Nauka

Nowe poduszki powietrzne ochronią pasażerów

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2011 12:20
Naukowcy pracujący dla koncernów motoryzacyjnych konstruują nowe typy poduszek powietrznych. Mają one zapobiec urazom od uderzeń z boku i z tyłu.
Nowe poduszki powietrzne ochronią pasażerów
Foto: fot. SXC

Poduszka powietrzna, która niedawno skończyła 30 lat, będzie modyfikowana. Dotychczasowe poduszki działają bowiem dobrze w przypadku kolizji czołowych. Jednak tego typu kolizje nie są regułą, zarówno na autostradach, jak i drogach o mniejszym znaczeniu.

Naukowcy i inżynierowie pracujący dla koncernu General Motors opracowali nowy typ poduszki powietrznej, zapobiegającej obrażeniom w przypadku uderzenia w samochód z odwrotnej strony niż siedzi kierowca - zwykle pod kątem (np. w drzwi) od tylnej strony samochodu. Poduszki te są wystrzeliwane z bocznej strony fotela lub z kieszeni usytuowanej w obudowie skrzyni biegów. Badacze i inżynierowie z GM opracowywali boczną poduszkę powietrzną wraz z firmą Takata przez ostatnie 3 lata - poinformował magazyn "Technology Review".

Według inżynierów GM są one bardzo potrzebne - dane Fatality Analysis Reporting System, raportu dotyczącego przyczyn wypadków opracowywanego corocznie przez amerykańską rządową agencję National Highway Traffic Safety Administration wskazują, że wypadki z uderzeniami pod kątem w latach 2004-2009, spowodowały 11 proc. ofiar śmiertelnych wśród kierowców i osób siedzących z przodu wozu. We wszystkich tych kolizjach uczestniczyły przy tym samochody z rocznika 1999 i młodsze.

Z kolei badacze z Toyoty stworzyli poduszki powietrzne zapobiegające nagłemu przegięciu szyi kierowcy i pasażera do tyłu, przy uderzeniu od tylnej strony pojazdu. Uderzenia takie i następcze gwałtowne przegięcie szyi powoduje około 45 proc. urazów kręgosłupa w tego typu kolizjach drogowych. Poduszki powietrzne będą montowane w małych samochodach Toyota iQ i odpalane z zagłówka. Przypominają duże kołnierze osłaniające całą głowę - informuje portal i blog motoryzacyjny Autoblog.

Z kolei naukowcy i inżynierowie pracujący dla koncernu Ford umieścili dodatkowe poduszki powietrzne w klasycznych pasach bezpieczeństwa. Według Susan Cischke, szefa grupy Sustainability, Environment&Safety Engineering w Ford Motor Company, takie umieszczenie poduszki bezpieczeństwa spowoduje rozkład sił działających przy wypadku wzdłuż korpusu i klatki piersiowej. Spowoduje to ich osłabienie i zmniejszy ewentualne obrażenia.

Według ekspertów pytanych przez magazyn Technology Review, nowe konstrukcje poduszek powietrznych wymuszone są przez zmiany konstrukcyjne w najnowszych samochodach. Ich nadwozia wykonane są w dużym stopniu z lekkiej blachy aluminiowej, a strefy bezpieczeństwa przez to są niewielkie; stąd konieczność stworzenia dodatkowych rozwiązań bezpieczeństwa dla kierowców i pasażerów na przednich siedzeniach.

(ew/pap)

Czytaj także

Poduszka powietrzna i inne akcesoria dla narciarzy

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2011 16:06
Poduszka powietrzna noszona na kombinezonie narciarskim - to najnowszy włoski pomysł podniesienia bezpieczeństwa narciarzy w związku z rosnącą liczbą wypadków na stokach i to zarówno wśród amatorów, jak i zawodników, uprawiających ten sport wyczynowo.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawda o kabrioletach

Ostatnia aktualizacja: 08.08.2011 19:17
- We współczesnych kabrioletach nie jest już tak zimno i głośno, jest nawet ciszej i cieplej niż w samochodach z dachem – przekonuje dziennikarz motoryzacyjny. Jedna kabriolety nie mają dużo innych zalet.
rozwiń zwiń