Odkryli "boską cząstkę". Znowu?

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2011 12:00
Zaledwie kilkanaście dni temu Tevatron miał odkryć zupełnie nową fizykę. Ale to nie poszukiwany od lat bozon Higgsa. Teraz czas na ripostę Wielkiego Zderzacza Hadronów. Ponoć właśnie odkrył tę cząstkę.
LHC i CERN z lotu ptaka
LHC i CERN z lotu ptakaFoto: CERN/Press Office Photo Selection

Naukowcy zastanawiają się, czy doszło do epokowego przełomu w badaniach nad wszechświatem. Najnowsze dane dotyczą poszukiwanej od lat 60. XX wieku cząstki Higgsa. Spekulacje pojawiły się, gdy w Internecie opublikowano sensacyjną notatkę sporządzoną przez ekspertów pracujących w Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC).

Europejski LHC to najwiekszy akcelerator cząstek na świecie. Kosztował sporo i pracuje już od roku bez żadnych zakłóceń. Nic dziwnego, że wzrasta napięcie, a cała Europa oczekuje naukowych wyników. Z LHC o palmę fizycznego pierwszeństwa rywalizuje mniej potężny amerykański Tevatron. Jak na złość, to Amerykanie na razie mogą pochwalić się sensacyjnymi odkryciami. Zdaniem fizyków pracujących na największym amerykańsim zderzaczu cząstek (był największy na świecie do momentu uruchomienia europejskiego LHC), na świecie może istnieć zupełnie nowa cząstka elementarna, której istnienia nikt jeszcze nie przewidział. Na razie to tylko hipoteza, ale dane z Tevatronu wskazują, że nowa cząstka może faktycznie istnieć. Jej ślad zaobserwowano w Tevatronie podczas zderzeń protonów i ich odpowiedników ze świata antymaterii, czyli antyprotonów. Podobnie jak poszukiwany przez LHC bozon Higgsa, nowa cząstka ma być odpowiedzialna za to, że materia posiada masę. To jednak nie ten bozon.

Odkrycie Amerykanów komentowano gorączkowo na całym świecie, tymczasem LHC pracował. Notatka, która pojawiła sie w Internecie, ujawnia, że dane z eksperymentu ATLAS, który trwa w LHC, potwierdzają istnienie bozonu Higgsa. Odkrycie tej cząstki byłoby sensacją: jest ona przewidziana teoretycznie, ale jej eksperymentalne poszukiwania trwają od ponad 40 lat. Dzięki niej fizycy wreszcie dowiedzieliby się, dlaczego inne cząstki obecne we wszechświecie mają masę i potwierdzili Model Standardowy, który na razie pozostaje prawdopodobną teorią. Ale to jeszcze nie koniec. Także fizycy z CERN zapowiadają ciąg dalszy. – Ekscytująca nowa fizyka, w tym nowe cząstki, mogą zostać odkryte już w najbliższej przyszłości – czytamy w notatce.

- Na poważnie można brać tylko oficjalne dane z eksperymentu ATLAS, które zostały powierdzone przez współpracowników – uspokaja Fabiola Gianotti, rzeczniczka eksperymentu ATLAS.

Czy zatem w LHC rzeczywiście doszło do przełomu?  Notka może być zarówno zapowiedzią odkrycia, jak i zabiegiem PR, który ma odwrócić uwagę świata od sukcesów Tevatronu. Ostatecznie, kiedy badaniom naukowym towarzyszy takie zainteresowanie świata i kiedy wydaje się na nie takie kwoty, wojna medialna zaczyna grać niebagatelną rolę.

(ew/PhysOrg.com/polskieradio.pl)

Zobacz więcej na temat: CERN Europa lata 60

Tevatron szuka bozonu Higgsa

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2009 13:37
Czy należący do CERNu LHC da się przegonić Amerykanom?

Co po LHC?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2009 13:05
Przedstawiamy naukowe możliwości i trwające już prace nad nowymi zderzaczami cząstek. Jeszcze potężniejszymi.

Droga do ciemnej materii i boskiej cząstki otwarta

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 21:57
Początek ery nowych odkryć", "przełom w fizyce" - takimi słowami określają naukowcy wtorkowy start cyklu zderzeń protonów przy energii 7 TeV i zacierają ręce.

Odnaleźli "boską cząstkę"?

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2011 11:55
Fizycy z CERN ogłosili, że już posiadają wystarczającą ilość danych, aby ostatecznie potwierdzić lub obalić twierdzenie o istnieniu "boskiej cząstki". Ale nie ogłaszają jeszcze, jaki jest werdykt.

Tevatron odkrył nową fizykę?

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2011 15:00
Tevatron nie jest tak potężny jak Wielki Zderzacz Hadronów, ale być może dokonał własnie wielkiego odkrycia. To zupełnie nieznane cząstki i zupełnie nowa fizyka.