Nauka

HAPTIC – poczuj inny wymiar

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2007 12:43
Kontakt człowieka ze światem wirtualnym staje się coraz bardziej rzeczywisty.

 

 


Kontakt człowieka ze światem wirtualnym staje się coraz bardziej rzeczywisty. W dążeniu do coraz dalej idących ulepszeń nowych technologii tworzone są urządzenia, dzięki którym to komputer prowadzi użytkownika a nie odwrotnie. Jednym z takich urządzeń jest HAPTIC, pozwalający manipulować wirtualnymi obiektami, a nawet poczuć ich kształt.


Nauka języka japońskiego czy tworzenie prac artystycznych powoli staje się osiągalne nawet „z zamkniętymi oczami”.  Wystarczy jedynie wykorzystać rodzaj interface’u, jakim jest HAPTIC i pozwolić mu na przeprowadzenie operacji. Urządzenie to, pracując w trzech wymiarach, pozwala użytkownikowi poczuć obiekt. Czujniki rejestrują prędkość, kierunek i siłę ruchu obiektu. Następnie zebrane dane trafiają do komputera, tam zostają przetworzone na ruch zwrotny, powodując wibrację w odpowiednich miejscach i z odpowiednia siłą. Urządzenie stawia opór, a nawet działa siłą na rękę użytkownika, symulując ciężar i wielkość obiektów. Dzięki temu, obok dźwięku i obrazu, możliwe jest także poczucie jego masy, faktury lub lepkości.

 

HAPTIC może być rodzajem joysticka lub rękawiczki, pozwalającej uchwycić obiekt wirtualnie. Aplikacja urządzenia może być zrobiona tak, aby w pełni obsługiwać komputer bez używania myszy czy klawiatury. „Najbardziej zaawansowane technologicznie HAPTIC’i mają motorki, zamieszczone na każdym przegubie urządzenia, dzięki czemu możliwe jest także obracanie przedmiotami” - mówi Filip Starzyński, student Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych.


Za pomocą HAPTIC’a można na przykład rzeźbić w glinie. „Wystarczy wrzucić do wirtualnego świata kawałek pseudo-gliny, ustawić jej twardość, lepkość i, wybierając odpowiednie narzędzia, odrywać kawałki gliny, modelować ją  i nadawać nowe kształty” - tłumaczy Filip Starzyński.

 

Jeden z nielicznych HAPTIC’ów dostępnych w Polsce będzie można zobaczyć na Pikniku Naukowym Polskiego Radia BIS. W namiocie Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych będzie można poczuć wirtualny obiekt, używając właśnie tego niewielkiego urządzenia. Ponadto prezentacje uczelni obejmą także pokazy najnowszych gier komputerowych tworzonych przez studentów oraz  animacje 3D.

 

Joanna Paszkowska

Zobacz więcej na temat: POLSKA komputery