Ostatnia aktualizacja: 29.10.2012 20:15
Około 250 mln lat temu miało miejsce wielkie wymieranie gatunków. Życie niemal całkowicie zniknęło. Co gorsza, potem na Ziemi panowały mordercze upały, które spowolniły proces odradzania życia.
Foto: sxc.hu
5 milionów lat upałów zahamowało rozwój życia
Pod koniec Permu, jeszcze przed epoką dinozaurów, nastąpił wielki biologiczny „restart”. Wyginęły niemal wszystkie gatunki. Zwykle po takim przesileniu trwa   okres posuchy, po którym przez kilkadziesiąt tysięcy lat życie trwa w uśpieniu. Po wymieraniu sprzed 250 mln lat okres ten trwał aż 5 mln lat! Było zbyt gorąco, by przetrwać - dowodzą naukowcy z Wielkiej Brytanii, Chin i Niemiec na łamach „Science”.

Badania prowadzone przez naukowców z University of Leeds oraz chińskiego Uniwersytetu Wulhan oraz współpracujących z nimi badacyz z University of Erlangen-Nurnburg (Niemcy) dowiodły, że przyczyną tak długiej stagnacji były wysokie temperatury w tropikach. Na lądzie sięgały one 50-60 st. C, na na powierzchni oceanów – około 40 st. C.

To musiał być dziwny świat – wilgotny w tropikach, ale niemal bez wegetacji, z wyjątkiem jakichś krzewów i paproci. W tropikalnych wodach nie było ryb ani gadów, jedynie skorupiaki. W zupie nie znajdziemy przecież zbyt wielu żywych gatunków! Badacze oceanów dawno oszacowali, że przy takiej temperaturze powierzchni wody fotosynteza w ogóle przestaje zachodzić.
Jedynym azylem przed morderczym upałem stały się regiony polarne. - Te ekstremalne temperatury sprawiły, że życie wyprowadziło się z rejonów okołorównikowych na długie miliony lat - mówi kierujący badaniami dr  Yadong Sun.
Stało się tak gorąco, ponieważ zaburzeniu uległ system krążenia CO2 w atmosferze. Wyginęły rośliny, które pomagaja w regulacji jego ilości, a to pogorszyło jeszcze ogólną sytuację. Badacze uważają, że ich analizy pomogą w przewidywaniu skutków ewentualnego ocieplenia, chociaż maja nadzieję, że wysokość ówczesnych temperatur już się nie powtórzy.

Badania w najnowszym "Science" są najbardziej szczegółową rekonstrukcją temperatur w okresie 252-247 mln lat temu.

Pod koniec Permu, jeszcze przed epoką dinozaurów, nastąpił wielki biologiczny "restart”. Wyginęły niemal wszystkie gatunki. Zwykle po takim przesileniu trwa  okres posuchy, po którym przez kilkadziesiąt tysięcy lat życie trwa w uśpieniu. Po wymieraniu sprzed 250 mln lat okres ten trwał aż 5 mln lat! Było zbyt gorąco, by przetrwać - dowodzą naukowcy z Wielkiej Brytanii, Chin i Niemiec na łamach "Science”.

Badania prowadzone przez naukowców z University of Leeds oraz chińskiego Uniwersytetu Wulhan oraz współpracujących z nimi badaczy z University of Erlangen-Nurnburg (Niemcy) dowiodły, że przyczyną tak długiej stagnacji były wysokie temperatury w tropikach. Na lądzie sięgały one 50-60 st. C, a na powierzchni oceanów – około 40 st. C.

To był zapewne bardzo dziwny świat – wilgotny w tropikach, ale niemal bez wegetacji, z wyjątkiem jakichś krzewów i paproci. W tropikalnych wodach nie było ryb ani gadów, jedynie skorupiaki. W zupie nie znajdziemy przecież zbyt wielu żywych gatunków! Badacze oceanów dawno oszacowali, że przy takiej temperaturze powierzchni wody fotosynteza w ogóle przestaje zachodzić.

Jedynym azylem przed morderczym upałem stały się regiony polarne. - Te ekstremalne temperatury sprawiły, że życie wyprowadziło się z rejonów okołorównikowych na długie miliony lat - mówi kierujący badaniami dr Yadong Sun.

Stało się tak gorąco, ponieważ zaburzeniu uległ system krążenia CO2 w atmosferze. Wyginęły rośliny, które pomagają w regulacji jego ilości, a to pogorszyło jeszcze ogólną sytuację.

Badacze uważają, że ich analizy pomogą w przewidywaniu skutków ewentualnego ocieplenia, chociaż mają nadzieję, że wysokość ówczesnych temperatur już się nie powtórzy. Badania w "Science" są najbardziej szczegółową rekonstrukcją temperatur w okresie 252-247 mln lat temu.

(ew/PAP/ScienceDaily)

Chloroform zabił wszystkich

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2009 12:09
Słone jeziora prawdopodobnie okazały się zabójcze.

Pierwsze kwiaty zakwitły na Półwyspie Iberyjskim

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2010 10:00
Półwysep Iberyjski był na przestrzeni milionów lat miejscem o najbogatszej roślinności w Europie - do takiego wniosku doszli hiszpańscy paleontolodzy.

Archeopteryks był czarny jak węgiel

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2012 17:30
Archeopteryks miał pióra czarne jak smoła, w dodatku o mocnej budowie. Może to znaczyć, że praptak potrafił latać – informują naukowcy na łamach "Nature Communications".