Pomiar Wszechświata

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2008 14:17
NASA opublikowała wyniki pięcioletniej obserwacji Wszechświata przez sondę WMAP.

„Jesteśmy pierwszym pokoleniem w historii ludzkości, które dokonało tak szczegółowych i głębokich pomiarów Wszechświata” – ekscytuje się Gary  Hinshaw z Goddard Space Flight Center w Greenbelt. NASA opublikowała wyniki pięcioletniej obserwacji Wszechświata przez sondę WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe).

W rezultacie zmienia się stan wiedzy na temat budowy Wszechświata. Według nowych danych, składa się on w 4,6 proc. z atomów, w 23 proc. z ciemnej materii, w 72 proc. z ciemnej energii. mniej niż jeden procent to neutrina, elementarne cząsteczki, bardzo słabo oddziałujące z materią. Wszechświat jest prawdziwym oceanem tych cząsteczek. Poruszają się one z prędkością bliską prędkości światła. Niezliczona ich ilość w każdej sekundzie przenika przez nasze ciała - umożliwia im to niemal zerowa masa. Neutrina miały powstać po Wielkim Wybuchu i, zdaniem naukowców, miały przemożny wpływ na rozwój Wszechświata.

Na podstawie wyników obserwacji sondy, naukowcy określają wiek Wszechświata na 13,73 miliarda lat. Oceniają też, że pierwsze gwiazdy potrzebowały pół miliarda lat na utworzenie tzw. kosmicznej mgły. Pozwala to określić czas końca tzw. ciemnego wieku w historii rozwoju Wszechświata.

Dzięki sondzie WMAP, kosmolodzy bogatsi są w wiedzę pozwalającą na konstruowanie teorii dotyczących Wszechświata.

zk

Źródło: NASA

Zobacz więcej na temat: astronomia jeden procent NASA

Daleko Stąd: Astronomia w starożytności

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2009 13:23
30 maja 2009, godz. 13:00

Drugi Układ Słoneczny?

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2008 20:01
Najnowszy numer prestiżowego tygodnika Science z 15 lutego 2008 donosi o wielkim sukcesie polskich astronomów.

KLCW: Ziemia