Rafał Motriuk /iar /PZ

Zobacz więcej na temat: astronomia księżyc NASA

Kepler poszuka drugiej Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2009 13:01
NASA wysłała w kosmos najnowocześniejszy teleskop kosmiczny – Keplera. Jego misją będzie poszukiwanie planet takich jak Ziemia. W sobotę z Przylądka Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Atlas II, która wyniosła na orbitę teleskop kosmiczny najnowszej generacji – obserwatorium Kepler.

Chiny pierwsze na Księżycu

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2008 14:40
Chiny są zdolne wysłać człowieka na Księżyc w ciągu nadchodzącej dekady.

Czy Phoenix się odezwie?

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2010 11:42
Urządzenie najprawdopodobniej zamarzło, ale NASA nie traci nadziei.