Teleskop Chandra czaruje zdjęciami mgławic

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2012 13:05
Należące do NASA Obserwatorium Chandra przesłało kilka wspaniałych zdjęć planetarnych znajdujących się w pobliżu Układu Słonecznego. Nasze sąsiedztwo jest zachwycające.
Mgławice planetarne
Mgławice planetarneFoto: NASA/Chandra.
Teleskop Chandra czaruje zdjęciami mgławic
Zespół astronomów pod kierunkiem Joela Kastnera i Rodolfo Monteza Jra użył Chandry do obserwacji 21 mgławic planetarnych położonych nie dalej niż 5000 lat świetlnych od Ziemi.
Nazwa mgławica planetarna może być nieco myląca, ponieważ ten typ mgławicy nie ma nic wspólnego z planetami. Nazwa wzięła się stąd, że kiedyś astronomowie kierowali się wyłącznie zaobserwowanym kształtem i uznali te obiekty za podobne do małej jasności tarcz odległych planet, jak Urana czy Neptuna. Mgławica planetarna to tymczasem obłok gazu i pyłu powstałego z zewnętrznych warstw gwiazdy kończącej etap syntezy jądrowej we wnętrzu. W centrum takiego obiektu odkrywane są zwykle białe karły, w które zamieniają się gwiazdy po utracie otoczki.
Cztery mgławice ze zdjęcia to Mgławica Kocie Oko (NGC 6543), NGC 6826, NGC 7662 i NGC 7009. Ich zdjęcia zrobiły największe wrażenie estetyczne na naukowcach i dlatego postanowili je pokazać szerokiej publiczności. Na zdjęcia nałożono zarówno obraz promieniowania X, które wychwyciła Chandra (kolor purpurowy), jak i ich zwykły wygląd optyczny (czerwony, zielony, niebieski).

Nazwa "mgławica planetarna" może być nieco myląca, ponieważ ten typ mgławicy nie ma nic wspólnego z planetami. Nazwa wzięła się stąd, że kiedyś astronomowie kierowali się wyłącznie zaobserwowanym kształtem i uznali te obiekty za podobne do małej jasności tarcz odległych planet, jak Urana czy Neptuna. Mgławica planetarna to tymczasem obłok gazu i pyłu powstałego z zewnętrznych warstw gwiazdy kończącej etap syntezy jądrowej we wnętrzu. W centrum takiego obiektu odkrywane są zwykle białe karły, w które zamieniają się gwiazdy po utracie otoczki.

(ew/NASA/Wiki)

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos NASA

Odkryto mgławicę "sadzonego jajka". Polacy pomogli

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2011 07:30
Astronomowie zaobserwowali mgławicę o niecodziennym kształcie. Wygląda ona trochę jak sadzone jajko - z dużą gwiazdą w środku i obłokiem materii na zewnątrz.